fotos rangschikken uit diverse bronnen in een folder

Status
Niet open voor verdere reacties.

uncleben

Gebruiker
Lid geworden
25 jan 2006
Het probleem dat ik ga beschrijven hebben ongetwijfeld veel meer mensen.
Ik hoop op een oplossing..

Ik heb twee foto camera's en twee mobiele telefoons met camera. Nu wil ik al die foto's netjes achter elkaar in een map/folder plaatsen, in een volgorde die ik zelf bepaal..
Ik ben bekend met EXIF , maar die data is niet altijd aanwezig, of wordt overschreven tijdens copieren/verplaatsen.
Tevens wil ik bewust bepaalde foto's "hoger/eerder" in de uiteindelijke map zetten, terwijl die later in tijd genomen is.
Ik ben bekend met programma's als PowerDirector of ProShow Gold. Daarma kan je uitstekend van allerlei bronnen, met drag & drop, de foto's en video-tjes netjes achter elkaar zetten en er een DVD of stream van maken: maar dat resultaat weer in die volgorde in een nieuwe map plaatsen , gaat niet.

Ik gebruik nu een programma als Faststone Image Viewer om de foto's in de juiste volgorde te zetten, maar dat gebeurt, per foto, door die te "renamen". Dit is zeer tijd rovend en er zal toch wel een goede oplossing voor zijn?

Graag advies.

Foto's zijn wat anders dan films. Kortom, mod ingelicht om naar de juiste sectie te verplaatsen.

Ik heb jouw topic even naar de juiste sectie verplaatst. Succes met je vraag.

Modag

Voor een sortering heb je, hoe je het ook gaat doen, een sorteersleutel nodig. Dat kan een bestandsnaam zijn, een tag, een waardering (sterretjes) etc. Als de volgorde met de hand moet worden ingesteld, omdat je zelf de volgorde wilt bepalen, kun je niet gebruik maken van de 'natuurlijk' aangemaakte sorteeropties, zoals opnamedatum/tijd of bestandsnaam. En dan blijft het toch grotendeels handwerk. Wellicht dat je met Lightroom wat meer kunt stoeien; daarmee kun je collecties maken die je dan in batch kunt hernoemen (Faststone kan overigens ook met batchverwerking hernoemen).

hallo Octafish,
bedankt voor de snelle reactie. Ik ga zeker Lightroom eens nader bekijken met Collecties..

Met Faststone gaat het mij niet lukken (zover ik het na kan gaan). Een klein voorbeeld.
Stel ik heb mijn fotos van mijn foto camera gesorteerd en "renamed" van foto01 t/m foto35.
Daarna wil ik fotos van mijn smartphone toevoegen. Bijv de eerst drie na foto03. Die ga ik dan handmatig "renamen"naar foto03a, foto03b en foto03 c.
Zo doe ik dat voor alle fotos van mijn smartphone.
Vervolgens in een batch weer allemaal "renamen" zodat de nieuwe verzameling weer een normale nummering krijgt: dus foto03a wordt dan fot04, foto3b wordt foto05 etc...
En dat nog een paar keer herhalen met fotos van andere bronnen.... pfft ueren werk !!

Ik zag op Youtube een filmpje over Lightroom waar inderdaad met drag & drop fotos binnen een collecties verschoven worden.'
Ik ga nu uitzoeken of ik die nieuwe collecties inderdaad kan opslaan in een nieuwe directory.
Ben benieuwd en ik laat nog iets weten.

oeps.... Lightroom kost wel € 125,00
Dat is het mij niet waard..
Nog andere suggesties?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan