• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formules in Excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

RobertTAL

Gebruiker
Lid geworden
10 mrt 2016
Ik ga proberen mijn vraag zo duidelijk mogelijk te stellen.

Ik heb een excel-sheet waar ik in tabblad 1 verwijzingen heb naar data in tabblad 2. de info die in tabblad 2 staat is een export uit een ERP programma.
In tabblad 1 wil ik de nuttige velden uit de export vermelden (zonder elke keer het export file helemaal te moeten bewerken) en hier een comment veld aan toevoegen. Indien ik na een x-aantal dagen een nieuwe export maak naar tabblad 2, wil ik dat de eerder ingevoerde comments in tabblad 1 wel zichtbaar blijven bij de betreffende (order) regel.

Is dit mogelijk?

Welkom op het forum.

Ja, dat is wel mogelijk.

Als je een voorbeeldbestandje plaatst (via "Ga geavanceerd"), dan kunnen we je wat gerichter helpen.

Marcel,

Dank je voor je reactie, voorbeeld bestand volgt morgen.

gr.
Robert

Bijgaand een voorbeeld bestand. Ik heb in tabblad 1 een aantal soorten velden groen gemaakt, hierover gaan mijn vragen
1 - Data die in tabblad 2 leeg zijn moeten in tabblad 1 ook leeg blijven (voor het overzicht).
2 - Afdeling (kolom J) , hier wil een formule gebruiken "IF VERKOPER (Kolom I) = Hans, Afdeling is "P" Else "D"
3 - Comment, dit is veld dat ik vrij wil vullen in tabblad 1, vervang ik echter na een week tabblad 2 voor een up to date export (waarbij uitgeleverde orders verwijderd zijn en nieuwe orders toegevoegd) de ingevoerde comments bij de juiste order regels zichtbaar blijven.

Bekijk bijlage TEST FILE.xlsx

Ik hoop dat ik het bestand goed heb toegevoegd.

Groeten,
Robert

ps. is dit forum een opvolger van worksheet.nl? heb ik het verleden contact mee gehad.

om te beginnen:

in F2:
Code:
=ALS('Hier plakken!!'!I2="";"";'Hier plakken!!'!I2)

in J2:
Code:
=ALS(I2="Hans";"P";"D")

Haje,

Dank je, eerste werkt al.
Ik was nog één vraag vergeten,(naast de nog uitstaande vraag over het comments veld).
voor kolom E :
IF datum<VANDAAG=> velden licht roze
IF datum=VANDAAG tot VANDAAG + 7 dagen => velden licht groen
IF datum > 7 dagen na VANDAAG ==> geen opvulling.

Groeten,
Robert

Aanvulling op laatste bericht (kon ik niet meer aanpasse). in plaats van velden kleuren bedoelde ik REGELS kleuren.

Hallo Robert,

Kijk hiervoor bij voorwaardelijke opmaak. Je kan de cellen opmaken op basis van een formule, is onderste optie. Bijvoorbeeld =vandaag()

Edit:

Zie nu dat het niet zo gemakkelijk is als ik dacht. Wat je kan doen is bijvoorbeeld in N1 =vandaag() invullen. Op basis hiervan de cellen vergelijken bij voorwaardelijke opmaag. 3de optie en dan 'gelijk aan' zetten.

Laatst bewerkt:
Goedemiddag Haije,

Heb jij nog naar mijn vraag over het comment veld kunnen kijken, ik verwacht dat het niet eenvoudig is, maar je weet nooit.
Misschien dat er een extra tabblad aangemaakt moet worden met formulevelden?

groeten,
Robert

Robert,

moet alleen de regels waar een commentaar geplaatst is blijven staan?

Hallo Haije,

Blad 2 is een levend document waar order verdwijnen (die zijn uitgeleverd) in bijkomen. Indien er bij nog steeds aanwezige orderregels commentaren staan moeten deze inderdaad worden overgenomen.
Het moet niet zo zijn als het commentaar nu bij order 1 op regel 2 staat en order 1 wordt uitgeleverd het bestaande commentaar in het nieuwe overzicht bij order 2 komt te staan. In dit geval moet het commentaar verdwijnen.
Staat er echter commentaar bij order 2 op regel 3 (en order 1 verdwijnt), dan moet het commentaar mee verhuizen naar regel 2.

De export staat overigens standaard niet op leverdatum, maar op ordernummer (laatste nummer eerst). Ik soorteer zelf blad 2 op leverdatum (oudste eerst).

Groeten,
Robert

Robert,

is er een uniek kenmerk per regel op tabblad 2?

Van mijn vragen is er één nog niet "opgelost", maar misschien vraag ik wel te veel.

3 - Comment, dit is veld dat ik vrij wil vullen in tabblad 1, vervang ik echter na een week tabblad 2 voor een up to date export (waarbij uitgeleverde orders verwijderd zijn en nieuwe orders toegevoegd) de ingevoerde comments bij de juiste order regels zichtbaar blijven.

Wie kan mij vertellen of het wel/niet mogelijk is op een eenvoudige manier

volgens mij zijn de vragen mbt de formules en de opmaak in deze bijlage opgelost, klopt dat?

Bijlagen

Opmaak in kleuren werkt nu inderdaad (ik dacht aan de achtergrond, maar tekst is ook uitstekend.
Handmatig ingevoerde comments worden echter niet overgenomen naar de juiste regels, deze blijven op regel 2 en 4 staan, Ook na een nieuwe import vanuit het database bestand.

Ook de datumvelden in kolom F van het analyse blad worden na nieuwe import als getallen weergegeven en niet als datum.

Om dit in een voorbeeld te kunnen laten zien moet ik even de import aanpassen aangezien ik de daadwerkelijke inf niet zomaar op een website wil zetten.

Ik heb overwogen om een access database te maken met een query tussen een database met de export uit het ERP programma en een tweede te vullen database met het ordernummer (link tussen de 2 databases) en een comment veld. Alleen de laatste keer dat ik met access ontworpen heb was onder WIN95 en ik heb al gezien dat access aardig gewijzigd is in zijn opzet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan