Fotos op site, gelijke maat??

• Onderwerp starter Onderwerp starter jjw
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

jjw

Meubilair
Lid geworden
19 jul 2002
Ik wil graag een 80 fotos op een site plaatsen, ik wil dat ze op de hoofdsite allemaal gelijke maten hebben en ik wil ze het liefst in een soort van frame plaatsen zodat ze door elke bezoeker bekeken kunnen worden op dezelfde manier.
Nu heb ik gewoon foto's ingevoegd op een site, er een hyperlink aan gekoppeld en klaar.
Als iemand nu met een andere resolutie komt kijken als dat ik ze gemaakt heb dan ziet het er niet uit.
Ik gebruik een microsoft frontpage 2000.

grtjs jjw

Wat ziet er niet uit? De links (thumbnails) of de afbeeldingen waar ze naar verwijzen?

probeer het eens met het programma easy thumbnails

De locatie

De locatie waar ze staan, ik zet ze gewoon achter mekaar neer, dus invoegen, foto, maat aanpassen en de hyperlink toevoegen.
Als ik dat gedaan heb, ziet het er bij mij allemaal knap uit maar als ik de pagina open dan staat het allemaal schots en scheef.

grtjs jjw

Laatst bewerkt:
Ja..

Ik denk dat ik inderdaad eerst kleine foto's moet maken met bv easy thumbnail.
Nu plaats ik uiteraard hele grote foto's op de site en dat maakt het erg slordig.
Ik dacht even snel maar nee dat werkt niet.

Is er ook niet een progje waarmee je foto's allemaal een gelijke maat kan geven?

grtjs jjw

Ben zelf geen expert hoor, maar zelf heb ik 's iets gedaan met IrfanView. Dit programma biedt je de mogelijkheid foto's in een html bestand te zetten (1 foto per html bestand of meerdere per html bestand), daar een thumbnail van te maken en deze in te voegen op je site. Ze staan dan keurig in het gelid. E.e.a. kun je natuurlijk ook bewerkstelligen door tabellen te gebruiken en ervoor te zorgen dat de foto's allemaal hetzelfde formaat gebruiken. Een 2e punt is dat ik op jouw site alleen de eerste 3 foto's zie. Bij de rest staat allemaal een rood kruisje. Een 3e is dat je dus 80 foto's in highres op 1 pagina wilt zetten. Dit is grofweg zo'n 30 mB!! Zal de gemiddelde modemgebruiker niet blij mee zijn... Zoals gezegd kun je met Irfan ervoor zorgen dat je een pagina met thumbnails krijgt die stuk voor stuk verwijzen naar steeds een aparte pagina. (Die dus stukken sneller te laden is)

in Photoshop ziet een standaard tool om een thumbnail pagina te maken.

Wil je alles recht onder elkaar hebben zul je met tabellen moeten werken.

Sidi

Daar heb je helemaal gelijk in, ik kwam er ook achter dat de site heel langzaam laad, zelfs bij mij, dat komt dan inderdaad omdat de resolutie veel te hoog is.
Ik was al bezig met overnieuw te beginnen en allemaal thumbnails nee te zetten en die te verwijzen naar een andere locatie zodat de site sneller laad.
Ik leer zo steeds meer omtrent sites te bouwen.
Het blijft uiteraard een hobbie.

Als hij af is dan meld ik het wel dan kunnen jullie zeggen of het beter is.

grtjs jjw

Als je in Frontpage kiest voor een 'fotopagina' maken maakt het programma's er zelf thumbnails van in de door jouw opgegeven maat, hier heb je dus geen andere progjes voor nodig.

Zoals globe al zij; met een tabel. Zo blijft alles mooi gerangschikt. Ook minder werk dan met Iframes

Geplaatst door globe
in Photoshop ziet een standaard tool om een thumbnail pagina te maken.

Die zit ook in Irfanview. En die werkt bijzonder makkelijk:
Zorg dat je al je foto's in één map hebt staan en zorg dat je een lege bestemmingsmap hebt om ze naar te verplaatsen.
Start Irfanview en klik in het menu Bestand op Miniatuurweergaven. Er opent een nieuw venster. Zoek in het linker deel van het venster de map met foto's en open hem. Rechts verschijnen alle foto's in miniformaat. Selecteer ze allemaal. Klik in het menu Bestand op Geselecteerde miniatuurweergaven opslaan als HTML-bestand. In het venster dat nu opent geef je de bestemmingsmap op. (In de vakjes waar "next" en "prev" staat kun je "Volgende" en "Vorige" typen; dat worden links naar volgende en vorige pagina's.) Klik vervolgens op Exporteren.
In je bestemmingsmap vindt je nu een HTML-pagina voor elke foto, met links naar vorige en volgende pagina, EN een HTML-pagina waar alle thumbnails opstaan INCLUSIEF de koppelingen naar de afzonderlijke fotopagina's.

Guus.

Misschien net zo handig, maar het lijkt me geen programma dat daarnaast ook nog zoveel mogelijkheden heeft als Irfanview.

Guus.

Het programmaatje is handig om foto's online te zetten, de html-code wordt er automatisch bij gemaakt.

De foto's zijn niet te bewerken zoals bij IrfanView

Bijna klaar

Ik ben nu aan het uploaden dus nog even geduld.
Ik denk dat het ook wel eens tijd wordt voor een frontpage want een fotopagina kan ik niet kiezen.
Heb nu nog een engelse versie uit 2000 en die werkt redelijk zover de il....g...a...le software toelaat.
Snappen jullie.

grtjs jjw

pfhhhh

Wat duurt dat uploaden toch lang als je er op zit te wachten.

Laatst bewerkt:
Nou ben benieuwd

Ik heb geen frames gebruikt, ik heb gewoon thumbnails naast mekaar gezet, dus het zal nog steeds per bezoeker verschillen hoe ze het zien maar ze staan nu wel redelijk naast en onder mekaar.

De pagina opend nu tenminste snel.
foto site

grtjs jjw

Laatst bewerkt:
Ja

Ja ik had geen zin om alle foto's recht te zetten.
Het is ook alleen maar bedoelt voor de mensen die er geweest zijn zodat als ze een aantal foto's willen en niet alles dat ze dan die kunnen downloaden apart.

De hele albums staan er ook op zodat ze gewoon alles krijgen.

Ziet het er zo wat beter uit??

grtjs jjw

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan