formulier met optie om actiemomenten vast te leggen en te raadplegen?

• Onderwerp starter Onderwerp starter jist
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

jist

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
13 apr 2015
Help.

Ik ben een Access beginner, en m'n eerste database begint redelijk vorm te krijgen.
De concepten van tables, queries, forms en reports begin ik aardig te snappen.

Ik loop nu echter keihard vast bij het volgende, ook na het bekijken van tientallen web- en youtube tutorials.

Wat ik zou willen simplificeer ik even met dit voorbeeld:

Stel ik heb een database met twee tabellen: eentje genaamd 'dier', de ander genaamd 'actie'.
Onder 'dier' b.v.: hond, kat, kakkerlak
Onder 'actie' b.v.: geblaft, gemiauwd, uitlaten, uitgelaten, doodmaken, gedood.

Nu wil ik uiteindelijk een formulier maken waarbij ik per dier kan vastleggen, en kan raadplegen wanneer er wat gedaan is, of moet worden.

Als ik het goed begrijp moet ik daarvoor een derde tabel gaan maken (junction table?) die o.a. de 'key fields van de andere twee tabellen bevat, daarmee one-to-many relations maken en ook nog een datum/tijd veld maken.

Hier stopt wat mijn grijze cellen nog een beetje kunnen vatten. Hierna gaat het het pijn doen.

Heeft iemand goede suggesties voor me hoe nu verder?

Dit mag met Engelse terminologie, ik gebruik Access 2010 EN.

Die derde tabel is niet zo moeilijk; inderdaad heb je van beide brontabellen het sleutelveld nodig om de match te kunnen maken, wat uiteraard logisch is. Een één-op-veel relatie gebruikt sowieso in je relatie de optie <Referentiële Integriteit> dus dat vinkje moet je in ieder geval aanzetten. Anders is de relatie zinloos. Daarnaast kun je in die koppeltabel zetten wat je wilt. Een datumveld lijkt mij wel handig, als je wilt registreren wat er precies gebeurt.