• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

formulier besturingselementen dynamisch locken

Status
Niet open voor verdere reacties.

leonvr

Gebruiker
Lid geworden
12 jan 2006
Ik heb een excel formulier met besturingselementen en gewone cellen.

Stel ik heb een aankruisvakje en een cel.
Wat ik wil is het volgende:
Als je het aankruisvakje aankruist, wordt de cel wit en wijzigbaar
Als je het aankruisvakje uit zet, wordt de cel grijs, leeg, en niet wijzigbaar.

Kan dit zonder VBA (dus alleen met formules)? Zo ja, hoe??? Zo nee, hoe doe ik dit dan met VBA???

Ter info: mijn leidinggevende is niet zo dol op VBA i.v.m. onderhoudbaarheid.

Daarbij: stel dat het geen cel is, maar een ander besturingselement. Kan dat ook?

Ik heb een excel formulier met besturingselementen en gewone cellen.

Stel ik heb een aankruisvakje en een cel.
Wat ik wil is het volgende:
Als je het aankruisvakje aankruist, wordt de cel wit en wijzigbaar
Als je het aankruisvakje uit zet, wordt de cel grijs, leeg, en niet wijzigbaar.

Kan dit zonder VBA (dus alleen met formules)? Zo ja, hoe??? Zo nee, hoe doe ik dit dan met VBA???

Ter info: mijn leidinggevende is niet zo dol op VBA i.v.m. onderhoudbaarheid.

Daarbij: stel dat het geen cel is, maar een ander besturingselement. Kan dat ook?

Hoe wil je (of liever gezegd je leidinggevende) een formulier gebruiken zonder VBA?

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Ik gebruik cellen voor 'labels' en 'invulvelden voor de gebruikers'. Daarbij heb ik met de werkbalk 'formulieren' wat besturingselementen er op gezet. en dit geheel opgeslagen als sjabloon.
Maar nu wil ik dus afhankelijkheden gaan toevoegen. Hoe dit zou kunnen zonder VBA weet ik dus (ook) niet. Dat is deel van mijn vraag. Ik dacht misschien met formules als ALS enz.
Maar als dit alleen met VBA kan, dan hoor ik graag van jou hoe ik dat moet doen.
Alvast bedankt.

Ik gebruik cellen voor 'labels' en 'invulvelden voor de gebruikers'. Daarbij heb ik met de werkbalk 'formulieren' wat besturingselementen er op gezet. en dit geheel opgeslagen als sjabloon.
Maar nu wil ik dus afhankelijkheden gaan toevoegen. Hoe dit zou kunnen zonder VBA weet ik dus (ook) niet. Dat is deel van mijn vraag. Ik dacht misschien met formules als ALS enz.
Maar als dit alleen met VBA kan, dan hoor ik graag van jou hoe ik dat moet doen.
Alvast bedankt.

Ik versta wat anders onder een formulier vandaar de verwarring.
Je kunt wél de kleur van de cel veranderen zonder VBA (dmv voorwaardelijke opmaak), maar je kunt geen cellen blokkeren zonder VBA.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

bedankt voor je reactie. Kun je de code geven zoals je met VBA invoer in een bepaalde cel blokkeert?

bedankt voor je reactie. Kun je de code geven zoals je met VBA invoer in een bepaalde cel blokkeert?

Even voor de duidelijkheid op vorige reactie. Als een cel permanent geblokkeerd dan wel niet geblokkeerd moet zijn, dan volstaat het om de cel te selecteren de blokkering eraf te halen en het werkblad te beveiligen.
Je hebt dan geen VBA nodig maar je kunt een cel dan niet blokkeren of déblokkeren.
Wil je echter steeds de blokkering van een (of meerdere) cel(len) aanpassen via besturingselementen dán dien je dus VBA te gebruiken.

Onderstaande code haalt de blokkering van cel A1 eraf en beveiligt het actieve werkblad.
Code:
Sub Macro1()
ActiveSheet.Unprotect
Range("A1").Locked = False
ActiveSheet.Protect
End Sub

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan