Hoi Willem,
Nieuwsgierig geworden, ben ik ook maar eens gaan downloaden vanaf de
GIMP download-pagina.
Mijn bevindingen (met Windows XP) zijn de volgende.
A. Het programma zelf installeren
- Dat is wat op de download-pagina onder "GIMP for Windows" staat: Download GIMP 2.6.11 – Installer for Windows XP SP2 or later.
- Een klik op deze link in Firefox levert de vraag: "Openen of Downloaden?" > gedownload.
- Nadat m'n virusscanner er overheen gegaan was, deze gimp-2.6.11-i686-setup-1.exe geopend, en de installatie-wizard gevolgd (met de keuze "full install", d.w.z. inclusief de taalpaketten e.d.).
- Daarna staat er op het bureaublad een GIMP-icoontje bij om het programma te openen.
- Doe ik dat, dan opent GIMP in de NL-versie.
NB: De taal is afhankelijke van de standaard-taal van de computer! Heb jij soms een Engelse Windows-versie? Dan moet er wat gesleuteld worden om 'm in het NL te krijgen.
=======
B. De Handleiding installeren
- Dat is wat op de download-pagina onder "GIMP User Manual" staat: Dutch (24.5 MB).
- Aanklikken > weer Downloaden > Openen en Wizard volgen.
- Nu staat de GIMP-help bij mij als mini-website in een map C:\GIMP 2\share\gimp\2.0\help\nl\
- Open ik in een browser de index.html van die map, dan komt de zogenaamde "Nederlandse Handleiding" in beeld.
Maar! ...
- Deze pagina Gebruikershandleiding met de inhoudsopgave is maar gedeeltelijk in het Nederlands vertaald.
- Ga je in de gebruikershandleiding bladeren, dan zijn wel de koppen vertaald (en soms nog wat kleine dingetjes), maar de tekst is nog in het Engels. :shocked:
Verder zou deze handleiding moeten openen via het item Hulp in het menu van het programma zelf, maar dat gebeurt bij mij niet. Er komt de boodschap "De GIMP-gebruikershandleiding is niet geïnstalleerd op uw computer". *)
=======
C. De Handleiding online bekijken
- Je kunt de Handleiding ook niet downloaden, maar in de Voorkeuren van GIMP aangeven dat je 'm online wilt bekijken: menu Bewerken > Voorkeuren > Hulpsysteem > Gebruikershandleiding: De online versie gebruiken.
- Dan kom je automatisch hier terecht: [url]http://docs.gimp.org/nl/index.html[/URL].
Maar! ...
Hier is het van hetzelfde laken een pak: het is dezelfde
nauwelijks vertaalde versie van het Engelse Manual.
Er staat niets bij dat aan de vertaling nog wordt gewerkt. Hopelijk zijn er op de achtergrond een paar vrijwilligers bezig de handleiding te vertalen!
Misschien kan je daarover bij de DutchGimpers (via de link van manamana hierboven) iets meer te weten komen. Ik zag dat het een steeds terugkomende vraag op het forum daar is, maar kon niet het antwoord vinden. Er zijn her en der (ook op DutchGimpers) wel een aantal artikelen met stukjes NL handleiding te Google'en.
Met vriendelijke groet,
CSShunter