Formulier (met auto fill) om tabel bij te werken

Status
Niet open voor verdere reacties.

cadmesh

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
13 jul 2010
Ik wil graag data aan een Tabel kunnen toevoegen doormiddel van een formulier, dit formulier wil ik zich zelf laten invullen (dit heb ik al kunnen doen door middel van een query formulier). Ik heb twee autofill velden (in de form) die informatie uit 2 tabellen haalt om de resterende velden automatisch in te vullen. Het tweede deel van het formulier (GEEN Subform, gewoon het zelfde formulier), bestaat uit nieuwe informatie die ik toe wil voegen.
Nu wil ik dat het hele ingevulde formulier de data koppeld (invuld) in een nieuwe Tabel die al mijn nieuwe invoeringen bij gaan houden.

Samenvating: Ik wil een formulier die zich deels automatisch invult, met behulp van query's (dit is mij gelukt), deze wil ik aan vullen met nieuwe data (lukt mij ook) en als laatste moet worden opgeslagen in een tabel die elke nieuwe record bijhoud (hier zit mijn probleem).

Het lijkt wel alsof het een van de twee is, of data opvragen naar een formulier OF data opslaan naar een tabel? Is dit zo?, of zie ik iets over het hoofd. Hoop dat mijn vraag een beetje duidelijk gesteld is en dat iemand mij hier mee kunt helpen.
Cheers

Als ik het probleem zo lees, dan krijg het ik blauwe vermoeden dat je het formulier op de verkeerde tabel hebt gebaseerd. Om op de simpelste manier records vanuit een formulier op te kunnen slaan, baseer je het formulier op de tabel waarin je de records wilt opslaan.
Dat brengt mij bij het eerste deel van het verhaal: de (wat jij noemt) autofill velden... Bedoel je daar misschien Keuzelijsten (al dan niet met Invoervak, in het engels: combobox of listbox) mee? Want anders snap ik eerlijk gezegd niet hoe je twee queries gebruikt als basis voor het formulier. En wat wil je precies opslaan vanuit het formulier? Ik krijg de indruk dat je alle gegevens die je ophaalt met die keuzelijsten wilty opslaan in de nieuwe tabel. Behalve dat je daarmee onnodig veel gegevens opslaat, en de db dus groter laat worden dan noodzakelijk, heb je dan straks enorm veel redundante informatie in je db staan. En dat is nergens voor nodig...
Voorbeeldje: Een tabel Leveranciers, een tabel Klanten en een tabel Orders. In de tabel Orders leg je de bestellingen vast van een Klant en een Leverancier. Daarvoor hoef je in de tabel Orders alleen maar een KlantID en een LeverancierID op te slaan. Met het KlantID kun je de klantgegevens opzoeken en tonen op je formulier, en met het LeverancierID zoek je de leveranciersgegevens op. In de tabel Orders sla je dus niet het Klantadres, Klanttelefoonnummer en Leverancieradres en Leveranciertelefoonnummer etc. op.
Op je formulier gebruik je twee keuzelijsten om Klant en Leverancier op te zoeken, en laat je a.d.h.v. die keuzelijsten de respectievelijke adresgegevens zien. In dit voorbeeld is het fomulier dus gebaseerd op de tabel Orders, en wordt het formulier gebruikt om nieuwe orders in te voeren.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan