• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formules onleesbaar maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

martijndjong

Gebruiker
Lid geworden
6 okt 2009
Beste mensen,

Ik heb een Excel spreadsheet met daarin allerlei formules. Wanneer ik dit spreadsheet naar een klant verstuur zou ik graag willen dat het niet mogelijk is om de formules te lezen. Is het mogelijk om cellen hiertegen te beveiligen? Als ik dus een bepaalde cel selecteer mag de formule niet verschijnen, enkel de waarde.

B.v.d.

M de Jong

Hallo,

Is het een optie om het volgende te doen?

Formule kopieren, dan formule meteen weer plakken via de rechtermuisknop en plakken speciaal kiezen. Daarna kiezen voor Waarde.

Kees

Beste Martijn,

Dat is m.i. niet zo heel moeilijk, maar ik ben zelf ook geen echte kenner. Wat je volgens mij moet doen is een kopie maken van je werkblad (niet vergeten, anders ben je zelf ook je formules kwijt), vervolgens je blad in het geheel selecteren, kopieren, kies vervolgens plakken speciaal (onder rechter muisknop) en daaronder: waarden.

Al je formules worden dan omgezet in alleen de waarden!

Groet Henk

Bedankt voor de snelle reacties.

Dit is wel mogelijk. Alleen is dan het probleem dat de opmaak e.d. niet mee gekopierd worden. Het is ook niet echt handig als collega's met de sheet moeten werken. Ik blijf op zoek naar een manier om de cellen te beveiligen.

Ik heb een Excel spreadsheet met daarin allerlei formules. Wanneer ik dit spreadsheet naar een klant verstuur zou ik graag willen dat het niet mogelijk is om de formules te lezen. Is het mogelijk om cellen hiertegen te beveiligen? Als ik dus een bepaalde cel selecteer mag de formule niet verschijnen, enkel de waarde.
Als je bij de celeigenschappen - Bescherming de optie Verborgen inschakelt en daarna het blad beveiligt, zijn de formules niet zichtbaar.

Je kunt 3 dingen doen.

Alls de formules in 1 rij of kolom staan, zou je deze rijen of kolommen kunnen verbergen. Beveilig het document dan wel, anders kan de gebruiker de rijen of kolommen weer zichtbaar maken.

Ook kan je alle formules op een ander blad plaatsen en dit blad verbergen. Beveilg het document dan ook, anders kan de gebruiker er gewoon bij door het blad weer te laten zien.

Je kunt ook het blad beveiligen met een wachtwoord. Je moet dan wel eerst de cellen die wel bewerkt mogen worden de-blokkeren.
Dit doe je via Celeigenschappen en dan beveiliging en daar het vinkje weghalen.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan