Beste
Ik kan deels helpen met puntje 2. Het gaat dan vooral om de velden en de controle die je moet uitvoeren om ervoor te zorgen dat bepaalde invoervelden verplicht zijn om in te vullen. Bovendien zal ik enkele links meegeven waar je meer kunt lezen over het verzenden van formulier-gegevens via e-mail.
Ik stel eerst voor dat je dan als volgt te werk gaat:
Je maakt velden voor de naam en voornaam van de gebruiker (eventueel nog andere velden naar jou keus). Je kan ook ervoor zorgen dat de gebruiker zijn e-mailadres kan invullen. En natuurlijk ook nog een textarea voor de feedback.
Daaronder voorzie je een knop verzenden, en eventueel nog een andere knop 'reset' om de gebruiker de kans te geven helemaal opnieuw te beginnen als hij bijvoorbeeld beseft dat de velden verkeerd zijn ingevuld.
Een voorbeeld van een veld voor de naam:
HTML:
Naam: <input type="text" name="naam" />
Code voor de verzendknop staat hieronder:
HTML:
<input type="submit" name="verzenden" value="verzenden" onClick="controleer(this.form)"/>
De resetknop (eventueel, kan handig zijn):
HTML:
<input type="reset" value="Wissen">
Hierna moet je de velden valideren. Dus zoals je zei, om ervoor te zorgen dat bepaalde velden wel degelijk zijn ingevuld. Je kan dit met JavaScript. Met behulp van een functie die je maakt kun je bepalen welke velden verplicht zijn om te worden ingevuld.
Ik heb zo'n functie gemaakt dat controleert op het veld waar de naam wordt ingevoerd. Als dit veld leeg is, verschijnt er een venster met de foutmelding. Let er wel op dat de namen in onderstaande code kunnen verschillen. Bijvoorbeeld 'contact' is de naam van de form, en 'naam' is de naam van het veld.
Om even terug te keren naar de bovenstaande regel code voor de verzend-toets : wanneer de gebruiker dan op Verzenden klikt, worden de gegevens gecontroleerd op hetgeen is ingevoerd. M.a.w., als iets dan niet helemaal klopt, wordt de code van onderstaand functie uitgevoerd.
[JS]<script type="text/javascript">
<!--
function controleer(contact)
{
if(contact.naam.value =="")
{ alert("De foutmelding komt hier"); }
}
//-->
</script>[/JS]
Daarnaast, kun je bijvoorbeeld ook controleren of er in een veld een bepaald karakter is ingevoerd, bijvoorbeeld het apenstaart bij een e-mailadres. Dit kan je dan ook in bovenstaande functie implementeren.
Gebruik hiervoor de indexOf-methode. Deze methode retourneert -1 als het FALSE is.
Voor meer info over deze methode,
klik, hier
Onderstaande links zijn belangrijk. Lees ze door, want je vindt er meer informatie over het verzenden van gegevens van een formulier per e-mail:
link1
link2
Ik hoop dat ik je hiermee heb vooruitgeholpen.
Mvg