Formulier

Status
Niet open voor verdere reacties.

ManuelBeauson

Gebruiker
Lid geworden
11 dec 2014
Ik heb een tabel met Huurders , in deze tabel zit een veld met naam gebouw , deze heb ik gemaakt met wizard opzoeken in tabel gebouwen, keuzelijst met invoervak.
Als ik nu het formulier maak dan krijg ik in het veld naam gebouw nog steeds de keuze tussen alle gebouwen maar dit wil ik vermijden. Wanneer een huurder is vastgelegd in de tabel onder dat gebouw dan wil ik niet dat dit kan gewijzigd worden in het formulier, hoe kan ik dit best aanpakken

Ik heb een tabel met Huurders , in deze tabel zit een veld met naam gebouw , deze heb ik gemaakt met wizard opzoeken in tabel gebouwen, keuzelijst met invoervak.
Ik kan het blijven zeggen geloof ik: NIET DOEN!!!! Tabellen zijn er om gegevens op te slaan, en dan wil je die gegevens ook kunnen zien. Met een keuzelijst is dat onmogelijk. En waarom zou je ook ? In tabellen doe je normaal gesproken helemaal niets, want daar heb je je formulieren voor. En dáár zet je je keuzelijsten op! Niet in je tabel! Dus doe jezelf een plezier, en zet dat veld alsnog om naar een tekstveld...

Overigens heeft die keuzelijst niets met je vraag te maken. Blijkbaar wil je niet dat mensen op een formulier per ongeluk een record aanpassen. Dat is simpel een kwestie van in de eigenschappen van het formulier de eigenschap <Bewerken toestaan> op Nee zetten.

Is duidelijk, maar hoe doe ik het dan als ik in een formulier een keuze wil geven zodat niet de verkeerde informatie wordt ingetypt

Je kunt nooit voorkomen dat verkeerde informatie wordt ingetypt. Dan kun je alles wel sluiten. Is ook een verantwoordelijkheid die bij de gbruiker ligt. Maar dat bedoel je waarschijnlijk niet.
Eigenlijk snap ik ook niet wat je wél bedoelt. Als je een huurder toevoegt, moet je een locatie kunnen kiezen die verhuurbaar is. Dat betekent dat de keuzelijst met locaties gefilterd moet worden op beschikbare locaties. Het leuke is nu: dat kan perfect op een formulier, maar totaal niet in een tabel :). Mocht je nóg een reden hebben om geen keuzelijsten meer in tabellen te zetten, dan lijkt mij dit wel een goeie!

Ik snap het perfect . Elke entiteit is verhuurd per academiejaar, en elk jaar is alles verhuurd, die keuzelijst met filter op wat beschikbaar is is niet nodig. Wat ik wel wil bereiken is dat de kamer indien nodig terug vrij komt wanneer huurder zijn huur op zegt, je hebt al eens aangegeven dat ik kan werken met een einddatum , dat gedeelte snap ik nog. Maar , er is altijd een maar :D , ik wil dat acces aangeeft dat de datum nadert van einde contract en me de optie geeft of de huurder vertrekt of verder gaat huren.

Heeft er iemand een oplossing voor mijn vraag ,ik wil dat acces aangeeft dat een huurder zijn einddatum van zijn contract nadert en de optie om de huur te verlengen of dat de entiteit terug vrij komt

Word je ongeduldig? We zijn hier allemaal vrijwilligers :). Access gaat nooit uit zichzelf aangeven dat een einddatum nadert, daar zul je zelf iets voor moeten verzinnen. Je zult kortom eerst aan moeten geven hóe je gewaarschuwd wilt worden.

beetje ongeduldig :-)
het is zeker niet slecht bedoeld , ben me terdege bewust dat het Door vrijwilligers gerund wordt en iedereen zijn uiterste best doet om alle vragen te beantwoorden.

Wat zijn de mogelijkheden om herinnerd te worden , ik dacht aan een pop up dat verschijnt , als er andere mogelijkheden zijn hoor ik het graag

Een popup zou ik zelf nooit overwegen; dat impliceert dat je een timer functie nodig hebt op een formulier, en dat maakt de database hopeloos nerveus, je weet ook nooit of de code van de timer niet een actie triggert op een verkeerd object met hele vreemde gevolgen. Mij lijkt een eenmalig formulier dat verschijnt als je de database opent een prima alternatief. Hier staan dan de contracten op die binnen de opzegtermijn vallen.
Een alternatief is nog dat je een db gebruikt die elke dag zelf start (middels een Scheduled Task) en die (op basis van in essentie dezelfde query) een mail verstuurd naar de beheerder met de vrijkomende contracten.
Je kunt in een contractenoverzicht ook met Voorwaardelijke Opmaak die records een andere kleur geven, zodat je bij het bekijken van de lijst gelijk ziet welke je moet oppakken. Voor de laatste optie hoef je zo goed als niks te doen qua programmeren; dat kun je allemaal met standaard functionaliteit regelen.
De eerste eigenlijk ook wel, als je het contracten overzicht op het startmenu laat verschijnen. Het wordt dan vanzelf gevuld op basis van de datumselectie.

Er zijn dus meerdere opties, de timer functie sluit ik al uit, dit gaat ook waarschijnlijk mij petje te boven. Het versturen van een mail naar de beheerder lijkt me een goede optie , met de kleuren lijkt me ook een optie. Ik bekijk nog wat ik ga toepassen.

Ik heb een tabel gemaakt voor de academiejaren , dit omvat enkel AcademiejaarID en omschrijving, zijnde 2014-2015 - 2015- 2016, enz. Hierin heb ik niet een veld aangemaakt met datums , ik heb in de tabel van de huurders wel een veld met begin en einddatum contract. Is het dan misschien om makkelijker te werken beter deze velden met begin en einddatum te vermelden in de tabel van de academiejaren en deze uit de tabel verhuurders te verwijderen.

Ik zou de academiejaren denk ik niet eens gebruiken; ik zie het nut er niet van. Het enige dat telt (of zou moeten tellen) is de ingangsdatum van een contract, en een einddatum. Die vul je tenslotte ook in op het contract dat je de huurder laat tekenen. Of staat daar iets als: u huurt gedurende het academiejaar 2015? Lijkt mij niet. Daar zou ik als huurder tenminste ook niet op tekenen. Ook al huur je voor een jaar, je bent volgens mij verplicht een begindatum en een einddatum op zo'n contract te zetten. En díe datums gebruik je in je database.
Dan is het maken van een formulier met aflopende contracten ook niet zo moeilijk, want dat is gebaseerd op een query met alle contracten die je dan filtert op de einddatum met het criterium Between Date() And Date()+30 (voorbeeldje als je de contracten wilt zien die de komende 30 dagen verlopen).

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan