• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Foto's in een Excel document plakken (geen snelkoppeling)

Status
Niet open voor verdere reacties.

bontekite

Gebruiker
Lid geworden
19 dec 2009
hallo een probleem met foto's plakken in excel document!

Ik heb een programmetje gemaakt waarbij ik foto's kan plakken in een excel document
het voordeel van deze methode is dat je niet steeds foto's moet verschalen en niet vervormd.

Hierbij heb ik twee mogelijkheden
foto's kan je ophalen van uit de verkenner (blijken snelkoppelingen te zijn)
foto's die bewerkt heb met een knip programma en die nog nog op het kladblok staat invoeg blijken wel echte foto's te zijn.

De cursor moet wel op een van de cellen van kolom d staan de breedte van de kolom is bepalend .

Het probleem doet zich voor als ik dir document opsla en ik zou dit versturen per mail dan zijn de foto's in het bestand niet meer aanwezig en krijg ik de melding dat de koppeling niet te vinden is .(zie ook het voorbeeld)
dus blijkt er een snelkoppeling gemaakt te zijn .
hoe krijg ik dat de foto werkelijk in het document geplakt
de foto's die bewerkt zijn zitten wel in het document.
Weet iemand hier een oplossing voor??

Bekijk bijlage test.xlsm

groeten ben

Zet die foto's in een aparte dir en RAR die samen met het bestand.
Zo blijven de koppelingen werken.
Stuur die beiden door anders wordt het bestand onhandelbaar door de grootte.

fotos plakken in excel

Dat is nu net niet de bedoeling, omdat de foto's op diverse lokaties staan en dan moet je weer een extra handeling uitvoeren fotos verzamelen rar bestand enz.

is er in Excel geen commando's om deze werkelijk te plakken.

Als alle foto's geplakt zijn wordt het document via hulpmiddelen voor afbeeldingen allemaal gecomprimeerd naar 96dpi zodat deze te versturen is .

Code:
Sub M_snb()
  If ActiveCell.Column = 4 Then
    ActiveCell.RowHeight = 230
    ActiveCell.ColumnWidth = 250
    With Application.FileDialog(msoFileDialogOpen)
      .Filters.Clear
      .InitialFileName = ""
      .Filters.Add "Pictures", "*.gif; *.jpg; *.bmp; *.tif), *.gif; *.jpg; *.bmp; *.tif"
      If .Show Then Sheets("actielijst").Shapes.AddPicture .SelectedItems(1), -1, -1, ActiveCell.Left, ActiveCell.Top, ActiveCell.ColumnWidth, ActiveCell.RowHeight
    End With
  End If
End Sub

Dit werkt wel maar de foto wordt misvormt
hij houd de lengte breete verhouding niet vast
als je een foto die 90 grade gedraaid heb dan klopt de verhouding niet meer is hier nog een mogelijke oplossing voor ?

Zo wordt hij niet misvormd en houdt de lengte/breedte verhouding vast.

Code:
Sub M_snb()
  If ActiveCell.Column = 4 Then
    ActiveCell.RowHeight = 230
    ActiveCell.ColumnWidth = 250
    With Application.FileDialog(msoFileDialogOpen)
      .Filters.Clear
      .InitialFileName = ""
      .Filters.Add "Pictures", "*.gif; *.jpg; *.bmp; *.tif), *.gif; *.jpg; *.bmp; *.tif"
      If .Show Then
          With Sheets("actielijst").Shapes.AddPicture(.SelectedItems(1), -1, -1, ActiveCell.Left, ActiveCell.Top, ActiveCell.ColumnWidth, ActiveCell.RowHeight)
              .LockAspectRatio = msoTrue
          End With
      End If
    End With
  End If
End Sub

VBA kan niet zien of een foto gedraaid is.

alvast bedankt voor deze oplossingen ,

Is er ook een mogelijkheid dat ik nadat de fotogeplakt is deze te selecteren.
en inlezen welke afbeelding dit is die ik net geplakt heb .

want dan kan ik de de lengte en de breedte bepalen.

fotos plakken in excel

Ik heb van alles geprobeerd maar ik krijg de laatst geplakte foto niet geselecteerd.

Bij mij worden de foto's nog steeds misvormd .
Als ik de foto kan selecteren kan ik de breedte opvragen, waardoor ik de verhouding in kan voeren zoals ik in mijn eerste code had gedaan.

maar ik kan de foto niet geselecteerd krijgen.

Of zijn er ook nog andere mogelijkheden om geen snelkoppeling maar de foto in een Excel document te plakken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan