formulier met optie om actiemomenten vast te leggen en te raadplegen?

• Onderwerp starter Onderwerp starter jist
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

jist

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
13 apr 2015
Help.

Ik ben een Access beginner, en m'n eerste database begint redelijk vorm te krijgen.
De concepten van tables, queries, forms en reports begin ik aardig te snappen.

Ik loop nu echter keihard vast bij het volgende, ook na het bekijken van tientallen web- en youtube tutorials.

Wat ik zou willen simplificeer ik even met dit voorbeeld:

Stel ik heb een database met twee tabellen: eentje genaamd 'dier', de ander genaamd 'actie'.
Onder 'dier' b.v.: hond, kat, kakkerlak
Onder 'actie' b.v.: geblaft, gemiauwd, uitlaten, uitgelaten, doodmaken, gedood.

Nu wil ik uiteindelijk een formulier maken waarbij ik per dier kan vastleggen, en kan raadplegen wanneer er wat gedaan is, of moet worden.

Als ik het goed begrijp moet ik daarvoor een derde tabel gaan maken (junction table?) die o.a. de 'key fields van de andere twee tabellen bevat, daarmee one-to-many relations maken en ook nog een datum/tijd veld maken.

Hier stopt wat mijn grijze cellen nog een beetje kunnen vatten. Hierna gaat het het pijn doen.

Heeft iemand goede suggesties voor me hoe nu verder?

Dit mag met Engelse terminologie, ik gebruik Access 2010 EN.

Die derde tabel is niet zo moeilijk; inderdaad heb je van beide brontabellen het sleutelveld nodig om de match te kunnen maken, wat uiteraard logisch is. Een één-op-veel relatie gebruikt sowieso in je relatie de optie <Referentiële Integriteit> dus dat vinkje moet je in ieder geval aanzetten. Anders is de relatie zinloos. Daarnaast kun je in die koppeltabel zetten wat je wilt. Een datumveld lijkt mij wel handig, als je wilt registreren wat er precies gebeurt.
Het begrip 'één-op-veel relatie' is niet zo moeilijk te snappen; elk dier (in jouw geval) kan meerdere acties hebben, zoals blaffen of miauwen. Persoonlijk zou ik aan die acties nog een extra tabel hangen (Actie_categorie) die aan dier hangt, want niet elke actie is voor elk dier geschikt. Althans: als ik een kakkerlak tegenkom die mij tegemoet blaft, dan loop ik denk ik een straatje om. Zeker als die in de fase daarvoor is doodgemaakt...
De feitelijke gebeurtenissen baseer je dus op die tabel en daarin zet je dat datumveld. In totaal dus minstens 4 tabellen. Dat datumveld moet ook onderdeel zijn van de sleutel, (of de sleutel) want doe je dat niet, dan mag elk dier elke actie maar één keer uitvoeren. Dat is bij doodgaan niet zo erg, maar de rest?

Bedankt voor je snelle reactie OctaFish,

Maar mijn hersens zitten ergens in een vreemde knoop, en ik besef me dat ik iets heel essentieels van het concept gewoon niet begrijp.
De tutorials die ik gezien heb geven ook wel aan hoe je zo'n junction table instelt, maar vervolgns niet hoe je hem vervolgens in praktijk gebruikt.
Ik weet hoe dieren toe te voegen, en ik kan acties toevoegen, maar stel dat de hond blaft, en ik wil dat vastleggen met de juiste dag/tijd er bij. Ik snap gewoon niet waar en hoe ik dat vastleg?

Wellicht een idee om de cursus Access in de Handleidingen sectie eens te raadplegen. Schijnt erg goed te zijn, hoor ik :).

Wellicht een idee om de cursus Access in de Handleidingen sectie eens te raadplegen. Schijnt erg goed te zijn, hoor ik :).

Je wilt niet weten hoevel tutorials en filmpjes ik al heb doorgestruind.
Heb je een link naar het gedeelte in de handleiding waar jij aan refereert waar dit punt specifiek wordt behandeld?

Als je naar de handleidingen sectie gaat (vanaf de voorpagina) dan kun je simpel filteren op de categorie <Office Suite>. Maar de Access cursus staat sowieso al bovenaan in de lijst. Lang leve het alfabet :). En ik begin de eerste hoofdstukken met het uitleggen van normaliseren en relaties. Kortom: hoofdstuk 1 zou je al een heel eind op weg moeten helpen. En de volgende 2 à 3.

Ik hoopte eigenlijk dat ik met een paar trefwoorden de goede richting opgezet zou kunnen worden.
Ik heb ook al een Access bijbel van bijna 800 pagina's ter raadpleging, maar ben geloof ik wat te ongeduldig (en heb weinig tijd) om netjes aan het begin van handleidingen te beginnen.
Maar ik vrees dat het in het geval van Access blijkbaar niet heel anders kan, en die van jou gaan denk ik wat sneller dan de dikke pil die ik nu heb. Bedankt voor je reacties en tips OctaFish.

Ik snij al jaren boterhammen, maar dat maakt mij nog geen chirurg :).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan