Formulier met beperkte keuzes

Status
Niet open voor verdere reacties.

Heijnsbergen

Gebruiker
Lid geworden
26 okt 2015
Ben als autodidact bezig met Access. Ik probeer een database te maken waarin ik voor personeelseden van een bepaalde dienst hun vaccinaties bijhoud. Niet alleen het soort vaccinaties (bijvoorbeeld Influenza of BMR), maar ook de werkingsduur. Een personeelslid komt gewoonlijk slechts maximaal 1 tot 2 per jaar langs voor vaccinaties. Per vaccinatiebeurt krijgt hij/zij een beperkt aantal vaccinaties uit een pakket van ongeveer 12 vaccinaties. Het is mij vrij eenvoudig gelukt hiervoor de tabellen te definiëren, die onderling te koppelen zodat ik op een formulier het personeelslid uit een keuzelijst kan halen, de datum (automatisch op heden gesteld) kan invoeren en een vaccinatiesoort uit een keuzelijst kan halen.
Geen probleem?
Toch wel: per vaccinatiesoort moet ik een regel maken, het personeelslid kiezen en een vaccinatiesoort kiezen. Dat is omslachtig en niet gebruiksvriendelijk. Ik zou graag per vaccinatiebeurt eenmaal de naam kiezen, eenmaal de datum kiezen en dan op een lijst van beschikbare vaccinaties de gegeven vaccinaties aan willen kruisen. Scheelt veel werk als iemand op zo'n dag drie of vier prikjes krijgt. Wie heeft een oplossing?

Toch zul je voor elke vaccinatie een apart record moeten aanmaken.... Je kunt natuurlijk wel wat bouwen om het te vereenvoudigen. Ik denk dan aan een keuzelijst waarin je meerdere vaccinaties kiest en waarna je die keuzelijst uitleest en met een recordset voor elke vaccinatie een record laat aanmaken. Of, maakt het ook wat simpeler, gebruik de optie <standaardwaarde> om de waarden van het laatste record in de herhalende velden te zetten. Daarmee moet je dan nog wel records aanmaken (maar dat moet toch op de een of andere manier; je moet altijd één keer aangeven welke vaccinaties) maar je brengt het aantal velden dat je moet kiezen terug tot het absolute minimum. Ook de laatste optie moet je, net als de eerste, programmeren.

Hoi,
Uitleg van OctaFisch is natuurlijk wat er moet gebeuren. Ik heb ooit eens gelijkaardig vraag moeten ontwerpen, die ik heb opgelost met checkboxes, (in uw geval vacin 1 gegeven klik checkbox 1
enz). Dan blijft er natuurlijk de datum van hernieuwing. Je zit dus zowiezo (ingeval van 12 verschillende vacins) met 12 checkboxes en dan moet je nog de 12 verschillende hernieuwingsdatums kunnen ingeven, waarbij deze datum bij het juiste vacin moet terecht komen. Maar goed, bij dezelfde werknemer, (vier vacins) vier keer een checkbox aanklikken en vier keer een datum aangeven lijkt mij minder werk dan iedere keer een nieuwe regel aan te maken.
mvg

... en dan moet je nog de 12 verschillende hernieuwingsdatums kunnen ingeven, waarbij deze datum bij het juiste vacin moet terecht komen.
Die datums haal je uit de stamtabel :).

@octa,
zeker, maar ga je dan niet van de veronderstelling uit (als vb) dat een griepvacin altijd voor één jaar geldig is en een tetavacin altijd 10 jaar is (ken weinig van vacins)
greetz

De werkingsduur ligt vast in de tabel VaccinatieSoorten, lijkt mij. Mag TS uitsluitsel over geven. Dus als een persoon nieuwe vaccinaties krijg kun je simpel berekenen wanneer ze herhaald moeten worden.

Dank tot zover. In de tabel vaccinatiesoorten ligt inderdaad vast wat de werkingsduur van de betreffende vaccinatiesoort is. Door in een query met data te rekenen kom ik daar wel uit, dat lukt met DateDiff wel. Programmeren ligt nog te ver weg, het laatste wat ik daarvan leerde was in 1981 Basic (op een teletype, een soort telex) op de HTS en de Commodore 64. Ik zit er eerder aan te denken om de tabel Personeel te koppelen (per personeelslid) met een tabel met de verplichte vaccinatiesoorten en daarbij dan de datum laatste prikje vast te leggen. Ga daar eens mee aan de slag.

DateDiff? iK neem aan dat je DateAdd bedoelt. Maar dan nog: een beetje programmeren zul je wel moeten doen, vrees ik. Ik zou dan wel een tabel maken met 'vaccinatiepakketjes' waarin je setjes samenvoegt. Die tabel gebruik je dan om voor personen records kan maken. En dat moet dan geprogrammeerd worden. Maar lastig is dat ook weer niet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan