• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule

• Onderwerp starter Onderwerp starter Bas4
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Welke van de 2 formules heeft prioriteit? Wat moet er komen te staan als zowel C7 als I7 "leeg" zijn? Waarom zowel .. als -- ? Wat betekenen k, 2 en leeg?

Voor nu een gokje:
Code:
=ALS(EN(ISGETAL(I7);C7="k");I7;ALS(EN(ISGETAL(I7);ISGETAL(C7));C7*H7;ALS(C7="";"--";"..")))

Laatst bewerkt:
Maak een schemaatje van wat je precies wilt:
I​
C​
resultaat
numerieknumeriekI*C
numeriekkI
numeriekleeg--
leegnumeriek?
???
???

AlexCEL, dank! Dit is wat ik wilde. Die .. en -- zijn details die er niet veel toe doen. Verschil in prioriteit is er eigenlijk niet.
Bij nader inzien wil ik behalve de letter "k" ook de letter "a" kunnen invullen. De a moet dan hetzelfde doen als de k. Hoe wordt de formule dan?

Als die details er niet toe doen kan het wel wat simpeler:
Code:
=ALS(OF(C7="";I7="");"--";ALS(OF(C7="k";C7="a");I7;C7*H7))

Laatst bewerkt:
Dank, AlexCEL. Dit is wat ik graag wilde.

AHulpje, ook bedankt.

Ik zag zojuist nog iets. Het zou mooi zijn als in de formule ook het volgende verwerkt kan worden:
ALS G7 is negatief getal, dan is het resultaat bij een k of a of G7. En bij een getal: C7*G7.

Of nog beter: niet alleen ALS G7 is negatief getal, maar ook als G7 een (positief of negatief) getal is dat 1 of meer cijfers achter de komma heeft.

Ik ben het spoor even bijster. Extra voorwaarden zijn dus:

Als G7<0 en C7=.. OF C7=.. dan ? anders ??
Als REST(G7;1)>0 en C7=.. OF C7=.. dan ? anders ??

Zou je puntjes en vraagtekens eens in willen vullen?
Of aanpassen zodat het aan de wensen voldoet?

Als ik dit als leek moet aangeven in een soort formule, dan ziet dit er als volgt uit:

Als C="", dan "--"; anders: als G="",dan "--"; {{als G<0 of Rest(G;1)>0, dan: ALS(OF(C="k";C="a");G;C*G))}}; anders: ALS(OF(C="k";C="a");I;C*H))

Zie ook mijn voorbeeldbestand, bijlage bij bericht #10 hierboven.

Als ik het bovenstaande in een formule probeer te realiseren, lukt me dat niet. Misschien maak ik fouten met haakjes enz.
Wie kan me helpen?

Soms moet het even liggen voor nieuwe inspiratie. Voldoet deze:
Code:
=ALS(C3="";"--";ALS(I3="";ALS(ISFOUT(VIND.SPEC("korting";F3));"--";G3*ALS(ISGETAL(C3);C3;1));ALS(ISGETAL(C3);C3*H3;I3)))
Redelijk complex door alle voorwaarden, maar dat komt door de opzet van je rekenmodel. Misschien kan het ook nog wat simpeler maar voor de duidelijkheid/leesbaarheid heb ik het maar zo laten staan.

Die voorwaarden van negatief en rest>0 heb ik vervangen door een check op het woord korting. Voldoet dat?

Dit is nog niet helemaal wat ik zocht. O.a. omdat het woord “korting” niet in de echte data wordt genoemd (had ik in het voorbeeldbestand alleen genoemd om duidelijk te maken dat in die cellen de korting werd genoemd - sorry voor de onduidelijkheid).
Maar toch bedankt voor de moeite!

Zo dan?
Code:
=ALS(C3="";"--";ALS(I3="";ALS(OF(G3<0;REST(G3;1)>0);G3*ALS(ISGETAL(C3);C3;1);"--");ALS(ISGETAL(C3);C3*H3;I3)))

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan