Formulier records plaatsen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sytse1

Gebruiker
Lid geworden
9 aug 2007
Office versie
miDer
Beste Experts,
Ik wil in een formulier, (geen doorlopend formulier) op verschillende plaatsen in het Form de onderliggende records tonen.
B.v. in de query, basis van het formulier, zijn 20 records geselecteerd.
Nu zou ik
rec1 rec3
rec2 rec4

rec5 rec6
rec7 rec8
rec9
zo willen tonen.
Is dit mogelijk en welke verwijzing moet ik in het veld zetten zodat het eerste record in de query in het veld rec1 komt te staan.
Graag je reactie en b.v.d.
Sytse

Laatst bewerkt:
Geen idee wat je wilt. Dat begint al hier:
... in de query, basis van het formulier, zijn 20 records geselecteerd.
Bedoel je dat er in de recordset 20 records zitten, of heb je ze ook echt geselecteerd? En wil je dan iets met de geselecteerde records?
En de rest is ook niet heel erg duidelijk, vrees ik. Want wat is rec1, rec2 etc? Velden? Records?

Goh, ik dacht nog wel zo duidelijk te zjn.
Een Form in Access heeft als basis een Tabel of een Query.
In mijn vraag is de basis een selectie Query.
Op basis van deze selectie, in mijn voorbeeld haal ik dan 20 records aan kunnen er ook 16 zijn en daar gaat het niet om.
Het formulier kan dan deze records in verschillende vormen tonen. Tabelvorm, record voor record enz.
In een Formulier heb je dan een label en een veld. In het veld wordt dan het record getoond.
Nu komt mijn eerder gestelde vraag.
In 1 Formulier wil ik zelf overzichtelijk alle onderliggende records tonen.
Maar dan niet in tabelvorm, blader vorm of welke vorm dan ook.
Nee, een veld die dan verwijst naar het record die in de query op de eerste plaats staat en vervolgens een veld die naar het volgende record verwijst(of plaats 2) enz.
Wellicht ben ik zo wat duidelijker?
Sytse

Je neemt heel veel tijd om heel simpele dingen uit te leggen die iedereen wel weet, maar zodra je bij de kern aankomt, trek je gelijk weer een blik mist open vrees ik.
... In het veld wordt dan het record getoond.
Je hebt blijkbaar een tabel met één veld.
Nee, een veld die dan verwijst naar het record die in de query op de eerste plaats staat en vervolgens een veld die naar het volgende record verwijst(of plaats 2) enz.
En nu wil je in je doorlopende formulier een extra veld dat wijst naar dat ene veld uit die tabel? Ik snap er geen jota van. Maak eens een voorbeeldje in Excel met wat je voor ogen hebt. Of een plaatje.

Het is geen doorlopendformulier of in tabelvorm.
Het is een gewoon enkelvoudig formulier. Waarin ik meerdere records wil tonen op plaatsen die ik uitkies.
Het zal wel iets exceptioneels zijn. Bijgaand een afbeelding.
AccesFrm.jpg

In Excel verwijs je in een werkblad naar een cel in een ander werkblad waar je een kolom met namen heb staat,
Een werkblad met een kolom namen en adressen kan je gelijkstellen me een tabel in Access,
In een ander werkblad verwijs je dan gewoon b.v. naar regel 5. Dit is dan record 5.
Zo'n record verwijzing zou in Acces ook mogelijk moeten.
Misschien maakt ik het nu nog ingewikkelder, maar mijn uitleg stokt hierbij.
Sytse

Niet alleen je berichten zijn mistig, je plaatjes ook :). Maar als ik door de vervorming heenkijk, vermoed ik dat je in de details sectie 12 tekstvelden hebt gezet met daarin verwijzingen naar Record 1 t/m Record 12. En daar raak je mij dus alweer kwijt, want je hebt het over een tabel in Excel met namen en adressen.
In een ander werkblad verwijs je dan gewoon b.v. naar regel 5. Dit is dan record 5. Zo'n record verwijzing zou in Acces ook mogelijk moeten.
Nee hoor, dat kan in Access echt niet. En zelfs in Excel niet. Je kunt in een cel verwijzen naar een andere cel op een ander werkblad op de manier die je aangeeft. Je kunt zelfs wel verwijzen naar een rij van een cel in een ander werkblad. Maar dan heb je ofwel een getal (rijnummer) ofwel een kopie van de inhoud van de cel (is echt niet gelijk aan een record). Al kun je met een formule uiteraard alle cellen uit dat andere werkblad samenvoegen in één cel. Dat zie jij dan blijkbaar als 'het record'? Dat kan in een query in Access uiteraard wel, en zelfs op dezelfde manier. Maar dat lost je probleem echt niet op. Althans: niet op een formulier. Je kunt het resultaat zoals je dat in de Details sectie van je plaatje hebt staan, zonder enig probleem in een Access rapport krijgen. Misschien moet je daar eens naar kijken.
En je zult moeten leren denken in de werkwijze van Access, want dat is toch echt een heel ander programma dan Excel.

Je hebt de vraag op <Opgelost> gezet, wat mij prima lijkt aangezien je de vraag ook al hier hebt gezet. Dat noemen we crossposten, en wordt noch door het andere forum, noch in dit forum op prijs gesteld. Als je een vraag al 2 keer neerzet, vermeld dan dat je dat gedaan hebt zodat de helpers op beide forums weten dat ze geen dubbel werk zitten te doen. Iedereen doet het vrijwillig namelijk. Heb daar dus respect voor.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan