Formulier met keuzelijst

Status
Niet open voor verdere reacties.

Marion2u

Gebruiker
Lid geworden
15 apr 2009
In mijn formulier zou ik het volgende willen bekomen:

Mijn werknemers hebben allen een ID en werken aan een bepaald projectID mee.
Mijn formulier is zo opgesteld :
ID werknemer:
ID Project
Aanwezig.

Dit lukt tot behoren, maar in plaats van de Id's had ik graag de namen van mijn werknemers gezien. Dat is gemakkelijker en 'menselijker'. Ik heb mijn ID gewijzigd in een keuzelijst.
Daarna heb ik in de rijbron een query gemaakt met de werknemersID en Naam erin.

Alles loopt goed maar als ik het formulier weergeef zie ik nog altijd de nummers (id's) en niet de namen. Ik heb al geprobeerd de afhankelijke kolom aan te passen (naar 2de kolom = naam) maar dan geef ie niets weer..

Dan een tweede zaad: bij het 'aanwezig' zijn heb ik een ja/nee type. Dus hij geef met een selectievakje aan of een persoon er geweest is. Ik had dit ook graag veranderd in een keuzelijst met Ja/Nee maar ik zie dat keuzelijst hierbij niet beschikbaar is???

Alvast bedankt!

Een keuzelijst i.p.v. een tekstveld is op zich een prima idee, maar je hebt inderdaad een aantal instellingen niet goed staan.
Om te beginnen: de afhankelijke kolom. Als je de keuzelijst maakt zoals iedereen hem maakt, dan heb je het ID veld als eerste veld geselecteerd, met daarachter de overige kolommen die je terug wilt zien in de keuzelijst. Als ik het zo lees, heb je dat wel goed gedaan. De keuzelijst levert één veld op dat je kunt opslaan in de tabel die je gebruikt. In dit geval heb je daarvoor als veld beschikbaar: WerknemerID. Dit is een numeriek veld. Als je de afhankelijke kolom verandert in kolom 2, dan heb je een probleem, want dat is een tekstveld. Je kunt geen tekst opslaan in een numeriek veld, vandaar dat je niks meer ziet. Dat veld moet dus gewoon op kolom 1 blijven staan.
Om tekst ten zien i.p.v. het getal, moet je de bredte van de eerste kolom op 0 cm zetten. Als je naar de eigenschappen van de keuzelijst kijkt, zie je een optie voor het aantal kolommen, voor de kolombreedten en voor de lijstbreedte. De kolommen stel je bijvoorbeeld als volgt in: 0 cm;3 cm; 2 cm. De lijstbreedte wordt dan: 5,5 cm. Er komt namelijk 5 mm bij voor de pijltjesknop waarmee je de lijst opent.

Je tweede vraag is relatief simpel: je kunt van een ja/Nee veld geen keuzelijst maken. Wel kun je het selectieveldje verwijderen, een keuzelijst maken en die koppelen aan het veld dat je gebruikte voor het ja/nee veld. Maar dat roept wel een probleem op: een selectieveld kan de waarden -1 en 0 opslaan, niet Ja/Nee (is tekst tenslotte...) Je moet dus een vertaalslag maken op de keuzelijst, en dat doe je via VBA, en wel bij de gebeurtenis <Na bijwerken>. Maar je moet jezelf dus afvragen, of dat de moeite van het werk wel waard is, omdat een selectievakje (wat mij betreft) toch een stuk makkelijker te gebruiken is door de gebruiker: slechts één klik op het vak, tegenover: keuzelijst openen, en keuze maken.... Dat zijn heel wat meer handelingen, voor hetzelfde resultaat... Persoonlijk zou ik zeggen: maak iets dat voor de gebruiker het makkelijkst is.

Ik had dit ook graag veranderd in een keuzelijst met Ja/Nee maar ik zie dat keuzelijst hierbij niet beschikbaar is???

Een keuzelijst voor een Ja/Nee veld maak je vrij eenvoudig met:
* row type: 'value list'
* rowsource: Ja;-1;Nee;0
* bound column: 2
* column count: 2
* column widths: ;0 (dus eerst een punt/komma en dan een 0)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan