• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formules toepassen op draaitabellen en slepen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Yourid94

Gebruiker
Lid geworden
11 nov 2015
Beste Excellers,

Mijn collega is op het probleem gestuit dat hij wel per rij in een draaitabel formules kan toepassen, maar deze niet kan slepen, waardoor hij alles individueel moet aanpassen.
Hoe kan dit het eenvoudigst opgelost worden?
Ik kan geen voorbeeld van dit probleem sturen, maar het gaat er specifiek om dat hij het gemiddelde van de kosten wil berekenen uit 2 tabellen. In de ene draaitabel staat een kostenplaatje van uren in een bepaalde periode en in een andere tabel het aantal uren in deze periode. Deze tabellen hebben dezelfde grootte en staan langs elkaar, dus dit zou niet al te moeilijk moeten zijn (=kosten/uren)
Wat er eigenlijk gebeurt is dat de formule de draaitabel als één cel ziet. Tenminste, hij verwijst altijd naar de cel linksboven in de tabel. Vervolgens moet je de benaming van de titel van de betreffende cellen invullen voor een specifieke verwijzing. Hierdoor zoekt hij de waarde en dus niet de positie van de cel zelf, waardoor deze positie niet verandert als je het naar beneden sleept.

Hoe kan hij dit het beste aanpakken?

Alvast bedankt!

Gr, Youri

PS. Ik had zelf bedacht om de formule al in de bronbladen toe te passen en deze vervolgens toe te voegen in de draaitabellen, maar dit kan niet want hij heeft de draaitabellen gekopieerd uit verschillende bestanden.

Ik maar regelmatig formules naast draaitabellen, maar daarbij typ ik het juiste celadres met de hand in, anders gaat Excel inderdaad klooien met verwijzingen. Maar dat kan dus nog steeds prima. En daarna is de formule natuurlijk ook goed door te slepen met het vulgreepje.

Zo simpel, maar je moet er maar net aan denken.
Bedankt!! :thumb:

@OctaFish,

is het dan niet handig om bij Opties > Formules het vinkje weg te halen voor: "Functies van Draaitabel ophalen gebruiken voor draaitabelverwijzigingen"?

De oplossing in je PS is prima. Ik snap niet goed wat je bedoelt met "maar dit kan niet want hij heeft de draaitabellen gekopieerd uit verschillende bestanden".
Als dit niet kan kun je met vba en het PivotTableUpdate event de formule automatisch toevoegen.
Het mooiste is om Power Pivot en Dax te gebruiken.

Hoi Frans,

VBA is op dit moment nog een brug te ver voor me en van Dax heb ik sinds nu niet eens van gehoord.
Misschien iets om later nog in te groeien, maar voor nu zijn de eenvoudige oplossingen nog het beste voor me.

Toch bedankt!

Gr, Youri

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan