• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formules

Status
Niet open voor verdere reacties.

HenkvanDoorn

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
31 aug 2022
Berichten
1
Halo, ik ben bezig met een cursus Excel. Nu moet ik een Excelwerkblad invullen met formules. Dat is mij voor de helft gelukt. Wie kan mij de andere helft uitleggen. Zie Bijlage Deze Cursus heb ik van een kennis dus kan ik dit niet vagen aan een docent.

De formules die ik kan gebruiken zijn =SOM() =SOM.ALS() =GEMIDDELDE() =MAX() =MIN() =AANTAL() =AANTAL.ALS
 

Bijlagen

  • Vraag.xlsx
    11,2 KB · Weergaven: 13
Laatst bewerkt:
Bestudeer deze formule eens goed en let ook even goed op de $-tekens en de betekenis hiervan.
Ook je originele formules heb ik aangepast.
Misschien heb ik je wel teveel geholpen zullen sommige van jullie vinden maar ik ben vandaag in een goede bui.
 

Bijlagen

  • Vraag HvD.xlsx
    11,4 KB · Weergaven: 15
Vooruit, ook ik ben in goede bui.

De $-tekens in de formules in F10 t/m F13 in voorbeeld hierboven staan niet goed (ontbreken...)
Ook die in I4 tm I7 staan niet geheel goed, waardoor er verkeerde gemiddelden uitkomen.
 
Laatst bewerkt:
AlexCel heeft gelijk, maar bovendien: als er slechts gebruik gemaakt mag worden van de in het blad vermelde functies, dan mogen aantallen.als en gemiddelden.als niet gebruikt worden. Een kniesoor natuurlijk die daar op let, want als leerlingen verder kijken dan de leraar aangeeft, dan zou dat juist gewaardeerd moeten worden.
Toch maar even een oplossing zonder aantallen.als en gemiddelden.als :

In F16 en te kopiëren t/m F19: =AANTAL(ALS(B$4:B$25>3;ALS(C$4:C$25=E16;B$4:B$25)))
Dit is een matrixformule en die moet worden ingevoerd via Ctrl-Shift-Enter (d.w.z.: de Ctrl en Shifttoets tezamen ingedrukt houden terwijl je op Enter drukt). Er is nog wel een kortere formule, maar die laat ik maar even achterwege.

In J4 en te kopiëren t/m J7: =F4/AANTAL.ALS($A$4:$A$25;H4)

Hoe je de formules in F10 t/m F13 moet aanpassen (zie opmerking AlexCel), zal je wel duidelijk zijn denk ik.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan