Formulier naar tabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

verovsl

Gebruiker
Lid geworden
30 jan 2009
is het mogelijk om ingevulde gegevens van een formulier automatisch op te slaan in een bijhorende tabel ?

Dat gebeurt automatisch, als je het formulier koppelt aan een tabel, of aan query die je kunt bijwerken. Met name de laatste variant kan roet in het eten gooien, want je kunt queries maken die je kunt bijwerken, en queries die alleen-lezen zijn. Een formulier op basis van de laatste variant is uiteraard ook niet bij te werken.
Om een niet-gebonden formulier aan een tabel te koppelen, ga je naar <Eigenschappen> van het formulier, tabblad <Gegevens>, regel <Rijbron>

Werkwijze :
Ik heb eerst een aantal tabellen gemaakt o.a. een tabel voor de aannemers, een tabel voor de bouwheren/opdrachtgevers, ... waarin telkens de postcode en de bijhorende gemeente gehaald worden uit de tabel gemeente.
Daarna heb ik een formulier gemaakt waarin alle gegevens ingevuld worden, eventueel met een keuzelijst met invoervak.
Hoe kan ik zorgen dat de gegevens die ingevuld worden in het formulier in één enkele tabel opgeslagen worden ? Dit formulier bestaat uit diverse tabbladen.
Kan ik van alle gegevens die ingevuld worden in dit formulier 1 tabel verkrijgen waarin alle gegevens opgeslagen worden ?

ik wil mijn bestand in een zip-file meesturen maar de zip-file is te groot nl. 125 kb. Hoe kan ik dit oplossen ?

Weer even in grote lijnen:
Een formulier kun je baseren op niks (een onafhankelijk formulier, bijvoorbeeld een kalender) of op een bron, zoals een tabel of een query. Zodra je één tabel kiest, kun je er eigenlijk al wel vanuit gaan, dat alles wat je op het formulier ziet direct bijgewerkt wordt in de tabel. Hetzelfde kan dus ook gelden voor een query, al kan die uiteraard gebaseerd zijn op meerdere tabellen. Hiervoor geldt, in algemene zin, dat als je iets wijzigt in een formulierveld dat is gebaseerd op een veld in tabel A, je het gegeven ook wijzigt in het veld in tabel A. Een ander gegeven, dat uit tabel B komt, wordt dus ook bijgewerkt in tabel B.
Waar je formulieren vooral goed voor kunt gebruiken, is om waarden te selecteren die niet uit de onderliggende tabel of query worden opgehaald, maar daarin wel moeten worden opgeslagen.
Een voorbeeldje:
In de tabel Klanten heb je een KlantID, een klantnaam en een klantadres. In de tabel Bestelling wil je uiteraard opslaan wie een bestelling doet, maar daarvoor hoef je alleen maar het KlantID op te slaan. Dus maak je op het formulier, dat is gebaseerd op de tabel Bestelling, een keuzelijst, waarin je uit de tabel Klanten alle KlantID's laat zien, zodat je de klant goed kunt selecteren. In de keuzelijst laat je dan bijvoorbeeld KlantID, Klantnaam, Klantadres en KlantPlaats zien.
Van die gegevens wordt dan alleen het veld KlantID opgeslagen in de tabel Bestelling.
En zo loop je door je hele formulier heen.
Samenvattend:
Als je een formulier wilt gebruiken om records op te slaan, dan baseer je het formulier op de tabel waarin je die gegevens opslaat. Vervolgens maak je voor de op te zoeken gegevens, zoals klantgegevens en produktgegevens, keuzelijsten om het opzoeken te vergemakkelijken.
Hoop dat het een beetje duidelijk is...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan