formulierfilter via selectievakjes

Status
Niet open voor verdere reacties.

AtroX

Gebruiker
Lid geworden
29 jul 2009
Hoi,

ik werk in een natuurbezoekerscentrum en ze hebben me gevraagd of ik geen betere manier kon bedenken om de reservaties voor de gidsbeurten te noteren. Voorlopig gebeurt alles in één lange lijst in Word met tabs (in één woord verschrikkelijk). Ik heb me dus geëngageerd om in Access een db te maken met handige formulieren om telkens er een reservatie binnenkomt, die op te slaan. Zo kunnen we ook de schoolgegevens later opnieuw gebruiken.

Ik heb reeds m'n tabellen gemaakt, m'n relaties gelegd en de eerste formulieren gemaakt. Nu kom ik aan het (voor mij) moeilijker werk :p

Ik heb een tblGidsen gemaakt met alle gegevens over de natuurgidsen. Daarin zijn een aantal selectievakjes verwerkt die zeggen welke leeftijden (kleuters-LO-MO-HO-Volw) en thema's (Vogels, Duinen, Water) ze willen gidsen. Niet iedereen gidst graag het Lager Onderwijs of rond Vogels.

Wanneer ik voor een reservatie een geschike gids wil zoeken werk ik met die selectievakjes.

Stel: ik vink de leeftijden LO en MO en het thema "Vogels" aan en klik op "Zoek". Nu moet in de tabel gezocht worden naar alle gidsen die deze 2 leeftijden en dat thema gidsen. LET OP: met de niet geselecteerde vakjes mag dus GEEN rekening gehouden worden, of die gidsen nu de andere leeftijden/thema's gidsen is niet van belang. Het gaat hem over hetgeen geselecteerd is.

Ik heb dus geprobeerd om via Macro's telkens te filteren maar dat is me dus niet gelukt...:confused: Kan me iemand op weg helpen? Ik heb een kleine achtergrond van Access en VBA maar het is toch alweer even geleden.

grtz

Laatst bewerkt:
Ik wil er wel naar kijken. Kun je een uitgeklede versie van je databse zonder gevoelige informatie uploaden? Dan kan er wat gerichter aan gewerkt worden.

Ik gebruik tegenwoordig een functie die een filterstring maakt, waarbij je eerst de formuliervelden die je wilt filteren uitleest en in een verzamelstring zet. Als je VBA enigszins kunt lezen, dan kan ik hem wel neerzetten, kun je er een beetje mee stoeien.

Michel

Dat mag gerust hoor met die filterstring. Ik kan redelijk wat overweg met PHP dus misschien vind ik wel vlug mijn weg.

@Bakke, dat is super van je! Kan ik dat ergens doormailen? Ik zit met mijn zip aan 177kb en dus te veel...

Heb je voor het zippen je database gecomprimeer en herstelt?

Bakk4318, vergeten :rolleyes:

Misschien toch nog even wat achtergrond over het de reservaties:

- Er is GEEN link tussen het vakje gidsen in frmReservaties en de tblGidsen, ik heb dit gedaan omdat we toch nog eerst de gidsen moeten emailen om bevestiging en ik vul dat manueel verder aan.

- Wanneer ik in frmReservaties een nieuwe groep wil toevoegen kom ik bij frmGroepen en vul ik de nieuwe groep aan. Wanneer ik dan dat formulier afsluit kom ik terug bij frmReservaties. Hoe kan ik ervoor zorgen dat de lijst van groepen dan automatisch vernieuwd wordt?

- en dan het probleem met het frmGidsZoeken waar ik graag zou kunnen filteren. Het komt er op neer dat er enkel gezocht moet worden waar de vinkjes aanstaan. De lege selectievakjes tellen niet mee als zoekcriteria.

succes en als je vragen hebt...shoot!

Bijlagen

Ik heb er even naar gekeken. Ik zit nu op mijn werk, dus kom er nu niet aan toe. Gaat nl wel wat meer tijd in zitten. Je kunt zelf ook het e.e.a. proberen. Begin maar eens met het maken van een query. Die heb je in ieder geval nodig om vanuit een formulier te kunnen filteren.

Succes. Je hoort nog van me.

Hey Bakk4318, ik ben volop bezig aan het proberen! Dat is de beste leerschool. Zo heb ik PHP ook geleerd!

Bedankt in elk geval! Nog veel werkgenot :-)

Ga er eens mee stoeien...

Michel

Ga er eens mee stoeien...

Ik vind dat allemaal heel boeiende materie maar ik heb al zo mijn handen vol met die PHP dat het onmogelijk is om Access nog eens binnenste buiten te draaien. Jammer genoeg...

Maar ik blijf proberen en vissen :thumb:

Zo ben ik ook op zoek naar een VBA-scriptje dat in een tabel een reeks nieuwe records aanmaakt in één tijd waarvan ie de benodigde gegevens uit een andere tabel haalt met 1 klik op de knop. Dan kan de rest manueel aangevuld worden maar dan bestaan de records toch al...maar dat is zelfs nog een ander project...*zucht*

veel te veel hooi en te weinig vork :p

Ik heb de oplossing dan ook maar vast voor je gemaakt.....
Ik heb wel de veldnamen in de tabel Gidsen een bietje verbouwd....

Kijk maar eens of dit voor je werkt.

Michel

Bijlagen

Eigenlijk zou je dat andere probleem in een andere post moeten zetten....
Toevallig heb ik (ook vandaag) zoiets voor een andere Helpmij 'klant' gebouwd....

Zal de code na het eten een beetje opschonen, en in de huidige database erbij zetten in een aparte module. Moet je er maar eens naar kijken op een rustig moment!

Michel

@Atrox,

OctaFish heeft het stokje overgenomen. Kijk maar of je uit de voeten kunt met de oplossing van OctaFish. Onnodig om er met z'n tweeen mee bezig te zijn. Ik stop er mee.

Laatst bewerkt:
Geen probleem Bakk4813, ik vind het in elk geval super sympathiek dat jullie daar je tijd wil in stoppen!

Merci OctaFish, dit gaat zeker de goeie richting uit! Ik bekijk het morgen eens grondig! Ik had een drukke avond en kon niet eerder kijken :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan