• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formulier via visual basic editor van Excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rogierasd

Gebruiker
Lid geworden
10 jan 2006
Hallo allemaal!!
ik heb nu via excel visualbasic editor een formulier opgebouwd, best mooi geworden.
Ik vraag me alleen af hoe ik 'm nou uit de editor krijg en als formulier te zien krijg?

groetjes en bvd,

Rogier:D

vbeditor

Als je de VBEditor open hebt druk dan op toets F5.

"stand alone"

LucB zei:
Als je de VBEditor open hebt druk dan op toets F5.
:confused:

eehhmm, als ik dat doe krijg ik het het formulier idd actief naar voren, maar hoe zorg ik er nou voor dat ik het kan opslaan, zodat ik het de volgende keer als eerste blad meteen krijg.. zgn als 'stand alone' programma.. zodat ik 't echt kan gebruiken..en niet via vbe hoef op te roepen..
:(

In de VBEditor klik je op Invoegen en dan op Module.
Je krijgt dan Module1.

In deze Module1 plak je de volgende code:

Sub Start()
UserForm1.Show
End Sub

Klik nu linksboven op het Excel-ikoontje.
Je bent nu terug op het Excelwerkblad.

Hier teken je bv. een rechthoek.
Rechtsklik op die rechthoek en kies:
Macro toewijzen.

Kies onderin het schermpje voor:

Deze werkmap.

Klik bovenin op het woord "Start" en klik OK.

Klik ergens op een cel en klik daarna op je rechthoek
en je UserForm (Formulier) verschijnt.

gaaf!!

LucB zei:
In de VBEditor klik je op Invoegen en dan op Module.
Je krijgt dan Module1.

In deze Module1 plak je de volgende code:

Sub Start()
UserForm1.Show
End Sub

Klik nu linksboven op het Excel-ikoontje.
Je bent nu terug op het Excelwerkblad.

Hier teken je bv. een rechthoek.
Rechtsklik op die rechthoek en kies:
Macro toewijzen.

Kies onderin het schermpje voor:

Deze werkmap.

Klik bovenin op het woord "Start" en klik OK.

Klik ergens op een cel en klik daarna op je rechthoek
en je UserForm (Formulier) verschijnt.

Dit werkt erg goed!!
thanks , LucB!

Nou vraag ik nog ff verder...
Ik vroeg mij af of het mogelijk is vanuit bijv je desktop direct je userform te openen, zonder dat je via het excel blad en de rechthoek hoeft te gaan..

Kan dat??:o

Groetjes, Rogier :rolleyes:

rogierasd, wat wel mogelijk is, is om vanaf de desktop het excelbestand op te starten en automatisch het formulier te laten verschijnen. Plaats de code daarvoor in de workbook-module, bv aldus:
private sub workbook_open()
userform1.show
enz.

franç zei:
rogierasd, wat wel mogelijk is, is om vanaf de desktop het excelbestand op te starten en automatisch het formulier te laten verschijnen. Plaats de code daarvoor in de workbook-module, bv aldus:
private sub workbook_open()
userform1.show
enz.

Dat klinkt erg goed!
ik weet eerlijk gezegt alleen niet waar ik die module kan vinden..
:confused:

franc,

Rogier wilde het zonder Excelblad.
Met een snelkoppeling krijgt hij dat Excelblad wel.

Als hij een stand alone wil hebben zal dat in bv VB6 of VB.Net moeten gebeuren.

De snelkoppeling:
Rechtsklik op je bestand en kies Kopieren naar - snelkoppeling naar bureaublad

Ik herinner me dat ik ooit een formulier had gemaakt dat ik kon openen door op het bureaublad een excelsnelkoppeling te aanklikken,
waardoor op de achtergrond geminimaliseerd excel opende en op de voorgrond alleen het formulier zag..
ik weet alleen niet meer hoe ik dat geschreven heb..

kunnen jullie mij helpen??? :confused: :o :shocked:

ok, franç, hoe kan ik dat van jou uitvoeren? lukt me niet echt..

Groetjes,
rogier

Laatst bewerkt:
Luc, dat had ik wel gelezen dat Rogier wilde opstarten zonder excelblad. Daarom schreef ik ook dat het mogelijk is om hetexcelbestand op te starten en daarna onmiddellijk het formulier te tonen. Dat van automatisch tonen van het formulier bleek nog niet duidelijk uit de voorafgaande berichten.

Rogier, wat ik schreef houdt niet meer in dan dat je de macro waarmee het formulier tevoorschijn komt, in een workbook_openmodule plaatst, waardoor het na opstarten van het excelbestand automatisch verschijnt, terwijl je anders zelf opdracht zou geven tot het uitvoeren van de macro waarmee het formulier verschijnt.

Je hebt nu een formulier gemaakt, maar met een formulier alleen ben je er nog niet. Alles wat je via het formulier wil doen, moet gebeuren via vba. (bv: als er een button op staat en je klikt op die button, dan moet je via vba bepalen welke actie er dan moet gebeuren, en als er op het formulier iets moet worden ingevuld, dan moet je met vba bepalen wat er met de invoer moet gebeuren).

Op deze site van MS kun je het een en ander lezen over het objectmodel. Scroll tot ongeveer de helft van de pagina, daar wordt beschreven hoe je een macro uitvoert als Excel wordt gestart en daaronder wordt het omgaan met een dialoogvenster beschreven.

franç zei:
Luc, dat had ik wel gelezen dat Rogier wilde opstarten zonder excelblad. Daarom schreef ik ook dat het mogelijk is om hetexcelbestand op te starten en daarna onmiddellijk het formulier te tonen. Dat van automatisch tonen van het formulier bleek nog niet duidelijk uit de voorafgaande berichten.

Rogier, wat ik schreef houdt niet meer in dan dat je de macro waarmee het formulier tevoorschijn komt, in een workbook_openmodule plaatst, waardoor het na opstarten van het excelbestand automatisch verschijnt, terwijl je anders zelf opdracht zou geven tot het uitvoeren van de macro waarmee het formulier verschijnt.

Je hebt nu een formulier gemaakt, maar met een formulier alleen ben je er nog niet. Alles wat je via het formulier wil doen, moet gebeuren via vba. (bv: als er een button op staat en je klikt op die button, dan moet je via vba bepalen welke actie er dan moet gebeuren, en als er op het formulier iets moet worden ingevuld, dan moet je met vba bepalen wat er met de invoer moet gebeuren).

Op deze site van MS kun je het een en ander lezen over het objectmodel. Scroll tot ongeveer de helft van de pagina, daar wordt beschreven hoe je een macro uitvoert als Excel wordt gestart en daaronder wordt het omgaan met een dialoogvenster beschreven.

Ha franc,

Hartelijk bedankt voor de tips, echter het programmeren zelf lukt me erg goed, hetgeen dat niet lukt is alleen het zoveel mogelijk bereiken van een soort van stand alonemodel..
ik heb zelf vb6(kan er ook mee omgaan), maar ik wil om redenen zoveel mogelijk dit met excel bereiken..
het is gelukt het formulier direct te starten, nu alleen nog in de snelkoppling eigenschappen zorgen dat excel zelf geminimaliseerd opstart en je dus alleen het formulier ziet..

Thanks sofar voor alle tips, helemaal te gek!

Laatst bewerkt:
Misschien heb je iets aan deze webpagina van MS waarin een korte uitleg staat over het gebruik van een zgn splashscreen, wat overigens niet meer wil zeggen dan dat - voordat Excel opstart - een userform een vooraf ingestelde tijd blijft staan.

Misschien heb je hierwat aan

Code voor het instellen van de nieuwe formaat voor excell en het onthouden van de oude instellingen
HTML:
Sub vensterinstellen(Status)
    Const mijnlinks = 330
    Const mijntop = 218
    Const mijnbreedte = 10
    Const mijnhoogte = 10
    Static mijnoudecaption
    Static mijnoudehoogte
    Static mijnoudebreedte
    Static mijnoudestatus
    Static mijnoudetop
    Static mijnoudelinks
     If Status = xlOn Then
        mijnoudetop = Application.Top
        mijnoudelinks = Application.Left
        mijnoudebreedte = Application.Width
        mijnoudehoogte = Application.Height
        mijnoudestatus = Application.WindowState
        Application.WindowState = xlNormal
        Application.Left = mijnlinks
        Application.Top = mijntop
        Application.Width = mijnbreedte
        Application.Height = mijnhoogte
        Application.Caption = "Holland Colours Particle size Analyse"
        ActiveWindow.WindowState = xlMaximized
        ActiveWindow.Caption = ""

Else
      If Not IsEmpty(mijnoudebreedte) Then
        Application.Caption = mijnoudecaption
        Application.Width = mijnoudebreedte
        Application.Height = mijnoudehoogte
        Application.Left = mijnoudelinks
        Application.Top = mijnoudetop
        Application.WindowState = mijnoudestatus
      End If
    End If
End Sub

Twee codes om bij een andere macro in te zetten. nieuw is om te verkleinen en oud is om terug te gaan na de normale instellingen. Oud heb je nodig omdat anders excell altijd gaat opstarten in de nieuwe modes. OP deze manietr verdwijnt excell achter je userforms. ( mits het gecentreerd staat). En met afsluiten hersteld hij het formaat van excell met oud

HTML:
Sub nieuw()
vensterinstellen xlOn

End Sub

HTML:
Sub oud()
vensterinstellen xlOff

End Sub

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug