Formulier; Nieuwe record toevoegen.

• Onderwerp starter Onderwerp starter ChAJ
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

ChAJ

Gebruiker
Lid geworden
27 jan 2009
Hoi,

Ik moet voor school een programma maken en ik maak een programma voor een scooter verhuur bedrijf. Nou ben ik bezig met de formulieren maken. Maar nu zit ik met een probleem.
IK heb de tabel scooters hierin heeft elke scooter zijn eigen scooter nummer. Nou is mijn vraag als ik dan via een formulier een nieuwe scooter wil toevoegen moet er een scooter nummer komen te staan die nog niet in de tabel voorkomt. Dus ik moet eigenlijk een soort querie hebben waar dan MAX scooter_nr uit gehaalt moet worden en dan +1 .

Maar het lukt me niet om dit werkend te krijgen.
Hoop dat jullie mijn verhaal begrijpen en kunnen helpen...

Alvast dank.

Hoi,

Ik moet voor school een programma maken en ik maak een programma voor een scooter verhuur bedrijf. Nou ben ik bezig met de formulieren maken. Maar nu zit ik met een probleem.
IK heb de tabel scooters hierin heeft elke scooter zijn eigen scooter nummer. Nou is mijn vraag als ik dan via een formulier een nieuwe scooter wil toevoegen moet er een scooter nummer komen te staan die nog niet in de tabel voorkomt. Dus ik moet eigenlijk een soort querie hebben waar dan MAX scooter_nr uit gehaalt moet worden en dan +1 .

Maar het lukt me niet om dit werkend te krijgen.
Hoop dat jullie mijn verhaal begrijpen en kunnen helpen...

Alvast dank.

Welkom op helpmij.nl
Schoolopdrachten zijn bedoeld om iets te leren toch.
Maar jouw probleem is makkelijk op te lossen.
Access ken een type veld en dat heet 'Autonummering'. (werk ook voor scooters:p)
Deze wordt vanzelf opgehoogd als er een nieuw record wordt toegevoegd.

Als je deze gaat gebruiken betekend dat wel dat je de overige data in je tabel opnieuw moet toevoegen.

Succes
Wim

Welkom op helpmij.nl
Schoolopdrachten zijn bedoeld om iets te leren toch.
Maar jouw probleem is makkelijk op te lossen.
Access ken een type veld en dat heet 'Autonummering'. (werk ook voor scooters:p)
Deze wordt vanzelf opgehoogd als er een nieuw record wordt toegevoegd.

Als je deze gaat gebruiken betekend dat wel dat je de overige data in je tabel opnieuw moet toevoegen.

Succes
Wim

Maar dat kon juist niet die autonummering want dan werkten me relaties niet meer.
Is er niet een andere mogelijkheid ipv autonummering?

Maar dat kon juist niet die autonummering want dan werkten me relaties niet meer.
Is er niet een andere mogelijkheid ipv autonummering?

Dan heb je weer een mooi leerpunt.
Eerst een juiste opzet maken van je database (normaliseren) en dan pas programmeren.
Kijk eens in help van Access naar DLOOPUP gecombineerd met MAX.
Dan moet je volgen mij een heel eind komen.
(de DLOOKUP neem je dan op als waarde voor je besturingselement).

Succes
Wim

Ik kom er niet echt uit kunt u misschien iets specifieker zijn met gebruik van dloopup en max wat ik precies moet veranderen.

Ik kom er niet echt uit kunt u misschien iets specifieker zijn met gebruik van dloopup en max wat ik precies moet veranderen.

Voor het besturingselement dat de waarde van het volgende scooter-nr moet weergeven,
vul je het volgende in
Code:
=DMax("[scooter-id]","[tabel naam]") + 1

Hierdoor wordt de maximale waarde eerst opgezocht en daarna met één verhoogd. Deze waarde wordt dan ook opgeslagen in het nieuwe record.

Succes,

Wim

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan