• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formules voor lineaire/degressieve afschrijvingen

Status
Niet open voor verdere reacties.

MiguelOlivier

Gebruiker
Lid geworden
21 nov 2016
Beste,

Ik zit met volgend probleem: ik zou graag mijn afschrijvingen berekenen via excel.

In bijlage zit er een voorbeeldbestand hoe ik het zou willen.

Een beetje uitleg bij het bestand:
- de eerste vier kolommen zijn de gegevenskolommen. Dit wordt steeds op voorhand ingegeven.
- cel B1 is het huidige boekjaar (de bedoeling is dat alles gelinkt wordt met deze cel, als ik hier bv: 2017 intik, zouden de afschrijvingen van het jaar 2017 moeten berekend worden)
- het groen gearceerde gedeelte is uiteindelijk wat ik zou moeten krijgen. Alleen dit is handmatig uitgerekend en dit zou moeten automatisch berekend worden.

Uitleg bij de begrippen:
- Lineair: elk jaar hetzelfde bedrag afschrijven (10000 afschrijven over 10 jaar is 1000 per jaar)
- Degressief: elk jaar percentage (percentage= dubbel van lineaire zolang dat het percentage niet groter is dan 40%) afschrijven van de boekwaarde van vorig jaar. Indien het degressief bedrag kleiner is dan als je het lineair zou afschrijven, moet je het lineair bedrag nemen (zie voorbeeldbestand als het niet duidelijk is)

Wat is mijn vraag nu?
Ik zou in het blauw gearceerde gedeelte hetzelfde moeten krijgen als in het groen gearceerde gedeelte, maar dan wel volledig gebaseerd op formules?

Zou dit mogelijk zijn?

Ik ben hier al dagen achter aan het zoeken, maar voorlopig zonder veel resultaat. Via de formule LIN.AFSCHR en DDB kan ik wel al iets doen, maar het probleem blijft dat ik de beperking van max 40% bij degressieve afschrijvingen nergens kan integreren.

Kan er mij iemand helpen?

Het zou een ontzettend grote hulp zijn!!!

Met vriendelijke groeten,

Miguel

Bekijk bijlage Afschrijvingenvoorbeeld.xlsx

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan