formulier ontwerp, fine grid

• Onderwerp starter Onderwerp starter scw
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

scw

Gebruiker
Lid geworden
5 jun 2009
Goedendag,

Deze vraag gaat over een verschil welke ik tegenkom bij verschillende Access installaties.

Op m'n eigen pc heeft Access (2003) een fine grid bij het formulier ontwerp. Ik bedoel hiermee, het grijze oppervlak heeft hele kleine puntjes voor oriëntatie om je besturingselementen er precies op te plaatsen.

Bij andere pc's waarop ik Access gebruik heeft dit grijze oppervlak alleen maar rechte lijnen als oriëntatie, niet de puntjes. Daarom beperk ik mij altijd tot het ontwerpen van formulieren op m'n eigen pc en niet op een andere. Het zou natuurlijk handig zijn wanneer ik dit ook kan gaan doen op andere pc's.

Ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel en ik hoop ook dat ik dit beter kan begrijpen (oplossen) met jullie hulp, want ik vraag het me al een hele tijd af eigenlijk en kon er de vinger nog niet achter krijgen... Mogelijk is het een optie/instelling?
gr. scw :thumb:

scw,

Als in de ontwerpweergave van het formulier bij Eigenschappen (formulier), Tabblad Algemeen de X-en Y raster kleiner dan 10 is worden de punten pas weergegeven.

Groeten, Paul

vervolgvraagje

Ah ik zie het inderdaad... maar nog een vervolgvraag: is dit mogelijk in te stellen voor alle formulieren tegelijkertijd of moet ik nu echt alle formulier op 'minder dan 10' zetten?

Geweldig om dit te weten te komen!

:thumb:scw

scw,

Voor zover ik weet moet je elk formulier apart instellen.
Al zal het met een procedure in een module wel mogelijk zijn (vba).

Wat je in het vervolg wel kunt doen is voor je formulierontwerp een sjabloon aanwijzen die deze instelling al heeft.
Dan hoef je bij het maken van nieuwe formulieren deze instellingen niet meer te maken.

Groeten, Paul

OK OK, duidelijk.

Wel merkwaardig op zich, dat op m'n eigen pc dan telkens al automatisch die grid anders staat?? Waar zou die oorzaak kunnen liggen: Access versienummer? Taal versie Windows (UK/NL)? of nog iets anders?

scw,

Als bij landinstellingen de taal VS is dan is de standaardwaarde voor X en Y raster 24.

Als\je heel veel formulieren hebt is hier de code om de instelling te veranderen.
Zet deze sub procedure in een module (geen formulier module).
Kopieer de naam RasterXY naar het Venster Direct, zet de cursor achter RasterXY en druk op return.

Code:
Sub RasterXY()
  Dim frm As Object
  For Each frm In CurrentProject.AllForms
    DoCmd.OpenForm frm.Name, acViewDesign, , , acHidden
    With Forms(frm.Name)
      .GridX = 8
      .GridY = 8
    End With
    DoCmd.Close ObjectType:=acForm, objectname:=frm.Name, Save:=acSaveYes
  Next
End Sub

De cijfers achter GridX en GridY zelf bepalen!!
Groeten, Paul

Toch vind ik het nog een beetje merkwaardig... dit omdat ik bij die ene installatie op 'm'n eigen pc' nooit met de X en Y rasters gespeeld heb en ik weet dat hij altijd op die pc zo installeert. Bovendien keek ik bij de eigenschappen en zag daar bij X en Y staan: 24, wat dus niet lager dan 10 is?! :confused::confused::confused:

Ik wil het graag helemaal begrijpen, omdat ik op die ene pc veel makkelijker formulieren aanpas en ontwerp. Dat werkt zeg maar veel prettiger, als ik dat nu eens op alle pc's zou kunnen hebben: ideaal!

Misschien is hier nog een verklaring voor? :rolleyes:

Als je er een functie van maakt:
Code:
Function RasterXY()
  Dim frm As Object
  For Each frm In CurrentProject.AllForms
    DoCmd.OpenForm frm.Name, acViewDesign, , , acHidden
    With Forms(frm.Name)
      .GridX = 8
      .GridY = 8
    End With
    DoCmd.Close ObjectType:=acForm, objectname:=frm.Name, Save:=acSaveYes
  Next
End Function
Kun je die in een AutoExec macro standaard laten uitvoeren bij het openen van de database. Overigens verklaart dat niet waarom je bij sommige formulieren een raster ziet bij 24 pixels, omdat Paul wat mij betreft gelijk heeft, en je pas puntjes ziet bij een waarde van minder dan 10. De enige verklaring die ik kan geven, is dat het formulier is gemaakt in een Amerikaanse access versie. Soms worden eigenschappen 'meeverhuisd' naar een andere taalversie.

Zelf gebruik ik noch raster, nog puntjes want ik vind het veel te druk op het scherm. Het leidt mij behoorlijk af... Objecten uitlijnen doe ik door ze te selecteren, en dan de menu-opdrachten <Uitlijnen>-<Links> etc. te gebruiken. Om daar snel mee te werken, heb ik ze verplaatst naar de menubalk, zodat ik gelijk op het commando kan klikken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan