formulier op basis van 2 tabellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

camo67

Gebruiker
Lid geworden
4 feb 2013
Beste,

Met behulp van Access wil ik proberen om de personeeladministeratie en daaraan gekoppelde loonsberekening te vereenvoudigen.
Het gedeelte van de personeelsadministratie op zich is geen probleem.
Het probleem komt er bij het gedeelte van de loonsberekening.

Doel: Via ingeven van gepresteerde uren en overuren evenals het aantal gewerkte dagen en ontvangen voorschot het brutoloon berekenen.
Eveneens al deze gegevens opslaan voor historiek (berekenen ancieniteit,enz...) en statistiek (gepresteerde uren per maand/ jaar tov loonkost enz...) en gegevens te kunnen vergelijken met het nettoloon berekend door sociaal secretariaat dat eveneens dient ingegeven te worden.

Hiervoor heb ik reeds een aantal tabellen opgesteld en relaties gelegd.

Probleem: Ik wil nu een formulier opbouwen waarbij ik het jaar en maand kies (selecteer) uit mijn tabel kalender. Dan is het de bedoeling dat ik via (ik denk) subformulier de gegevens zoals uren, voorschot, enz kan ingeven per persoon en telkens niet weer het jaar en de maand per persoon moet invoeren.
En hier wringt het schoentje.
Ik heb een subformulier Voorschot aangemaakt waar ik per persoon het bedrag kan ingeven, maar krijg dit steeds leeg in mijn hoofdformulier (frmtblKalenderVoorschot)
Een tweede probleem met dit formulier is dat ik enkel het Id nummer zie van de maand en jaar en niet de ingegeven tekst.

Alvast bedankt voor nuttige tips!

In bijlage de huidige dbase.
Bekijk bijlage Personeelsbestand.rar

Ik heb geen flauw idee wat je aan het brouwen bent; de tabellen Jaar en Maand kunnen zowiezo weg, en in de tabel tblKalender kunnen de helft van de velden ook weg, want je hebt twee velden voor een jaar, en twee velden voor een maand. Lijkt mij een beetje overbodig. Uit je verhaal zou ik op kunnen maken dat je de gegevens op maandbasis wilt invoeren ("Probleem: Ik wil nu een formulier opbouwen waarbij ik het jaar en maand kies (selecteer) uit mijn tabel kalender)", gezien je Maand en Jaar velden, maar uit deze opmerking
Dan is het de bedoeling dat ik via (ik denk) subformulier de gegevens zoals uren, voorschot, enz kan ingeven per persoon en telkens niet weer het jaar en de maand per persoon moet invoeren.
krijg ik weer de indruk dat je wellicht op dagbasis wilt vastleggen. Anders heeft het geen zin om de jaar- en maandgegevens in het subformulier te zien.
De reden om al die overtollige velden te verwijderen is natuurlijk heel simpel; gebruik één datumveld. Dan heb je in één klap de datum, de dag, de maand en het jaar. Die laatste waarden zijn namelijk heel simpel te herleiden uit de datum.

Beste,

Bedankt voor de snelle reactie.

1) Het is wel degelijk de bedoeling om de gegevens per maand in te geven.
2) Ik had ook gedacht om met een datumveld te werken maar hierbij kwam ik op 2 problemen:
a) in principe geef je de berekening van de lonen in, als de maand volledig voorbij is dwz in februari geef ik de gegevens in voor januari.
b) het voorschot geef je in, in de maand zelf, dus voor januari bv op 10 januari.
Reden waarom ik een tabel "voorschot" en een tabel "Uren" heb.
Dan heb ik zitten "prutsen" met formules om van de huidige datum de maand eruit te halen -1 om zo de uren in te geven in de juiste maand, enz...
Ik kwam er maar niet uit. Dus dit uitgangspunt heb ik laten vallen.
3) Reden dat ik een aparte tabel heb voor maand en jaar en daarenboven een tabel kalendermaand was omdat ik ergens het idee had om een "oneindige"kalender op te stellen zodat ik nooit sloot kwam te zitten in de toekomst.

Ik volg dan ook volledig jouw redenering dat de de tabellen "Maand" en "Jaar" volldeig komen te vervallen.

Ondertussen heb ik nog wat verder zitten "brouwen" :D , wat ik in bijlage meestuur (personeelsbestand-2) , maar blijf nog steeds met hetzelfde probleem zitten.

1) De zoals hierboven omschreven overtollige tabellen "Maand" en "Jaar" heb ik verwijderd.
2) Via een query ben ik er in geslaagd om de namen van de personeelsleden te laten verschijnen.
3) Deze Query heb ik gebruikt om een subformulier (nu in gegevensblad) te maken "subfmUrenMaand". Tot hier alles OK. Met enkel dit, ik mag hierin geen gegevens ingeven want anders worden deze overgenomen voor alle maanden (zie later opmerking in punt 5).
4) Ik heb een formulier aangemaakt "frmltblKalender" waar ik via selectie het jaar en maand kan kiezen.
5) In dit formulier sleep ik mijn subformulier "subfrmUrenMaand" en nu komt het probleem terug naar boven, ik kan beide formulieren niet aan elkaar koppelen (door gebruik te maken van "Hoofdvelden en Subvelden koppelen" in het Eigenschappenvenster), zonder dat ik het resultaat van mijn eerder genoemde query verlies. Met als resultaat wat ik in punt 3 heb geschreven, als de formulieren niet aan elkaar zijn gekoppeld, blijft het subformulier zelfstandig de gegevens opslaan.

Heb alles geprobeerd maar kom niet tot het gewenste resultaat nl. een formulier opstellen cfr. "frmtblKalender" waar je bovenaan jaar en maand kiest, en hieronder de lijst krijgt van de personeelsleden (in later stadium moet ik hier enkel de actieve personeelsleden krijgen) waar je de uren (enz...) ingeeft.

In verschillende cursussen (ook deze van de Duikclub waarvan de uitgeprinte versie naast mij ligt) heb ik gelezen over tussentabellen.
Ligt het geheim hierin of zit ik met de alom wederkerende fout van zovele leken dat de relaties niet juist liggen?
Bekijk bijlage Personeelsbestand.rar

Beste Octafish,

Tot nu toe heb ik geen reactie ontvangen op mijn laatste antwoord.
Wil dit zeggen dat het "gestelde probleem" in behandeling is, of dat we met een patstelling zitten.

Alvast bedankt voor de reactie.

Het betekent dat ik mijn vrije tijd ook evenwichtig moet verdelen :)
Verder krijg ik nog steeds geen goeie vinger achter het concept; ik zou de db zelf nooit zo opzetten, en dan is het lastig om je te verplaatsen in de werkwijze van iemand anders. Maar dat wil niet zeggen dat ik er niet naar wil kijken natuurlijk.

Beste Octafish,

Is het dan niet beter (en eenvoudiger) dat u mij direct op de goede weg zet door op te geven hoe jij de structuur zou opzetten en aan de hand van deze structuur hoe ik mijn gewenst formulier kan opstellen?

Een database maak je omdat je (voor jezelf, de baas of wie dan ook) een opzet hebt bedacht van de taken die je met de database wilt kunnen uitvoeren, en dat doe je op basis van een wensenlijst en een functioneel ontwerp. En als dat ontwerp naar tevredenheid is, ga je pas bouwen. Ik neem aan dat jij/jullie dat stadium achter de rug hebben en dat je de db aan het maken bent volgens de specificaties van het FO.
Dan is het geen goed idee om op basis van een buitenstaander dat FO uit het raam te kieperen :)

Beste Octafish,

Blijkbaar zitten we toch met een patstelling.
Ik heb geprobeerd om zelf een oplossing te vinden en ben er desalnietemin een heel klein beetje in geslaagd.
Het is zoals men pleegt te zeggen met een omweg via Parijs om, dus veel documenten en tabellen gebruikt om tot een resultaat te komen dat niet echt is wat ik zocht.
Indien u denkt mij alsnog te kunnen helpen, graag, anders mag u dit hoofdstuk afsluiten.
Alvast bedankt voor uw voorgaaande reactie's die toch een heel klein lichtje hebben doen schijnen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan