• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formules onzichtbaar totdat geselecteerd (dmv dropdown)

• Onderwerp starter Onderwerp starter Nstn
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nstn

Gebruiker
Lid geworden
18 nov 2014
Goedemorgen allen,

De data in de cellen B, C, D en E worden automatisch berekend wanneer je een datum in cel A invoert.

Ik wil deze cellen verstoppen door middel van een drop down menu, maar dan wel op zo een manier dat indien je de datum in cel A verandert, de data in de cellen B, C, D en E automatisch meeveranderen indien je deze dmv dropdown hebt geselecteerd.

Is dit mogelijk? Indien dit niet mogelijk is, zou ik de cellen graag willen verstoppen tenzij je iets invoert in cel A.

Groet, Nstn.

Bekijk bijlage Werkblad.test2.xls

Laatst bewerkt:
Hoi Leo,

Nee. Ik wil alleen de cellen kunnen verbergen. Op dit moment staan de formules erin; wat ik eigenlijk wil is lege cellen, tenzij ik de formule selecteer dmv. dropdown.

MIsschien moet ik de vraag aanpassen: ik wil formules in een cel kunnen zetten dmv. dropdown.

Laatst bewerkt:
hoeveel formules in die dropdown ?
nog andere dan in je voorbeeld ?

mvg
Leo

Volgens mij kom je met onderstaande video een heel eind.

[video=youtube;Gm5m-y49rI0]https://www.youtube.com/watch?v=Gm5m-y49rI0[/video]

En nu weer terug naar jouw vraag:

Wil je dat je vanuit de dropdown het resultaat van de formule kunt selecteren en dat deze vervolgens in de bijbehorende cel daarnaast weergegeven wordt? Of wil je wanneer er in de dropdown bijvoorbeeld "1" wordt geselecteerd, dat dan in de eerste cel de het resultaat van de formule komt te staan?

Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie reacties. Wat ik eigenlijk wil is als volgt:

In kolom A vul je datum X in. Kolom B rekent dan 42 dagen na datum X uit, kolom C rekent 84 dagen na datum X, Kolom D rekent 126 dagen na datum X uit enz.

Ik wil dat deze formules in de kolommen B, C, D en E (zoals bijvoorbeeld =A5+42 in Kolom B) kunnen worden gekozen door middel van een dropdown menu, indien je dit niet doet zijn ze dus leeg. Ik wil dus eigenlijk dat je de formule kan selecteren in een dropdown en dan in diezelfde cel worden weergegeven.

Bedankt Thoralf en Leo; dit werk super. Met name de eerste oplossing heeft mijn voorkeur.

Het is niet mogelijk om bij bijvoorbeeld het eerste voorbeeld bijvoorbeeld alleen de cellen B en C zichtbaar te maken, en de cellen D en E alleen als ik het wil? (Bijv. dropdown)?
Of zie jij een andere mogelijkheid om bijvoorbeeld bepaalde data in/ uit te schakelen? misschien d.m.v. hokjes aanklikken ofzo?

Stel bijvoorbeeld:
Ik voer in rij 5, in kolom A datum X in; en ik wil alleen dan data C en E zien?
En in rij 6 voer ik in kolom A datum X in; en dan wil ik bijvoorbeeld alleen maar datum B en D zien. En niet de data van C en E.

Laatst bewerkt:
Lijkt dit wat?

Een andere optie zou zijn om voor de betrokken cellen via Voorwaardelijke Opmaak de tekstkleur op wit te zetten (de achtergrondkleur).

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hoi Nstn,

om formules vanuit een dropdown in een cel te plaatsen, ik weet niet of het mogelijk is.

Heb het in dit voorbeeld op andere manier gedaan,
gewoon een dubbelklik op de cel waar je de formule in wilt hebben.

mvg
Leo

Bijlagen

@Leotaxi,

Leo jouw oplossing is, denk ik een goed alternatief, zeker als je het combineert met de VO uit mijn laatste voorbeeld. Wellicht behoeft jouw oplossing dan nog één aanvulling:
als de datum wordt verwijderd, ook de formules verwijderen.
Maar laten we even de reactie van Nstn afwachten.

Laatst bewerkt:
@ Thoralf

zeker iets van waar dus maar even aangepast in het dubbelklik event,

@ iedereen

om datum te verwijderen op de datum dubbelklikken.
Tevens kan in deze verder gegaan worden in de kolommen, per kolom 42 dagen bij.

mvg
Leo

Bijlagen

Goedemorgen Leotaxi en Thoralf,

Hartelijk dank voor jullie reacties. Wat een prachtige oplossingen! (Met name de laatste is een goede). Ik vraag me alleen af hoe jullie dit hebben gedaan, als ik bijvoorbeeld deze codes wil gebruiken in een ander werkblad.

Ik wil eigenlijk dat kolom B altijd aanwezig is; en dat je C, D en E kunt kiezen. De oplossing in het laatste bestand werkt het best.

Laatst bewerkt:
Hoi Nstn,

even aangepast dat B altijd zichtbaar is, deze kolom is dan met gewone formule, eenvoudig door te trekken naar beneden.
code met wat uitleg zit achter werkblad doubleclick event, maar plaats hem hier ook even.

mvg
Leo

Code:
Private Sub Worksheet_BeforeDoubleClick(ByVal Target As Range, Cancel As Boolean)

' deze zorgt voor wissen van gekozen rij (tot kolom Z) bij dubbelklik in eerste kolom
' met uitzondering van kolom B
If Target.Column = 1 Then
    ActiveCell.ClearContents
    Range("C" & ActiveCell.Row, "Z" & ActiveCell.Row).ClearContents
    Cancel = True
End If
' deze plaatst de formule bij doubleclick in gekozen cel, als kolomnummer groter is dan 2 dus vanaf kolom C
' RC1 verwijst hier naar eerste kolom en naar actieve rij
' column()-1 geeft ons het kolomnummer min 1
' en zo komen er per kolom 42 dagen bij
If Target.Column > 2 Then
    ActiveCell.FormulaR1C1 = "=RC1+(COLUMN()-1)*42"
    Cancel = True
End If
' deze is om niet in edit mode te komen als er een dubbelklik gebeurt in kolom 2
If Target.Column = 2 Then
    Cancel = True
End If
End Sub

Bijlagen

Bedankt, Leo.

Maar krijg jij dit werkend in bijgevoegd werkkblad?

Het gaat dan om de kolommen J, K, L, M & N die ik voor het gemak maar even de namen A B C en D heb gegeven.

Bovendien zou ik kolom A (kolom met 'Naam') ook willen blokkeren. Indien je dit schuift, dat hij blijft staan. Als ik dit doe gaat echter mijn andere blokkade van rij 4 weg.

Bekijk bijlage Werkblad.test.xls

Laatst bewerkt:
Hier geen Excel dus wordt voor later, maar misschien kan je met volgende tips zelf al iets aanpassen

RC1 in formule aanpassen naar RC10 ( aanpassing van kolom A naar kolom J)

column()-1*42 aanpassen naar column()-10*42

mvg
Leo

in deze aangepast

begint nu te werken vanaf kolom J en kolom K gaat automatisch
kolommen erna pas na dubbelklik.
Bij weghalen datum (gewoon delete) verdwijnen de eerder geplaatste formules in deze rij, tot een maximum van 100 kolommen (kan verhoogd worden).
Blokkade van kolom A is ook gebeurd met behoud blokkade rij 4.

mvg
Leo

Bijlagen

Hoi Leo;

Hartelijk dank. Je hebt me echt erg veel geholpen. Precies zoals ik het wil!

Ik vroeg mezelf nog af of er iets bestaat waardoor je automatisch cellen om en om wit en grijs maakt. Nu heb ik dat gedaan gewoon door middel van een opmaak (zelf rijen wit en grijs gemaakt). Maar als ik bijvoorbeeld de zoekfunctie gebruik dan komt het daardoor wel eens voor dat je meerdere rijen alleen grijs hebt. Is daar nog wat tegen te doen?

Niet perse iets wat moet worden opgelost hoor, ben al heel erg blij met dit! Vroeg het mezelf alleen af.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan