Formulier met fillin veld

Status
Niet open voor verdere reacties.

Marjonj

Gebruiker
Lid geworden
30 apr 2002
Ik heb thuis een formulier gemaakt in Word 2002 met een paar fillin velden en opgeslagen als sjabloon.
Als ik op basis van dit sjabloon een nieuw dokument opvraag, wordt netjes om de benodigde info gevraagd. Als ik die heb ingevuld en het heb opgeslagen onder een nieuwe dokumentnaam en deze vervolgens weer open staan daar keurig de door mij ingevulde gegevens.
So far, so good. Echter, eerstgenoemde sjabloon heb ik via e-mail naar de zaak gestuurd en ook daar weer opgeslagen als sjabloon. Als ik daar vervolgens hetzelfde mee doe als hierboven wordt bij het openen van het dokument steeds opnieuw om de gegevens gevraagd. Dat is niet de bedoeling! Hoe kan ik dit wijzigen? Op kantoor hebben we Word 2000. Is dat wellicht de oorzaak?

Hai, :D

Dat is vreemd!

Dit vindt ik raar klinken: "Echter, eerstgenoemde sjabloon heb ik via e-mail naar de zaak gestuurd en ook daar weer opgeslagen als sjabloon."

Je hebt een sjabloon en deze stuur je naar de zaak wanneer je hem nogmaals als sjabloon opslaat??? Hoe sla jij een sjabloon op als sjabloon...dat is het dan toch al!!

Mocht het zo zijn dat het een document (*.doc) was welke je weer als sjabloon hebt opgeslagen dan kan dat best...

Maar ik denk dat het alles te maken heeft met hoe jij de sjabloon opent!!

De bedoeling is dat een sjabloon in de map sjablonen staat en met Bestand/Nieuw wordt geopend..

Dubbelklikken werkt niet altijd zoals verwacht..(Dit ook omdat niet iedere Word versie dat op dezelfde manier opent)

Dus mijn wedervraag is hoe gebruik jij deze sjablonen..? (Dubbelklikken??)

See Yah! :thumb:

Hoi Joost,
Ik hoopte al dat je zou reageren. Ik heb al regelmatig veel profijt gehad van je reakties op andermans problemen met Word. Maar dat even terzijde......;-)
Ik heb het echt als sjabloon verstuurd (extensie .dot) maar er wel op gedubbelklikt in de ontvangen mail op kantoor.
Als ik een document wil maken kies ik Bestand nieuw en vervolgens dubbelklik ik inderdaad op het gewenste sjabloon in het dialoogkader wat verschijnt. Niet goed?

Het is geen desinteresse, maar ik moet helaas naar bed. Hoop morgen op een reaktie waarvoor alvast dank!

Groeten,

Geplaatst door Marjonj

Als ik een document wil maken kies ik Bestand nieuw en vervolgens dubbelklik ik inderdaad op het gewenste sjabloon in het dialoogkader wat verschijnt. Niet goed?
Hai, :D

Ja hoor dat is absoluut de goede methode! Zo lang je maar niet vanuit een willekeurige locatie dubbelklikt op een sjabloon..(Vanuit het dialoogvenster sjablonen is perfect)

Zou jij dat document eens willen attachen (of wellicht naar mij mailen?) dan kan ik eens zien of ie nog meer raars doet>..

Overigens is het volgens mij toch 2000 waar het hier aan ligt. Ik kan mij herinneren dat hierin iets mis was met sjablonen...(Zal het dit weekend proberen te testen)

Probeer de bijlage ook eens uit op die 2000 computer. Het kan eventueel ook zijn dat de Fillin velden corrupt zijn geraakt..

Bijlagen

Geplaatst door Marjonj
Het is geen desinteresse, maar ik moet helaas naar bed.
Nou dat was het van mij ook niet hoor!....ik lag gisteren ook eens fijn vroeg in bed! :p

Hoi Joost,

Bedankt voor de reaktie. Ik zal het bewuste sjabloon maandag als ik weer op kantoor ben mailen. Fijn weekend vast en bedankt voor de moeite!

Groeten,

als je nu

Volgens mij doe je het niet goed vanaf je tweede bericht.

Je schrijft "op gedubbelklikt in de ontvangen mail op kantoor. "

Door erop te dubbelklikken open je dit als nieuw document en niet als sjabloon. Je slaat dan ook niet het originele sjabloon op met de code, maar een ander zonder de code.

Je moet Rechtermuisknop klikken in je mail en dit opslaan als, ofwel (indien mogelijk) openen ipv de standaard nieuw.

Hoi Joost,

Ik heb je testsjabloon geprobeerd en die werkt goed. Maar dat is dan ook thuis en daar werkte die van mij ook naar behoren. Zelfs even gedubbelklikt erop (zodat het een dokument wordt, en opgeslagen. Als ik het dokument nu open komt er geen vraag. (Zoals het dus hoort) Vervolgens dit dokument weer opgeslagen als sjabloon en een nieuw dokument op basis hiervan geopend. Dan komt de vraag weer wel. Je hebt dus gelijk dat ik niet had moeten dubbelklikken op de bijlage in de mail op kantoor, maar ik heb het vervolgens wel als sjabloon opgeslagen. Dus volgens mij had het gewoon moeten lukken. Enfin, zoals ik al zei; morgen stuur ik het je vanaf de zaak en zal ik jouw testsjabloon ook op de zaak proberen. Kijken wat er gebeurt...

Het is hier (Zeeland) prachtig weer, dus ik ga nu een rondje met de honden. Ik meld me morgen weer. Fijne zondag nog!

Dag Joost,

Met behulp van je attachement denk ik min of meer te hebben uitgevogeld waar het probleem een beetje in schuilt, nl. dat de fillinvelden in een koptekst staan. Alhoewel dat bij mij thuis precies hetzelfde het geval is en daar geen enkel probleem vormt. Bovendien is het de bedoeling dat deze gevraagde info steeds opnieuw bovenaan elke pagina verschijnt, dus ik zou toch heel graag een oplossing hebben. (Uiteraard indien mogelijk!)

Groet,

Hai Marjon, :D

Door omstandigheden heb ik niet eerder kunnen reageren.

Dat van de koptekst is een goede dat had je nog niet gezegd..;)

Helaas heb ik nog niet in 2000 voor jou kunnen testen...
O zie trouwens net dat ik mail van je heb met een document...

Ga gelijk kijken voor je en zal het thuis op 2000 testen! (Tot morgen) :thumb:

Hoi Joost,

Fijn dat je de moeite wilt nemen. Alhoewel ik er voor vrees. Thuis is het fillin veld in een koptekst geen enkel probleem. Zelfs niet als het formulier beveiligd is. Ik denk dat de oorzaak echt bij Word 2000 ligt.

Maar elke suggestie is welkom!

Groeten

Geen punt en ook ik denk dat het daaraan ligt..

Maar uhmss heb jij mijn mail van gisteren niet ontvangen? (Met VBA oplossing)

Hoi Joost,

Sorry! Ik vergeet wel eens mijn hotmail account uit te lezen. Ik heb je bijlage aangetroffen en hij doet het thuis prima. Bedankt daarvoor. Morgenochtend ga ik het op de zaak testen.
Nog twee dingetjes: de datum moet niet hard zijn, aangezien het niet de datum van het typen van het dokument betreft, maar de datum waarop het overleg is geweest. Soms wordt het een of twee dagen later getypt. Dus ook graag zo'n inputbox. Ook zou ik graag weten hoe je het moet zodat ik het een volgende keer zelf kan. Van het verslag hebben we wel dertig verschillende versies die ik allemaal zou willen aanpassen.

En tot slot wellicht een domme vraag; wat is VBA??

Fijne avond nog!

Geen punt ken het probleem zelf ook!

Ok doen we:
* Rechtermuisknop op jou sjabloon kies openen
* Toets ALT+F11 je komt nu in de VBE (Visual Basics Editor)
* Toets CTRL+R (Rechts verschijnt de projectverkenner..of hij staat er al)
* Onder het project: "TemplateProject" dubbelklik op ThisDocument (het codevenster verschijnt links of druk F7...en/of het staat er al) ;)
* Plak deze code:
Code:
Private Sub Document_New()
Dim sAsk As String
Dim sDate As String

sAsk = InputBox("Welke versie is het?", "versie")
sDate = InputBox("Wat is de overleg-datum?", "Datum")

With ActiveDocument
        .Unprotect
        .Bookmarks("bmDate").Range.Text = sDate
        .Bookmarks("bmVersie").Range.Text = sAsk
        .Protect wdAllowOnlyFormFields, True
    End With
End Sub
Deze code voert uit op het moment dat je een document maakt op basis van een sjabloon. (Dus dubbelklikken of nog beter via bestand/nieuw op basic van ....)

* Sluit de VBE en save de sjabloon...sluiten en testen maar...!

Wat is VBA? (Heb je even...?) ;)
Even simpel Visual Basics For Applications!

Dit is de programeertaal welke alle Office programmas delen om zaken te kunnen automatiseren. (in de volksmond Macro's genoemd)

Zijn we er zo ...of wil je nog meer weten? :thumb:

Hoi Joost,

Nou mijn vingers jeuken! Jammer dat ik nu niet op kantoor ben. Ik zal even geduld moeten hebben tot morgen. Of ik nog meer vragen heb? Ja zeker wel; waar kan ik dit soort dingen leren??

Groeten en welterusten vast. (Ik moet morgen om 06.00 op, dus....)
Heel veel dank weer!

Geplaatst door Marjonj
Hoi Joost,

Nou mijn vingers jeuken!
Die van jou ook al? Jammer dat ik nu niet op kantoor ben. Ik zal even geduld moeten hebben tot morgen. Of ik nog meer vragen heb? Ja zeker wel; waar kan ik dit soort dingen leren??
DOEN...vooral doen en veel vragen.

Er zijn hele dure curssusen maar ik adviseer toch eigenlijk veel boeken over VBA lezen en DOEN, Doen, doen.....

Het beste boek (bijna altijd Engels) is WORD MACRO's van Steven Roman
Kijk hier maar eens: http://www.amazon.com/exec/obidos/ISBN=1565927257/104-3215424-1198317
Het andere boek wat erbij staat ziet er ook wel leuk uit!

Groeten en welterusten vast. (Ik moet morgen om 06.00 op, dus....)
Goh toevallig die ken ik er meer...;) (Nou zal aan je denken)

Heel veel dank weer!
Da was graag gedaan hé! :thumb:

Ha die Joost,

Nou, je bent in een woord geweldig!
Ik moest nog even een beetje rommelen met de bookmarks (want die staan natuurlijk niet in mijn sjablonen). Maar daarna ging het voortreffelijk. Ik kan voorlopig aan de slag. Ook bedankt voor de tip over de boeken. Ik moet nog heel wat leren zie ik....

In ieder geval: mijn dank is grenzeloos.
Normaal gesproken bak ik een boterkoekje voor iemand die wat voor mij heeft gedaan, maar in dit geval is het en beetje moeilijk aanreiken....;) Je hebt hem in ieder geval wel verdiend!

Mzzz lekkah boterkoekje....(jammer dat je die (nog) niet kunt mailen!) ;)

Fijn om te horen dat het je gelukt is en dat je er zo'n plezier aan beleeft!

Veel succes nog met proberen enne graag gedaan hé! :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan