Foto's van oude Nokia mobiel halen

• Onderwerp starter Onderwerp starter LWM
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

LWM

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2008
Ik heb een plm 15 jaar oud Nokia 1680 Classic mobieltje in de kast liggen. Die Nokia waar je wel foto's mee kon maken maar ze er niet meer kon afhalen (zitten nog oude topics van me in dit forum, en nee dat heeft geen zin want het is nog nooit iemand gelukt met die dedicated datakabel). Er zitten dus nog veel foto's op. Ik deed toen nog niet aan e-mailen, maar die optie heeft het toestelletje wel ben ik achtergekomen. Ik begrijp dat ik die foto's dan naar mijn laptop kan versturen via email. Dan moet ik er natuurlijk tijdelijk een simkaart in zetten, maar wat voor een? Ik lees over telefoon-simkaarten waarvan Simyo de voordeligste zou zijn en over data-simkaarten van providers die me niets zeggen. Wat voor soort simkaart heb ik nodig (capaciteit?) en heeft iemand nog handige tips?

Laatst bewerkt door een moderator:
In mijn herinnering heb ik destijds wel gewoon toegang kunnen krijgen tot de telefoon.
Dat wil zeggen, je kon met Nokia PC suite toegang krijgen tot de telefoon alleen door een backup te maken en met kunst en vliegwerk kon je daar dan weer de foto's uit peuteren (overigens werkte dat niet met de originele kabel en heb ik daar een datakabel voor moeten kopen, de originele is alleen een laadkabel)
Stel je niet teveel voor van de kwaliteit van de foto's, de camera is een 0,3 mp exemplaar.

Schiet me nog wat te binnen, volgens mij kun je ook een SD kaart in het toestel kwijt, is het dan niet mogelijk om de foto's te verplaatsen naar de SD kaart??

Er kan een kaart van 32 MB in. Ik heb geen idee wat voor geheugenkaart dit zal zijn.

Volgens Nokia:
Geheugen en connectivity

De Nokia 1680 classic heeft 32 MB intern geheugen (Flash). Er is in totaal 1 slot voor extern MicroSD geheugen beschikbaar. Je kan data door middel van USB overzetten van en naar je PC.

Ik heb een Nokia C02 en weet niet of het bij die van u ook zo gaat, maar als ik mijn Nokia aan de PC koppel via een USB-kabel (Micro-USB) dan komt er op de Nokia een keuze schermpje. Dan kies ik voor "Gegevensopslag" en dan verschijnt op de PC, in de Windows Verkenner, de inhoud van de Nokia.
In de map "afbeeldingen" op de Nokia staan dan de opgeslagen foto's die ik naar de PC kan kopieren/verplaatsen.

Net op het nederlandse manual gekeken en er kan geen extra simkaart in. En een usb-kabel doet niets. De enige die werkt is de dedicated kabel die hoort bij het progje MobiMB (Mobile Media Browser) dat ik destijds heb aangeschaft. Dwz je kunt dan de plaatjes zien en er twee downloaden. Maar om verder te downloaden moet je Prolific Serial Fix downloaden tegen betaling. Maar volgens wereldwijde ervaringen werkt dat zelden of tijdelijk. In de 15 jaar dat ik af en toe op internet zoek, ben ik nog nooit iemand tegengekomen die het is gelukt op een andere manier. Er zit op het toestel nog een extra ingang die 'alleen bestemd is voor service personnel´. Waarschijnlijk van Nokia, maar Nokia geeft nooit thuis als het om dit cameraatje gaat.

Net op het nederlandse manual gekeken en er kan geen extra simkaart in.
Waar heb je die SIM-kaart voor nodig?
En een usb-kabel doet niets. De enige die werkt is de dedicated kabel die hoort bij het progje MobiMB (Mobile Media Browser). Dwz je kunt dan de plaatjes zien en er twee downloaden. Maar om verder te downloaden moet je Prolific Serial Fix downloaden tegen betaling. Maar volgens wereldwijde ervaringen werkt dat zelden of tijdelijk. In de 15 jaar dat ik af en toe op internet zoek, ben ik nog nooit iemand tegengekomen die het is gelukt op een andere manier. Er zit op het toestel nog een extra ingang die 'alleen bestemd is voor service personnel´. Waarschijnlijk van Nokia, maar Nokia geeft nooit thuis als het om dit cameraatje gaat.
Vroeger kon ik gewoon mijn Nokia's die van een camera voorzien waren via USB aan de computer koppelen, en ze werden herkend als een opslagapparaat.

Niet elke usb-kabel kan daarvoor gebruikt worden.
Het moet er een zijn die zowel kan opladen als data overbrengen.

je zou tijdelijk toch de SIM van je eigen telefoon kunnen gebruiken.

je zou tijdelijk toch de SIM van je eigen telefoon kunnen gebruiken.
Het ligt een beetje aan het formaatje. Ze zijn vanaf begin tegenwoordig al vier keer kleiner geworden, van creditcard-formaat (heel oud), naar SIMcard, microSIM en nanoSIM. (en nu ook E-sim)
1721491941290.png

Als je de 'oude' uitdruk vormen bewaart hebt kun je gewoon deze daar weer in terug drukken (desnoods met een klein plakbandje op de achterkant fixeren) en krijg je gewoon weer een groter formaat terug.

Je kunt/kon inderdaad iedere Nokia met een usb kabeltje aan een pc hangen en foto's downloaden, alleen niet bij dit type. Kwam terug van vakantie uit de VS met een mobieltje vol foto's en video's en kon ze er niet afhalen. Toestel heeft Nokia veel klanten gekost. Waarom een simkaart? Om het ding gewoon weer werkend te krijgen. Je kunt ook met het toestel emailen en dan kan ik de foto's op die manier een voor een verzenden en ze zo converteren naar mijn pc. Ik heb dus een gewone simkaart nodig waar ik een internet bundel op kan zetten. Dat is dus mijn idee, maar ik heb er geen ervaring mee. Hoe groot moet zo'n bundel zijn bv.

Een goede vraag of internet überhaupt nog werkt als je een SIM-kaart nodig denkt te hebben. Als ik kijk naar oude TLS-protocollen, zal het mij niks verbazen dat je tegenwoordig weinig nog mee kan browsen, of andere taken op internet kan doen. Ter vergelijking: Ik heb een Playstation Portable uit die periode, en daar kan ik ook niks meer mee doe wat met internet te maken heeft. MMS had ook gekund, maar dat is ook een begraven standaard die geen enkele provider meer ondersteunt.

En ook voor de duidelijkheid: Een SIM-kaart is geen SD-kaart waar je van alle soorten data op kan zetten. Er is enkel wat ruimte voor wat beperkte contacten en een provider-menu naast de providerspecifieke instellingen, maar daar blijft het bij.

Ook gebruikt het toestelletje 2G voor datatransport, en dat gaat ook stoppen. Ik weet niet of dat al voor GPRS geldt, maar sowieso kan je over een paar jaar er niet meer mee bellen (en dus ook niet internetten). Een memory-slot zit er ook niet in.

Enige oplossing lijkt mij een datakabel, of maak foto's van je foto's. 😛

Daarnaast vraag ik me af of je veel waarde gaat hechten aan foto's van 0,02 megapixel. Op je computerscherm zal dit eruit zien als een reeks pixels, of een klein postzegeltje met je foto. Als je aan mij zou vragen wat ik zou doen, dan zou ik de telefoon opladen, en accepteren dat de foto's daarop blijven staan.

Laatst bewerkt:
Dat hoeft volgens mij maar een minimale bundel te zijn, want als u de telefoon op lokaal zet en alleen via u eigen router op internet aansluit gebruikt u die bundel niet. Mischien dat dat via die Nokia weer anders gaat, maar zo werkt het wel op mijn Samsung smartphone.

Dat hoeft volgens mij maar een minimale bundel te zijn, want als u de telefoon op lokaal zet en alleen via u eigen router op internet aansluit gebruikt u die bundel niet. Mischien dat dat via die Nokia weer anders gaat, maar zo werkt het wel op mijn Samsung smartphone.
Wifi? Dat heeft die telefoon niet.

Ik vond op internet de reactie van een deskundige op de vraag van iemand in de VS die vroeg hij zijn foto's van de nokia 1680 Classic kon downloaden: vertaald: dit toestel heeft geen usb data-aansluiting. Het lijkt er op, maar is een specifieke nokia plug alleen bestemd voor nokia servicetechnici en daarom werkt de nokia suite ook niet voor dit toestel. Verder zoekend kwam ik deze info meer tegen. Belachelijke constructie van nokia. De kabel die ik heb is dus speciaal door derden ontworpen om dit probleem op te lossen, maar vraagt om speciale koop-progs om te functioneren.

Hoezo is dat gek met een toestel uit 2008? Kleine USB-poorten bestonden toen nog nauwelijks, en datakabels waren nog niet echt een dingen. Ik had een Nokia 3210 of 3310 waarvan ik weet dat ik een speciale datakabel had die ik met vier pinnetjes tegen een contactje moest houden.

Beste oplossing: Maak een foto van de foto's!

Beste oplossing: Maak een foto van de foto's!
Dat moet zo’n beetje het slechtste advies van de dag zijn; weet @Aar wel hoe klein dat scherm is, en hoe ‘hoog’ de resolutie? En welke kwaliteit foto je dan krijgt? Dan kun je nog beter een blinddoek omdoen en met 10 kleurpotloden in je hand de foto natekenen. Of één potlood als het een zwart-wit foto is :). Heb je in ieder geval meer plezier beleefd die avond.

Gewoon een sim-only kaart er in, en de foto’s naar jezelf mailen (je schreef in bericht #1 dat je met de telefoon kon mailen). Wij hadden ook een oeroude telefoon nodig waar we een Simyo kaart in hadden zitten, en die kon je gewoon online aanvullen als je door het tegoed heen was. Pay-as-you-go dus.

Overigens zijn de foto’s niet groter dan 640*480 pixels, dus dat zijn echt hele kleine foto’s qua bestandsgrootte. Daarvan kun je er een hele hoop in één mail zetten.

Laatst bewerkt:
Dat moet zo’n beetje het slechtste advies van de dag zijn; weet @Aar wel hoe klein dat scherm is, en hoe ‘hoog’ de resolutie? En welke kwaliteit foto je dan krijgt? Dan kun je nog beter een blinddoek omdoen en met 10 kleurpotloden in je hand de foto natekenen. Of één potlood als het een zwart-wit foto is :). Heb je in ieder geval meer plezier beleefd die avond.
Ah, we gaan weer heerlijk op volle toeren, zonder mijn eerdere betoog gelezen te hebben. 😅
Gewoon een sim-only kaart er in, en de foto’s naar jezelf mailen (je schreef in bericht #1 dat je met de telefoon kon mailen). Wij hadden ook een oeroude telefoon nodig waar we een Simyo kaart in hadden zitten, en die kon je gewoon online aanvullen als je door het tegoed heen was. Pay-as-you-go dus.
Tuurlijk, maar 2G is/was uitgefaseerd. Protocollen zijn uitgefaseerd. Ik geef weinig kans. Ter voorbeeld mijn Playstation Portable uit die tijd krijg ik niet op Wifi. En mailen gaat tegenwoordig via TLS verbindingen met protocollen die vast niet begrepen worden door de Nokia 1680 Classic uit 2008!
Overigens zijn de foto’s niet groter dan 640*480 pixels, dus dat zijn echt hele kleine foto’s qua bestandsgrootte. Daarvan kun je er een hele hoop in één mail zetten.
Internet zegt: 128 x 160 pixels. Een postzegel tegenwoordig.

Ik doe mijn huiswerk gelukkig! :)
Maar voor wie het wil proberen, be my guest. Maar ik zet mijn roepies in dat het op niks uit zal lopen.

Laatst bewerkt:
Internet zegt: 128 x 160 pixels. Een postzegel tegenwoordig.
Ik doe mijn huiswerk gelukkig! :)
Hoe kom je er bij dat ik je eerdere berichten niet gelezen heb? Jouw kosmische gaven zijn héél erg eng…

Maar uit de officiële handleiding:

IMG_1242.jpeg
Misschien wordt het tijd dat je investeert in een nieuw internet? Overigens heb ik nog nooit een telefoon (camera) gezien die een resolutie had van 128*160 pixels. Het scherm? Dát wel. Daarom is foto’s maken van dat scherm zo’n zot idee.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan