foto's erg overbelicht ??

Status
Niet open voor verdere reacties.

karine

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 feb 2001
Ik heb gisteren enkele foto's genomen met mijn Canon A75 binnen in een veranda.
De camera stond op automatisch en is getrokken met een resolutie van 1600x1200.

Nu zijn de gezichten erg overbelicht en zijn de foto's niet bruikbaar.

Heeft iemand een idee hoe ik dit in de toekomst kan voorkomen ?

img2316xu9.jpg

Laatst bewerkt:
Is er toevallig een optie "EV" in je camera die hoger dan 0 staat? Dat kan voor overbelichting zorgen.

Dat zou erop staan, maar gebruik ik niet.
Ik neem alleen maar foto's in de automatische stand.

Wel vreemd dat alleen het gezicht zo is, en dat is met al de andere foto's ook zo.

valt wel mee met overbelichting toch? :confused: Ben geen kenner maar lijkt me niet storend. Als je je foto's anders wil moet je toch je 'EV' aanpassen en andere opties gaan aanpassen.

Ik vind het gezicht wel meevallen wat overbelichting betreft.
Het T-shirt is meer overbelicht.
Ik denk dat het flitslicht de oorzaak is dat het gezicht wat "hard" overkomt.

Je hebt meer invloed op foto's als je foto's op stand "M" maakt, het loont de moeite om je er een beetje in te verdiepen.

En mocht je het toch gemakkelijk willen houden, gebruik dan eens het hoofd op de draaiknop, die staat voor portret opname en op die manier houd de camera meer rekening met objecten van dichtbij.
Vind het overigens ook nog wel meevallen inderdaad.

Ah, nu werkt de foto hier wel.. gisteravond niet. Komt waarschijnlijk door het flitslicht.

Je kan 2 dingen doen:

- Meer afstand nemen tot het "object".
- Hogere ISO waarde instellen zodat je meer licht hebt bij een snelle sluitertijd. (Wederom de optie M gebruiken op je camera, als die aanwezig is). Let op: Een te hoge ISO waarde zal ruis geven op je foto.

Bedankt voor de reacties.
Mooi werk trouwens vanzwam.

Ikzelf heb arc camera suite en picasa.
Bestaat er geen goed simpel progje om zo een foto aan te passen i.p.v het ingewikkelde photoshop ?

PaintShopPro (versie 8, 9, 10 of 11) is iets gebruiksvriendelijker en kan dat ook met één klik op de knop.

Image21.jpg

Één klik voor 'slimme fotocorrectie' en twee klikjes om de rode ogen te verwijderen, alles bij elkaar nog geen minuut werk.

Overigens je hebt het de camera toch wel een beetje moeilijk gemaakt, als ik het goed zie is er buiten veel strijklicht (zonlicht) over een bomenrij heen, probeer dat de volgende keer te vermijden door op een ander punt te gaan staan (als er de ruimte ervoor is)
Kijk verder eens bij de instellingen van de camera of je daar 'witbalans' kunt instellen, zet die dan eens op 'bewolkt'.
Het klinkt misschien raar, maar zelfs op een zonovergoten dag staat mijn camera daar op, de foto's worden dan meestal fraaier van kleur.

Verder als je de camera in de 'P-stand' zet kun je inderdaad zelf de EV waarde iets aanpassen indien je wilt, maar verder doet de camera alles automatisch net als nu.
Het is eigenlijk dus niks moeilijker, alleen je moet één keer uitzoeken op welke EV stand de camera de mooiste foto's maakt. (in jouw geval gok ik op één stap onderbelichting)
Wat betreft de ISO waarde, die kan je ook vaak 'vast zetten' in de setup van de camera, iets wat ik de meeste toch wel aanraadt omdat zeker bij de 'compact' camera's nogal makkelijk wordt gekozen voor ISO 800 omdat de camera een snelle sluitertijd wil (om maar scherpe foto's te maken) helaas krijg je dan heel vaak ruis op de foto, met name in donkere vlakken als eerste heel goed te zien.

IK ga toch maar Paint Shop Pro Photo 10 installeren, ik laat nog iets weten.

Laatst bewerkt:
Photoshop elements vind ik zelf ook een fijn programma: alle veelgebruikte functies van de 'grote' Photoshop die je op een simpele manier kunt gebruiken.

1. Gebruik de automaat stand nooit meer. Automaat is nooit goed, zelfs niet bij peperdure cams. Leuk voor een feestje, maar niet voor een echte foto. Leer werken met sluitertijd en sluiteropening, desnoods met een statief als je hand niet vast genoeg is. Dat is leuk aan die canon serie, alles kan met de hand

2. Vergeet direct flitsen. Flitsen is vrijwel nooit mooi, tenzij indirect. Dus met een aparte flitser die tegen een witte wand flitst, tegenover het object. Een felle lamp op een muur tegenover of schuin tegenover het object werkt ook goed.

3. Een Canon A75 heeft deze optie helaas niet, maar sommige camera's kunnen 'raw' foto's maken. Je kunt dan achteraf nog de belichting aanpassen, heel fijn! Maargoed, daar heb je natuurlijk helemaal niets aan :D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan