Formules

• Onderwerp starter Onderwerp starter LVDA
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

LVDA

Gebruiker
Lid geworden
20 dec 2016
Beste ,

Ik boks alleen paar dagen om een formule samen te stellen om het volgende te bereiken en ben nu echt geen programmeur.

Bekijk bijlage 287321

In cel F6 zit volgende formule: =ALS(B8+C8+D8<>0;5;0)
In week 2, krijgt men 7 punten bij 2x aanwezig en 0 punten bij afwezigheid formule:=ALS(EN(F8=5;G8<>0);7;0)deze klopt niet helemaal, maar men zou 5 punten moeten krijgen als enkel in week 2 aanwezig is.
In week 3, krijgt men 9 punten als ze de twee vorige weken aanwezig zijn, 7 punten als een 2X aanwezig zijn, 5 punten bij 1X aanwezig en 0 punten bij afwezig.
In week 4, krijgt men 11 punten als men 3X aanwezig is geweest, 9 punten als ze twee vorige weken aanwezig zijn, 7 punten als een 2de X aanwezig zijn, 5 punten bij 1X aanwezig en 0 punten bij afwezig
ENZ.

Hier wringt nu het schoentje ik krijg die formule niet samen gesteld. Misschien is dit ook niet mogelijk.

U hebt waarschijnlijk ook al gezien dat het over 5 weken gaat, zodus de formule breidt steeds verder uit
voor week 4 = 11 punten bij 3X vorige weken aanwezig.
9 punten bij 2X vorige weken aanwezig.
7 punten bij 1X vorige weken aanwezig.
5 punten bij eerste aanwezigheid.
0 punten als men nog niet aanwezig was.

voor week 5 = 13 punten bij 4X vorige weken aanwezig.
ENZ.

Hartelijk dank mocht iemand me kunnen helpen.

Ik zou toch even het bestand posten.

Mensen hier zijn erg behulpzaam, maar eerst een heel bestand nabouwen is niet hun hobby. Het probleem oplossen wel!

dan heb je waarschijnlijk binnen een dag je oplossing.

En wat heeft deze vraag met VBA te maken? Dit zijn toch gewoon Excel formules?

Hierna het bestand onder de paperclips.

Ja mijn bedoeling is niet om jullie op stang te jagen.

Het heeft waarschijnlijk niets met VBA te maken, Maar ik ben maar een leek in dit soort dingen en wil graag voor mijn club een automatisch blad creëren .

Hopelijk is er iemand tovert met formules en wil hij of zij me helpen,
nogmaals dank voor de reacties.

Als je jouw formule verder aanpast naar volgende weken krijg je, om je even een idee te geven hoe onoverzichtelijk zo'n formule wordt, dit:

Code:
=ALS(EN(Q11+R11+S11<>0;EN(F11<>0;K11<>0;P11<>0));11;ALS(EN(Q11+R11+S11<>0;EN(K11<>0;P11<>0));9;ALS(EN(Q11+R11+S11<>0;EN(F11<>0;P11<>0));9;ALS(EN(Q11+R11+S11<>0;EN(K11<>0;F11<>0));9;ALS(EN(Q11+R11+S11<>0;OF(F11<>0;K11<>0;P11<>0));7;ALS(Q11+R11+S11<>0;5;0))))))

En dan moet je ook nog bedenken dat week 5 nog veel langer moet worden.

Moet het echt met 1 formule of is een soort van tussenoplossing (die je onzichtbaar in je bestand zet) ook een optie?

Zo ja, dan krijg je dit:

Bekijk bijlage punten op vrijdag11 (1).xlsx

SjonR hartelijk dank voor de snelle hulp.

De lange formule ga in eens uitproberen vind ik als leek wel interessant en geeft me misschien een inzicht in de formules

De link heb ik gedownload en snel geprobeerd, maar ontdek dat als je bv. in rij 11, kolom R1 (13 punten) hebt staan en in ( R2 -7p), en in (R3 -6p) komt het totaal op 0 en toch was je aanwezig, normaal zou je dan 5 moeten krijgen in kolom F.
Maar dan geeft hij 0 punten.
Verontschuldig mij voor het moeilijk doen.

Dat komt doordat je ervoor koos <>0 te gebruiken. Als het totaal van R1 t/m R3 exact 0 is, dan geeft het ook 0 als resultaat.

Dit kan je, tenzij je met getallen achter de komma werkt, oplossen door <>0,1 te gebruiken.

Succes met de aanpassing.

Als ik 0.1 gebruik van mijn cijfer klavier wordt het aanvaard 0,1 wordt niet aanvaard.
maar bij niet aanwezig bv in week 1 rij 19 krijg ik 5 punten als ik de nul aanpas naar 0.1

Het gaat toch om het aantal keer dat iemand geweest is. Begin met de laatste kolom en sloop steeds een stukje uit de formule.

Code:
=ALS(AANTAL(V11:X11)=0;0;MAX($F11;$K11;$P11;$U11)+2*(MAX($F11;$K11;$P11;$U11)>=5)+5*(MAX($F11;$K11;$P11;$U11)<5))

Moet volgens mij nog eenvoudiger kunnen:d

Bijlagen

Ik denk dat VenA mij heeft geholpen, maar toch ook een grote dank aan SjonR .
Ga verder bestuderen want leer hier veel.
Voor allen die dit lezen
Een prettige kerst en een gezond en gelukkig nieuwjaar.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan