Formules maken in Acces

Status
Niet open voor verdere reacties.

Farih

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
10 nov 2011
Beste member,

Voor een schoolopdracht moeten we het een en ander wijzigen in een acces database. Dit door middel van formules.
Nou ben ik in excel wel bekend met het werken met formules (groter dan, if, etc)

Maar in Acces is het een ander verhaal. Ik ben er al een tijdje mee bezig geweest maar ik kom er maar niet uit.

Onderstaande tekst is de opdracht.

Voeg een veld toe waarin de waarde van het perceel kan worden opgeslagen.
Bereken de totale waarde in euro's van het perceel. De prijs per m2 bedraagt 200 euro voor percelen met een oppervlakte kleiner dan 150 m2, voor percelen van 150 m2 of meer en kleiner dan 250 m2 is de prijs 225 euro per m2. En voor meer dan 250 m2 is de prijs 250 euro m2.

Eigenlijk mogen we niet helpen bij schoolopdrachten, dus ik ga je alleen wat algemene tips geven....
Om te beginnen: (het aanmaken van een veld zal wel lukken, toch?) je kunt de berekening maken met een Query. Net als in Excel kan je dat in Access met een If functie doen, alleen heet die functie in Access iets anders. Daar heb je de IIF functie. Die bestaat, net als in Excel, uit een Voorwaarde, Waarde als Waar en Waarde als Onwaar element. En net als in Excel kun je IIF functies nesten. En die techniek heb je nodig voor deze opdracht. Je moet dus een vergelijking maken op basis van Oppervlak, waarbij je een getal als uitkomst krijgt dat de prijs is voor de verschillende oppervlak groepen.
Zoals gezegd: ik mag niet teveel verklappen, en dat ga ik dus niet doen. Zoek in de Help functie naar de IIF functie, en bestudeer hoe hij werkt, en je komt er vermoedelijk zelf dan wel uit. Zo niet: de sluier kan altijd een tikje hoger :)

Eigenlijk mogen we niet helpen bij schoolopdrachten, dus ik ga je alleen wat algemene tips geven....
Om te beginnen: (het aanmaken van een veld zal wel lukken, toch?) je kunt de berekening maken met een Query. Net als in Excel kan je dat in Access met een If functie doen, alleen heet die functie in Access iets anders. Daar heb je de IIF functie. Die bestaat, net als in Excel, uit een Voorwaarde, Waarde als Waar en Waarde als Onwaar element. En net als in Excel kun je IIF functies nesten. En die techniek heb je nodig voor deze opdracht. Je moet dus een vergelijking maken op basis van Oppervlak, waarbij je een getal als uitkomst krijgt dat de prijs is voor de verschillende oppervlak groepen.
Zoals gezegd: ik mag niet teveel verklappen, en dat ga ik dus niet doen. Zoek in de Help functie naar de IIF functie, en bestudeer hoe hij werkt, en je komt er vermoedelijk zelf dan wel uit. Zo niet: de sluier kan altijd een tikje hoger :)

Beste OctaFish

Bedankt voor je uitgebreide antwoord.

Ik heb de iif functie inmiddels bekeken. Alleen krijg ik telkens de foutmelding dat de "formule" niet klopt?

Dit terwijl ik eigenlijk het volgende heb opgegeven :

if <150 (m2) * 200 (euro)
if >150 (m2) * 250 (euro)

Alvast bedankt voor je antwoord!!

Om te beginnen: antwoorden die pal boven je eigen berichtje staan hoef je niet te herhalen; ze staan er namelijk boven. En nog beter leesbaar ook!
Dan terug naar je vraag: je formule is geen Access formule, en ik vraag me af of hij in Excel zo zou werken. Hoe zou je de formule in Excel maken (letterlijke formule graag!)? En hoe heb je hem in Access gemaakt (ook letterlijke tekst dus)?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan