• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

hasuthika

Gebruiker
Lid geworden
8 nov 2018
Berichten
23
Ik ben op zoek naar een formule die als formule, matrixformule of vba gebruikt kan worden. In woorden omschreven ben ik op zoek naar het volgende:

Zoek cel X in kolom A. Geef waarde B.
Als waarde B = 0 dan
Zoek cel X in kolom F en kolom D = 'PROD', geef waarde B
Als combinatie F en D > 1, foutmelding

Zoek cel X in kolom A. Geef waarde C
Als waarde C = 0 dan
Geef waarde kolom C als kolom C = F = cel X

De kollommen bevatten de volgende waarden:
A "00000000", "00000000A"
B Valuta
C Valuta
D "PROD", "ONBEW", "OHW", "HAND"
F zelfde als A


Hopende dat dit een duidelijk verhaal is en een oplossing gevonden kan worden. Ik mag namelijk geen Excel toevoegen omdat het een bestand is met artikelnummers die ik niet kan simuleren. De prijzen kan ik wel simuleren, maar alleen de prijzen hebben jullie niet zo veel aan ;)
 
Ik mag namelijk geen Excel toevoegen omdat het een bestand is met artikelnummers die ik niet kan simuleren.
Dat is bijzonder. Mijn simulatie:
Artikel1
Artikel2
Artikel3

De oplossing bestaat waarschijnlijk uit een combinatie van Excel zoekfuncties, aangevuld met wat Logische functies en misschien wel een ALS.FOUT.
 
Laatst bewerkt:
Bekijk bijlage Test vraag 12-11-18.xlsx
Heb toch even een simulatie gemaakt, zie bijlage.
Waar ik eigenlijk naar op zoek ben is het volgende:

Ik zoek bij welk product uit kolom A een inkoop- en verkoopprijs.
Als geen inkoopprijs beschikbaar is, wordt deze gezocht aan de hand van het gietstuknr.
Bijv. rij 5. Deze heeft geen inkoopprijs. Het gietstuknr van dit artikel is '4'. Als uit deze zelfde kolom (F) wordt gezocht naar een inkoopprijs van artikel '4', staat in rij 7 wel een inkoopprijs.

Als geen verkoopprijs beschikbaar is, wordt deze ook gezocht aan de hand van het gietstuknr.
Bijv. rij 8. Deze heeft wel een inkoopprijs, maar geen verkoopprijs. Het gietstuknr. is 7. Vervolgens ga je op zoek naar een ander artikel waar gietstuknr. 7 is (kolom F) in combinatie met een verkoopprijs (vergeet bovenstaand bericht waar gezocht wordt naar 'PROD'). Hier staat een verkoopprijs welke ik vervolgens in rij 8 ook wil zien.

Voorbeeld rij 10 artikel 9. Hier staat geen inkoopprijs en verkoopprijs. Als op gietstuknr. gezocht wordt, zie je dat bij rij 11 artikel 10 wel een inkoop- en verkoopprijs staat. Deze wil ik ook zien in rij 10 artikel 9.

Hoop dat dit iets verduidelijkt! :)
 
wat moet er bij artikel 49 ingevuld worden ?
Als inkoopprijs €478,38 en als verkoopprijs óf €0,00 óf een foutmelding, liefst dat laatste zodat ik weet dat iets niet goed is en handmatig aan kan passen.

wat als er 2 of meer ver-/inkoopprijzen zijn voor een artikel? Welke geldt er dan?
Dan geldt degene die intern op een manier gekoppeld zit die niet digitaal terug te halen is, althans, niet op een manier die binnen een week geprogrammeerd is.
Wat ik hier wil zien is €0,00 euro of een foutmelding, liefst dat laatste zodat ik weet dat iets niet goed is en handmatig aan kan passen.
 
Edit: eerdere post hierboven had ik verwijderd... voorbeeldje is gemaakt voor aanvullende informatie hierboven.

In bijlage heb ik 2 kolommen met opgezochte in-/verkoopprijs toegevoegd: EN een getal EN een formule kan namelijk niet in 1 cel...
Voor artikel 49 heb de maximum in-/verkoopprijs genomen.

Als er dingen scheef lopen in het voorbeeld graag aangeven waar en waarom...
 

Bijlagen

  • Test vraag 12-11-18 (AC).xlsx
    13 KB · Weergaven: 31
Laatst bewerkt:
AlexCEL, Hartelijk dank voor uw antwoord!
Dit is bijna precies wat ik zocht.
Is het mogelijk de formule aan te passen dat hij het gemiddelde pakt voor bijvoorbeeld artikel 49? (als er meerdere opties zijn)
 
zie grijze cellen (je kunt hem zelf aanpassen voor de andere kolommen)
 

Bijlagen

  • Test vraag 12-11-18 (AC) 2.xlsx
    13,3 KB · Weergaven: 27
Dit is wat ik zocht. Hartelijk dank AlexCEL en Sylvester-ponte voor beide antwoorden!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan