Formulier basis van meerdere veel-op-veel relaties

Status
Niet open voor verdere reacties.

john64

Gebruiker
Lid geworden
12 jun 2011
Berichten
268
Goedemiddag forum,
Ik heb een vraag over het ontwerpen van formulier op basis van meerdere veel-op-veel relaties. Om e.e.a. te verduidelijken probeer ik een bijlage toe te voegen, maar helaas lukt dit niet.
Via icoontje bijlage toevoegen krijg ik de bijlage manager te zien. Via toevoegen/bladeren en uploaden probeer ik vervolgens een bestand toe te voegen (zip bestand van 28 kb, met daarin een access 2007 bestand). Er gebeurt verder niets

Kortom: hoe voeg ik bijlage toe, wat doe ik verkeerd?

alvast bedankt

John
 
Veel op veel relaties in databases zijn een no go.
Gegevens zul je dan in ieder geval niet via een formulier kunnen onderhouden.
Bouw je veel op veel relaties eerst om naar 1 op veel relaties.

Tardis
 
Hallo Tardis,
Dank voor je antwoord.
Dat heb ik inderdaad al gedaan. Ik heb een hulp tabel gemaakt om de 2 andere tabellen te verbinden, dus nu 2 keer een 1 op veel relatie met die nieuwe hulptabel.
Ik probeer een bijlage te uploaden om e.e.a. te verduidelijken, maar helaas lukt dat niet. Enig hoe idee wat er aan de hand kan zijn ? Of is er een andere manier om een bestand bij te voegen ? Als ik de bijlage kan bijvoegen probeer ik mijn uiteindelijke vraag te stellen :)


mvg
John
 
Laatst bewerkt:
Je mag 'm mailen; dan zet ik 'm wel in het draadje.
 
Laatst bewerkt:
dan staat-ie er hier nu bij.
 

Bijlagen

  • Test.zip
    29 KB · Weergaven: 43
Ik zal proberen mijn "probleem" aan te kaarten. (bijlage in antwoord van Octafish hierboven)

Ik heb een aantal tabellen gedefinieerd als lookup-tabellen, deze worden dus geinitialiseerd. De bedoeling is dat deze straks door een admin functie bijgewerkt kunnen worden.

Tabel1 is met Tabel2 verbonden dmv Tabel1-2
Tabel2 heeft 1-op-veel relatie met Tabel3

Wat ik uiteindelijk zou willen is een Sessie aanmaken gebaseerd op de "standaard" Tabel1 record(daar is er maar één van).
Er moet een keuzelijst komen om voor de standaar Tabel1 alleen die keuzes te laten zien uit Tabel2 die met elkaar verbonden zijn. Op basis van de gekozen Tabel2-record, moet er een vervolgkeuze gemaakt kunnen worden uit Tabel3 (die dus met Tabel2 is verbonden).
Een sessie bestaat dus uit een aantal identifiers uit Tabel1, Tabel2 en Tabel3.
Daarnaast wil ik kunnen aangeven wat voor Type deze sessie is. Bij Type1 moet er voor elk geslaagd Persoon een diploma aangemaakt worden. Bij Type2 moet er een update komen ivm een hercertificering vwb datum (historie wil ik vasthouden)

De tabel Persoon wordt ergens anders aangemaakt en onderhouden.

De manier waarop ik in de Test database de relaties heb gelegd kan denk ik mijn dataprobleem oplossen, alleen nu nog een implementatie.

Het zou mooi zijn als ik even op gang geholpen wordt met het aanmaken van een Sessie. De volgende stap die ik dan probeer te overwinnen is het aanmaken van de Diploma´s.

Alvast bedankt voor je hulp

mvg
John
 
Als ik een onbekende database onder ogen krijg, probeer ik eerst te snappen wat de bedoeling van de tabel(indeling) zou kunnen zijn. Zie ik die niet, dan is er vaak wat mee aan de hand ;) Zo ook hier; ik snap totaal niet wat je aan het doen bent. Dat komt o.a. door de totaal onlogische tabelnamen; een tabelnaam zou iets moeten zeggen over wat je er in gaat opslaan, zodat iemand die de db gaat onderhouden makkelijk gegevens kan terugvinden. Daar is bij jou al geen sprake van. Bovendien is jouw opzet niet goed. Een tabel gebruik je voor het opslaan van één type gegevens; jij maakt voor mijn gevoel een aantal tabellen aan die allemaal hetzelfde doen, en dezelfde gegevens teruglezen, zij het op een ander niveau in de selectieboom. Niet alleen is dat onhandig in het onderhoud, het is ook niet nodig. Door in één tabel een veld ParentID te zetten, kun je gegevens onbeperkt afhankelijk maken van andere gegevens.Gegevens die op het hoogste niveau staan hebben daarbij geen waarde in ParentID, daarmee aangevend dat die gegevens het hoofdniveau zijn. Bij gegevens op het tweede niveau vul je in het veld ParentID de sleutelwaarde in van het afhankelijke veld, bij gegevens op het derde niveau vul je de waarde van het tweede niveau record in bij ParentID, en zo voort. Op die manier kun je dus onbeperkt 'doorlussen' in de afhankelijkheden.
Keuzelijsten maak je overigens (wat mij betreft: never nooit niet, a big nono dus!) niet in tabellen, maar alleeen op formulieren. Dat is namelijk het intermedium voor de gebruikers, niet een tabel. In een tabel moet je altijd de opgeslagen waarden kunnen zien; die komen namelijk ook naar boven in queries en bij exports.
Maar leg eerst eens goed uit wat een sessie is, welke gegevens een sessie bepalen en of een sessie meerdere subsets aan gegevens heeft etc.
 
Hallo Octafish,

Thanks for input.
Ik heb nog eens goed naar mijn ontwerp gekeken, en ben tot de conclusie gekomen dat e.e.a. iets te ingewikkeld is gemodelleerd.
Ik ben overnieuw begonnen, en het lukt nu allemaal wel, mede door de diverse vragen en antwoorden die ik heb kunnen vinden op dit forum.
Ik kom wel weer nieuwe problemen tegen, maar deze vraag kan afgesloten worden

mvg
John
 
Dat afsluiten mag je zelf doen door hem op Opgelost te zetten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan