Opgelost Foto's eerst bewerken anders kan ik ze niet plaatsen

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

batfink2002

Gebruiker
Lid geworden
26 jun 2004
Beste,

Ik maak foto's met mijn telefoon en worden opgeslagen als jpg, en plaats die dan op me laptop. Deze foto's wil ik plaatsen in een database van excel via een macro, maar ldeze aat de foto niet zien wel maakt hij ruimte in de cel.
Dit ligt niet aan de excel sheet maar ik denk aan de foto. De database is gemaakt door ook dit forum.
Als ik de foto's eerst open met een knipprogramma en direct weer opslaat als jpg dan kan ik ze wel plaatsen.
Wat doe ik nu verkeerd met fotograferen ?

Plaats hier eens een onbewerkte foto.

Hoe groot de foto ook is, het Excel bestand zal er heel veel groter van worden. Binnen Excel 2003 en later kan je het formaat aanpassen met de knop Comprimeer afbeelding, op de afbeelding gereedschap balk.
Een programma dat altijd een kleiner bestand geeft na een bewerking is IrfanView en dat gebruikt resampling techniek, zodat de afbeelding het zelfde blijft bij vergroten en verkleinen. Dit kan desgewenst met een aantal foto's tegelijk.

Dit is zo'n foto

Bijlagen

• 20240910 kegelpopje kerst (6).jpg
    20240910 kegelpopje kerst (6).jpg
    463,4 KB · Weergaven: 7
Deze na bewerking, van 463 kb naar 21 kb.
Kegelpopje.jpg

Kijk in de instellingen van je telefoon of deze ze op een andere manier kan maken.

Dat is ontzettend groot in pixels 1800 X 4000. Na knippen 400 X 710. Camera instellingen van de telefoon zijn aan te passen zodat die lagere resolutie foto's maakt.

En ook deze foto laat zich bij mij zonder bewerken probleemloos importeren in poppendatabase.xlsm, daarbij wordt de foto automatisch verkleind naar 100x223 pixels en neemt dan nog slechts 3kB in. Dus met je ongeveer 200 poppen blijft de grootte van je bestand prima te behappen.

Gebuik je de juiste versie? Voor de zekerheid hierbij mijn versie.

Bijlagen

Volgens mij zit het probleem heel ergens anders, want het ligt echt niet aan de foto’s; ook in mijn versie en op mijn pc zijn ze prima in te lezen. Wat ik denk, is dat TS de foto’s helemaal niet kopieert naar de map met foto’s, maar een koppeling maakt. En dan die koppeling probeert in te lezen. En dat zou wel eens fout kunnen gaan.
TS geeft zelf al aan dat als de foto’s fysiek op de schijf staan, het goed gaat. Alleen de van de telefoon ‘gekopieerde’ foto’s doen het niet. En dat lijkt mij logisch als het om een koppeling gaat; die kan je namelijk prima openen. Foto’s moeten fysiek in een map op de computer staan. Een theorie die ik overigens al een tijdje aanhang, ook in het andere draadje.

Nogmaals: de fysieke foto’s, of snelkoppelingen? Laat eens een schermafdruk zien van die map in de Details weergave. Want echt: fysieke afbeeldingen zijn geen enkel probleem. Dat is al meerdere keren in de andere draad aangetoond. Al maak je nog 3e nieuwe draadjes aan met dezelfde vraag: dat gaat niets veranderen aan de antwoorden. Ook al omdat de foto’s die je hier post, uiteraard fysieke afbeeldingen zijn die wij dan downloaden.

En leg eens, voor de volledigheid, uit hoe je van de telefoon kopieert naar de harde schijf.

Hiebij een schermafdruk
En ik verplaats de foto's dmv schuiven van de telefoon naar de directory via de verkenner

Bijlagen

• Schermafbeelding 2024-09-15 181206.jpg
    Schermafbeelding 2024-09-15 181206.jpg
    13,4 KB · Weergaven: 9
Jammer dat je de extensies niet aan hebt staan, maar de grootte suggereert dat er hier te maken met een echte foto. Alleen weten we dus (nog) niet welke extensie die heeft. Daarvoor moet je toch echt de extensies weergeven.

Maar je ziet deze foto dus wél als je de macro’s gebruikt (die alleen filteren op .jpg) maar als je deze foto selecteeert, zie je hem niet in je excel sheet? Dat wil ik dan ook wel zien in het betreffende Excel bestand. Want dan kunnen wij controleren of wij hem wél kunnen zien.

info van de foto is jpg en het excelbestand waar in ik de foto wilde plaatsen maar niet ziet.
en de instelling comprimeren in excel

Bijlagen

• Poppendatabase test 1.xlsm
    Poppendatabase test 1.xlsm
    81,5 KB · Weergaven: 5
  • Schermafbeelding 2024-09-15 201711.jpg
    Schermafbeelding 2024-09-15 201711.jpg
    30,5 KB · Weergaven: 5
  • Schermafbeelding 2024-09-15 201812.jpg
    Schermafbeelding 2024-09-15 201812.jpg
    13,8 KB · Weergaven: 5
  • Schermafbeelding 2024-09-15 204015.jpg
    Schermafbeelding 2024-09-15 204015.jpg
    29,6 KB · Weergaven: 4
Laatst bewerkt:
Analyse van de shapes in je document leert mij dat er drie aanwezig zijn, de button, de foto in rij 2 en een foto in kolom R. Is dat de foto die je hebt toegevoegd?

Vreemd dat had ik niet gezien dat hij ergens anders stond ik heb er nog een paar gedaan en die kwamen op regel 105 AM.
Dus hij plaatst ze maar op een andere plaats

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan