• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

foto's herbenoemen met behulp van excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

RB_online

Gebruiker
Lid geworden
10 mrt 2005
misschien dat het op dit forum al eens behandeld is maar ik kan het niet vinden.
Ik heb ook al op op google enz gezocht maar ook niet gevonden wat ik zocht.:(

Ik wil graag alle bestandsnamen (= foto's, jpg bestanden) uit een bepaalde map uitlezen en dan in kolom A plaatsen.
Deze moet dan gesorteerd worden op datum waarop ze zijn gemaakt (oplopend)
Daarna wil ik al deze bestandsnamen wijzigen met een oplopend volgnummer.
En dan natuurlijk in de map alle foto's van hun nieuwe naam voorzien.

is dit mogelijk???
ik heb namelijk nog veel foto's met bestandsnamen ald dsfc001.jpg etc

René

RB_online, dit kan je véél eenvoudiger doen vanuit je explorer (verkenner). Sorteer je foto's in die map op datum, selecteer ze allemaal (= Ctrl+A) en klik met rechts op het 1e bestand. Daarna in het popup menu op rename (hernoemen) en al je bestanden krijgen die naam + een volgnummer.

Groet, Leo

Dat weet ik maar ik moet enkele mappen samenvoegen.
Dan krijg ik weer gedoe met dubbele namen enz.

Dit is ook niet te beïnvloeden.
Indien ik later nog meer foto's wil toevoegen dan kan ik niet verder gaan met het eerstvolgende volgnummer.
Met excel ben je veel flexibeler

René

RB_online, Hier ben ik 't dus absoluut niet mee eens...
Met excel ben je veel flexibeler
Maar goed, 't is wat JIJ wilt... Via deze link krijg je op de site van ExcelTip.Com alvast een blokje code om je bestandsnamen (en véél meer!) Excel binnen te halen. Zal je nog wel code moeten gaan schrijven die het hernoemen voor je regelt.

Groet, Leo

ben met rb online eens

Fast Photo Renamer (zie google)

program dat afbeeldingen sorteert, snel en goed, kan misschien toch beter zonder excel

of zijn jullie daar niet mee eens?

IK persoonlijk wel!

Groet, Leo

Over de grond van de zaak ben ik het met jullie eens, maar:

- Excel is op bepaalde vlakken toch flexibeler. Ik ken die Fast Photo Renamer niet, maar snel iets scripten in VBA of bestandsnamen opbouwen via wat Excel formules is zo gedaan. Hoef je echt geen held voor te zijn.

- Toegegeven, Excel zal trager zijn dan dat andere programma. Maar ik kan mij niet inbeelden dat 1000 foto's hernoemen op 1 seconde of 3 seconden echt iets uitmaakt. Uiteraard is het een ander geval als dit constant gedaan moet worden.

Just my 2 cents...

Wigi

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan