• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formulevraag Excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dennis9999

Gebruiker
Lid geworden
11 okt 2011
Hoi,

Ik ben nieuw hier en heb meteen een vraag :)
Ik ben behoorlijk thuis in Excel, maar ben benieuwd of iemand weet hoe ik het volgende eenvoudig voor elkaar krijg.

Ik twee spreadsheets.
1 waarin van medewerkers enkel de achternaam is genoemd en 1 waarin de complete naam staat.

Uiteindelijk komen deze tabellen samen, dus ben ik ze goed aan het organiseren.

Wat ik wil is het volgende:
De tabel waarin de volledige medewerkernaam staat, wil ik omtoveren naar alleen de achternaam, dus het laatst gebruikte woord in de cellen van de kolom "naam".

Nu bereken ik in één kolom de lengte (aantal karakters in de cel) in de volgende kolom ga ik met "vind alles" op zoek naar de eerste spatie. De waarde in deze kolom is het aantal karakters vóór deze eerste spatie. Hierna ga ik vanaf die spatie op zoek naar de volgende en zo tot er geen spaties meer zijn. Het totaal aantal geregistreerde karakters minus het laatst geregistreerde aantal karakters is het begin van de achternaam, wat ik met functie "rechts" laat zien.

Dit is natuurlijk niet handig en zeeeeer omslachtig. Bovendien komt de juiste waarde nu te voorschijn in meerdere kolommen gezien sommigen meerdere tussenvoegsels e.d. hebben, die ik weer slim samen moet voegen.

Mijn vraag:
Heeft iemand een formule waarmee ik in één cel van een kolom kan laten zien wat het laatste woord is uit een cel welke enkele kolommen daarvoor staat?

Hopelijk weten jullie raad, bedankt alvast!

als alles in 1 kolom staat kun je met tekst naar kolommen de tekst in verschillende kolommen zetten.

je kunt dan kiezen op splitsing bij spatie ed.

vervolgens kun je met sorteren de gegevens weer netjes bij elkaar zetten.

nu je geen voorbeeldbestandje, ontdaan van gevoelige info, hebt toegevoegd, kan ik het niet in je bestand laten zien.

Bedoel je door de kolom te importeren en als scheidingsteken de spatie te kiezen?

Of is het met een formule op te lossen?
Ik probeer juist handmatige bewerking te voorkomen.

Helaas lukt het niet om een bijlage toe te voegen met deze machine...

Ik probeer het uit te leggen.
Uit kolom A wil ik met een formule het laatste woord opnemen in kolom B. Weet iemand hier een formule voor?

Het zou er in onderstaand voorbeeld zo uit moeten gaan zien:

Kolom A Kolom B
jan pruimpjes pruimpjes
mevrouw schuringa-de wit schuringa-de wit
a .h. van der wielen wielen

niet overzichtelijk...
Zo zal het duidelijker zijn.

Kolom A
jan pruimpjes
mevrouw schuringa-de wit
a .h. van der wielen

Kolom B
pruimpjes
schuringa-de wit
wielen

Nogmaals bedankt!

Code:
Helaas lukt het niet om een bijlage toe te voegen met deze machine...

welke foutmelding krijg je met het uploaden van het bestand?

niet overzichtelijk...
Zo zal het duidelijker zijn.

Kolom A
jan pruimpjes
mevrouw schuringa-de wit
a .h. van der wielen

Kolom B
pruimpjes
schuringa-de wit
wielen

Nogmaals bedankt!
Lastig verhaal, uit jouw voorbeeld blijkt wel dat je niet altijd het woord na de laatste spatie moet hebben.

Vanwege het groot aantal verschillende schrijfwijzen zal geen enkele formule alle namen voor 100 % goed splitsen.

De ene doet een gedeelte goed een andere een ander gedeelte.
Zelf moet je alle mogelijkheden nagaan welke voor jou het beste is.

Hier een van de vele voorbeelden.
Zoals je ziet is ook deze niet voor 100% OK.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Erg bedankt!

Dit lost al een mooi gedeelte op van mijn probleem :)

Ik zit even naar de formule te kijken om te zien hoe deze werkt.
Het enige wat ik nog zou willen is enkel en alleen het laatste woord van de naam in de 2e kolom. Ik kijk even of me dat gaat lukken.

Suggesties zijn uiteraard welkom!
En nogmaals bedankt!

Helaas lukt het me nog niet helemaal.. De lijst is nu natuurlijk wel versimpeld.
Is nog een manier om uit de lijst alleen het laatste woord te halen? Dus fliptext zeg maar en dan de tekst uit broncel opnemen tot de eerste spatie in een nieuwe cel ?

Gr. Dennis

=RIGHT(A8;LEN(A8)-FIND(" ";A8;1))

Maar dan in combinatie met de 'fliptext' formule zou ik zo gauw niet weten.
Het probleem zit hem in de definitie in excel: Wanneer de ene en wanneer de andere formule gebruiken.

Dank voor de support!

Ik heb het opgelost.
Wel niet in één kolom, maar het werkt foutloos.

Ik vertel graag even hoe, wellicht hebben anderen er ook nog wat aan.
en wellicht kan ik de formules nog samenvoegen tot één.

In de eerste kolom doe ik fliptext.
Hierna zoek ik naar de eerste spatie met : =VIND.ALLES(" ";G18;1)
Nu laat ik karakters zien met deze formule: =LINKS(G15;H15) (waarbij de inhoud van kolom H het aantal karakters vóór de spatie is)
Deze tekst flip ik weer en ik heb een foutloze lijst :)

Gr. Dennis

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan