• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Fout 1004 - invoegen .jpg bestand met VBA

Status
Niet open voor verdere reacties.

mrmoto

Gebruiker
Lid geworden
1 mei 2007
Ik heb een macro gemaakt om thumbnailafbeeldingen toe te voegen aan een artikelbestand. Op de PC waarop het is ontwikkeld werkt dit prima, maar op de PC's van de twee collega's voor wie het is bedoeld loopt de boel vast op "ActiveSheet.Pictures.Insert(thumbnail).Select".

De volgende melding wordt gegenereerd:

Fout 1004 tijdens uitvoering: Eigenschap Insert van klasse Pictures kan niet worden opgehaald.

De code:

Do Until ActiveCell = "Einde"

Dim thumbnail

thumbnail = ActiveCell.Value
ActiveCell.Offset(0, 1).Select

ChDir "S:\I&L-Breed\Transport_Bultstra\KleineFotos\"
ActiveSheet.Pictures.Insert(thumbnail).Select

ActiveCell.Offset(0, -1).Select

Selection.End(xlDown).Select

Loop

Iemand een idee waar dit aan kan liggen?

Alvast bedankt,
Marcel

Deze fout ontstaat bij mij wanneer het pad dat naar de afbeelding verwijst niet bestaat. Daar zou ik als eerste eens naar kijken.

Ik ga ook voor de vorige suggestie.

Bovendien, staat er een extensie in de cellen? Bv. jpg

Dit heeft trouwens meer kans op slagen:

Code:
Sub Invoegen()
    Dim thumbnail
    ChDir "S:\I&L-Breed\Transport_Bultstra\KleineFotos\"
    Do Until ActiveCell.Value = "Einde"
        thumbnail = ActiveCell.Value
        ActiveCell.Offset(0, 1).Select
        ActiveCell.Offset(0, -1).End(xlDown).Select
    Loop
End Sub

Wigi

Deze fout ontstaat bij mij wanneer het pad dat naar de afbeelding verwijst niet bestaat. Daar zou ik als eerste eens naar kijken.

Bedankt voor de tips!

Het blijkt inderdaad iets met het pad te maken te hebben. Het commando ChDir lijkt niet de verwachte uitwerking te hebben. Na het wijzigen van het pad worden de foto's nog steeds opgehaald vanuit de oorspronkelijke lokatie. Na verplaatsing van het Excelbestand naar dezelfde lokatie als de foto's gaat het wel weer goed (in dit specifieke geval I:\).

Is het commando ChDir het juiste commando?

Je gebruikt de variabele "thumbnail" als bestandsnaam voor de in te voegen bestanden. Ik zou het hele pad in deze variabele zetten, dan hoef je ChDir namelijk niet te gebruiken.

Je krijgt dan zoiets als:

Code:
thumbnail = "S:\I&L-Breed\Transport_Bultstra\KleineFotos\\" & ActiveCell.Value

Let hierbij ook op de opmerking van Wigi. De extensie van de afbeelding moet er wel bij staan in de betreffende cel. Anders moet je die nog handmatig toevoegen:
Code:
thumbnail = "S:\I&L-Breed\Transport_Bultstra\KleineFotos\\" & ActiveCell.Value & ".jpg"
Dat betekent dan wel dat alle afbeeldingen dezelfde extensie moeten hebben.

Je gebruikt de variabele "thumbnail" als bestandsnaam voor de in te voegen bestanden. Ik zou het hele pad in deze variabele zetten, dan hoef je ChDir namelijk niet te gebruiken.

Je krijgt dan zoiets als:

Code:
thumbnail = "S:\I&L-Breed\Transport_Bultstra\KleineFotos\\" & ActiveCell.Value

Let hierbij ook op de opmerking van Wigi. De extensie van de afbeelding moet er wel bij staan in de betreffende cel. Anders moet je die nog handmatig toevoegen:
Code:
thumbnail = "S:\I&L-Breed\Transport_Bultstra\KleineFotos\\" & ActiveCell.Value & ".jpg"
Dat betekent dan wel dat alle afbeeldingen dezelfde extensie moeten hebben.

Perfect, bedankt! Dit is de oplossing. De extensie van de afbeelding staat reeds in het bronbestand dus die hoeft niet apart te worden toegevoegd.

Afz. Marcel

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan