• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

formuleprobleem met functie ALS(EN...

Status
Niet open voor verdere reacties.

fun_surfer

Gebruiker
Lid geworden
25 aug 2001
Beste allemaal, ik wil mijn nachtvergoeding automatiseren. Ik krijg een vergoeding per dag als ik niet op de zaak zelf heb gewerkt. Als ik dan ook een nacht oversta, krijg ik een vergoeding die over de 2 dagen wordt verdeeld. Nu zoek ik dus een formule waarin waarschijnlijk 'en', 'of' en 'als' gebruikt moeten worden. Ik weet alleen niet hoe ik dit toe moet passen. Als er op dag 2 'nacht' staat, moet de formule gaan kijken of er ook bij dag 1 'nacht' staat. Als dit wel zo is, dan wordt het K5 + 38,28. Als er bij 1 van de 2 'nacht' staat, wordt het K5 + 19,14. Als er bij geen van tweeën 'nacht' staat wordt het alleen K5. Het verhaal is redelijk gecompliceerd, ik hoop ook dat jullie dit begrijpen. Onderstaand een schema wat misschien iets verduidelijkt:
DAG 1 = ja -> DAG 2 = ja -> K5 + 38,28
.....................DAG 2 = nee -> K5 + 19,14
DAG 1 = nee -> DAG 2 = ja -> K5 + 19,14
........................DAG 2 = nee -> K5
Bovenstaand heb ik al met diverse formules met 'als' gebruikt, maar geen van allen werkten zo dat de formule op de beide dagen keek.

Alvast bedankt, GRTZ fun_surfer.

Laatst bewerkt:
Fun_Surfer,

Als je wenst te weten hoe ver dergelijke berekeningen u kunnen leiden, kijk dan eens naar:
http://users.skynet.be/onderland/Excel.htm#Downloads
8- Uurberekening

Is dus wel geen antwoord op uw vraag... maar als je verder wil doen. Nu zal het nog lukken met formules, maar als je nog verder gaat, komen er zeker macro's aan te pas.

In uw formule zal het iets worden als:

=K5 + ((AANTAL.ALS(J4:J5;"Nee")>0)*19,14)

Geen uitgewerkte formule dus... wel een idee in welke richting je kan zoeken. Dit omdat ik weet hoever dergelijke berekeningen kunnen leiden.

Luc

Een detail: Luc's formule kan nog iets korter omdat ">0" achterwege mag blijven, je krijgt dan:
=K5+AANTAL.ALS(J4:J5;"nacht")*19,14

De vragensteller zal waarschijnlijk wel inzien dat deze formule alleen is te gebruiken als de cellen voor dag1 en dag2 waarin al of niet "nacht" komt te staan, 2 aaneengesloten cellen zijn. Is dat niet het geval, dan zou je bv. kunnen gebruiken:

=K5+(A1="nacht")*19,14+(A5="nacht")*19,14

fra

Je maakt een foutje denk ik:confused:
Alhoewel... mogelijk begrijp ik de zaak niet goed.
Indien er in twee cellen nacht zou staan, dan tel je tweemaal dit supplement erbij. Ik ging van de veronderstelling uit dat er max 1 maal dit supplement kon bijkomen.

Luc

Ik begrijp uit de tekst van de vragensteller dat:
- als er op 1 (van de 2 dagen) "nacht" is ingevuld, er een toeslag is van 19,14 euro.
- en als er op beide dagen "nacht" is ingevuld, een toeslag van (2 x 19,14) = 38,28 .
Maar het kan natuurlijk zijn dat ik het niet goed heb begrepen...

Ook de formule die ik hierboven plaatste, kan nog iets korter, nl:

=K5+((A1="nacht")+(A5="nacht"))*19,14

fra

Beste Luc en fra, allebei heel erg bedankt voor jullie ingevingen, ik bleef steken bij de voor mij nieuwe 'en-formule'! De dagen waarbij de nachtvergoeding geldt zijn aaneengesloten, als ik op maandag een nacht wegblijf wordt de vergoeding van 38,28 verdeeld over de maandag (19,14 dus) en de dinsdag (ook 19,14). De formule van fra heb ik dus gebruikt, maar een klein beetje aangepast:
=ALS($E5<>"";$K5+AANTAL.ALS($G4:$G5;"nacht")*19,14;"")
De toevoeging ALS E5<>"" heb ik gemaakt omdat ik geen koffiegeld krijg als ik aan de zaak werk. Als ik dus terugkom van een nacht overstaan en de dag erop aan de zaak mag werken, krijg ik wèl die 19,14. Dit lukt me echter nog niet. Standaard als ik 'archief' invul wordt er geen koffiegeld toegekend, dus waarde 'leeg'. Hier kan Excel geen 19,14 bij optellen. Ik laat Excel niet de waarde '0' laten zien,maar ik denk dat ik dit moet veranderen... Ik kom hier later in de week op terug, ik ga even schilderen. ;)

Allebei heel erg bedankt, groeten fun_surfer. :thumb:

Beste Luc en fra, ik ben nog wat aan het stuntelen geweest en ik heb de volgende formule uiteindelijk toegepast:
=ALS($K5="";"";ALS($K5=0;"";ALS($K5>0;$K5+AANTAL.ALS($G4:$G5;"+ nacht")*19,14;AANTAL.ALS($G4:$G5;"+ nacht")*19,14)))
Waarschijnlijk kan de formule wel korter maar in ieder geval geeft deze het gewenste resultaat!

Nogmaals allebei bedankt, groeten fun_surfer.

Kan inderdaad wat korter, nl:

=ALS(K5>0;K5+AANTAL.ALS(G4:G5;"+ nacht")*19,14;"")

fra

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan