• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

formules vereenvoudigen/aanpassen

Status
Niet open voor verdere reacties.

coolsluc

Gebruiker
Lid geworden
2 mei 2013
Kan iemand mij helpen A.U.B.
Ik zou mijn file met uurrooster willen aanpassen,ik heb daar zeer veel (dezelfde) formules in staan die als ik de file uitbreid naar 20 personen deze extra groot maakt.
(is nu al zo uitgebreid).
de bedoeling is dat ik mijn collega's hun uurrooster invul (naargelang de noden van de dienst)voor de volgende 3 maanden en dat ik snel kan ingrijpen/aanpassen wanneer er iemand onverwachts een of meerdere dagen tussenuit valt!!
De file zou aangepast moeten worden zodat ik er meerdere personen kan aan toevoegen
vb:macro die telkens een persoon toevoegd/verbergt.
Ook zou ik formules willen samenvoegen of aanpassen/omkeren zodat deze niet zo uitgebreid/talrijk zijn.
ps:de teller UREN geeft aan hoeveel OVERUREN/MINUREN er nog zijn op het einde van de maand ,na het invullen van de gegevens(onder de datums) voor de volledige maand.
de teller HEDEN geeft de uren op dit moment aan.
IK HEB IN DE FILE EEN "LEGENDE" INGEVULD MET EEN BEETJE UITLEG.
De file is nu al onoverzichtelijk en ik heb nog maar 3 medewerkers ingebracht
(dit zo moeten uitgebreid worden naar 20 medewerkers).
Alvast bedankt om dit te bekijken (redelijk omslachtig) layout aanpassen is ook mogelijk.

Bekijk bijlage uren 2013-2.xls

Mvg,Luc

Laatst bewerkt:
Uit elkaar trekken

Beste Luc,

Ik geloof dat ik ervoor zou kiezen om de verofurenregistratie in een aparte tabel zou verwerken, waar ik een draaitabel op los zou laten. Dus een lange tabel met Vier kolommen Naam medewerker, datum en opgenomen uren en type verlof. Vervolgens een draaitabel instellen.

Als tweede bestand zou ik geloof ik een schema samenstellen waarin de aanwezigheid zichtbaar is. Want is het voor de aanwezigheid relevant op basis van welk type verlof iemand er niet is? Je kunt ook hier weer met een draaitabel werken, zodat je ook makkelijker de maand waarin je de info wilt zien kunt selecteren uit je 'rapportfilter'.

Verder moet ik heel eerlijk bekennen dat ik geen flauw idee heb wat je met je worksheet wil bereiken of waar de formules toe leiden.....

Aan iedereen die zou willen helpen;Wat ik wil bereiken is dat ik aan de tellers resterende uren /verlof edg. onmiddelijk kan zien welk type afwezigheid ik moet/kan gebruiken en kan zien hoeveel overuren/minuren per persoon er nog zijn zodat ik de persoon die bv:geen overuren/verlof meer heeft dit ook niet kan ingeven.vb:teller P01 = 0 ik kan geen P01 meer ingeven (idem voor de andere tellers)behalve voor de teller uren heden /einde-->deze mag tot min 40 uren gaan ,teller + uren speelt geen rol.
de formules rekenen uit wat er moet gebeuren met de teller van de uren vb:zaterdag gewerkt = teller +8 uren, dinsdag IN = teller min 8uren enz.
De teller P20 word manueel ingesteld (= geen vast gegeven)op basis van aantal jaren dienst met max. van 5
de teller P30 word vast ingesteld op max10 (dit zijn dagen eindejaarspremie die omgezet worden naar dagen verlof).
de teller P10 is een verworven extra dag (betaalde douchedag genoemd)max = 1
de teller R20 (adv dagen) is 3 dagen per 4 maand op te nemen!!
voor de inbreng van A (ziekte) KV (klein verlet) P20 (dienstjaren) P30 (eindejaarsomzetting) blijft de teller uren heden/einde neutraal staan
ps1):met draaitabellen heb ik geen ervaring,kan dit gebruikt worden met al deze verschillende formules??
2)een nieuwe aangepaste layout is ook een mogelijkheid!!

mvg,Luc

Laatst bewerkt:
Om geen problemen te krijgen:mag deze vraag ook op andere forums geplaatst worden??
ps:misschien dat er daar iemand mij kan helpen,nogal moeilijke vraag (hopelijk niemand voor het hoofd gestoten).

mvg,Luc

sorry voor de onduidelijke opgave:hierbij een beetje uitleg
Vb:in cel B35 word vermeld of er een P01 is ingevuld in cel B34 en deze dan kan afgetrokken worden van de teller in cel AI34 tot de voorraad op is.
Ps:dit gaat zo verder in cel C35 T/M AC34
Vb:in cel B36 is dit het zelfde maar deze verwijst naar de voorgeprogrammeerde rij (42) waar er een hele resem verschillende kode kunnen ingezet worden die er voor zorgen dat de teller (uren heden/einde)wordt aangevuld.
In cel B37 is dit idem (maar daar komt de score in die op het einde van de maand voorhanden is).
In cel B38,39,40 en 41 word er steeds verwezen naar de cel B34 om daar te kijken welke code moet worden aangeduid (met 1) die dan verwijst naar de desbetreffende tellers in cellen AI34,AJ34,AK34,AL34 en AM34 (deze zijn vooraf ingevuld met het aantal per persoon te gebruiken dagen.
Nu is het zo dat er per rij voor alle dagen een aparte (dezelfde)formule moet ingebracht worden (zeer omslachtig).
PS: al deze rijen worden verborgen maar als ik dit naar 20 personen wil uitbreiden wordt dit een gigantische files (vandaar mijn vraag om de formules op een andere manier te laten werken (draaitabel/iets anders)??
Nu is de lay-out zie rij 4,13 en 22 zo opgemaakt dat de tellers werken op de verborgen rijen
(kunnen er formules gebruikt worden die de verborgen rijen overbodig maken waardoor de file sterk verkleint en gemakkelijker kan uitgebreid worden naar meerdere werknemers
Daarna zou ik een macroknop toevoegen die er voor zorgt dat er telkens een persoon kan toegevoegd / verborgen aan de lijst naargelang het benodigde personeel .

De tellers in AG35 en AH35 zijn tellers voor overuren/minuren
De overuren spelen geen rol maar de minuren mogen maar geprogrammeerd worden tot -40 uren

Als ik niet duidelijk genoeg ben laat het mij gerust weten (bestandje beetje angepast)

Bekijk bijlage uren 2013-2aangepast.xls

Mvg,Luc

Laatst bewerkt:
Aan alle helpers,Ik heb het bestand reeds gedeeltelijk aangepast (met hulp van Octafish en edmoor )waarvoor mijn dank.
ps nu is mijn vraag of ik dit ook kan doen met de 2 resterende rijen per persoon :rij 5 en 6 ,rij 8 en 9 , rij 11 en 12 en dan is mijn vraag reeds voor 80% opgelost.kan iemand mij hierbij helpen.
De file word zo sterk gereduceerd en veel gemakkelijker in gebruik.

Mvg,Luc Bekijk bijlage uren 2013-2aangepast1.xls

Laatst bewerkt:
Aan alle helpers:
De bedoeling is om de formule in bijlage in een cel te plaatsen en deze te laten werken voor het ganse bereik (B5:AF5 en B6:AF6)zodat deze rijen overbodig worden.

Mvg,Luc Bekijk bijlage ALS formule.docx

Laatst bewerkt:
wat zeggen die rijen 5 en 6 eigenlijk in mensentaal.
Ik heb geen zin om die even helemaal uit te pluizen.

deze rijen zeggen wat er moet gebeuren met de teller van de uren als een van de kodes die voorgeprogrammeerd stan niet gevolgd worden vb:1 ste rij =ALS(EN(OF(B13="w1";B13="w2";B13="w3");B10="IN");8;0) zegt dat de voorprogrammatie W1,2 of is maar dat er inactief is ingevuld op de aanwezigheidslijst waardoor er 8 uren van de teller gaan omdat er normaal moest gewerkt worden en de persoon thuis
dus teller uren min 8.
ps:dit is enkel voor de eerste lijn van formule ,de volgende lijnen zijn op hetzelfde principe op gemaakt.

mvg,Luc

misschien heb je hier iets aan.(klein beetje aangepast)
de weeknummers kun je eventueel ook automatisch maken.
verander het maandnummer eens en kijk of het klopt. zie oranje cellen.

Bijlagen

Sylvester, bedankt voor de aangebrachte oplossing (zie er veelbelovend uit)ik ga de kodes uitproberen of deze voldoen volgens de normen van de fabriek
ps:de lijn voorprogrammatie zou moeten verborgen worden na het invullen zodat de opeenvolgende maanden netjes aansluiten op de vorige.
Indien ik soms wat laat reageer (steeds wisselende werktijden)mijn excuses daarvoor.
Op u aanbod voor het AUTM. laten werken van de week/ploeg invulling ga ik graag in (veel werk uitgespaard).

Bekijk bijlage uren 2013-2aangepast3.xls

mvg,Luc

Laatst bewerkt:
Sylvester,bij het proberen van de maand/jaarteller heb ik bemerkt dat de teller steeds word aangevuld tot 31 dagen max. ook als er minder dagen in de maand zijn.
kan dit aangepast worden (anders heb ik dubbels in de maanden als er meer tegelijk op het blad staan)
ps:ik heb de lijst uitgebreid tot 20 personen,kan na het invullen van de voorprogrammatie deze AUTM. verder lopen in volgende maanden?
kan er ook een macro gemaakt worden die telkens hij word geactiveerd de laatste persoon verbergt (als er minder werkende zijn) interim edg.

Sorry:moeilijker kan niet denk ik !!

Mvg,Luc Bekijk bijlage uren 2013-20 personen.xlsm

Laatst bewerkt:
formules verenvoudigen/aanpassen

Vraag hierboven aangepast (vereenvoudigd)

mvg,Luc

Laatst bewerkt:
zet alle maanden naast elkaar ipv onder elkaar en alles loopt een stuk eenvoudiger.
Op een 2e blad zet je dan die formules.

Heb geprobeerd met 3 maand naast elkaar,dit ziet er echt niet uit.
In ieder geval bedankt voor het idee.

mvg,Luc

je kolommen groeperen per maand, zo kan je die gemakkelijk verbergen en enkel die maand tonen die je interesseert.
Klik anders eens op die "+"tjes en "-"tjes en die 1 en 2.
Anders maak je er een VBA-versie van om nog handiger te werken.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan