• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

fout.als en vert.zoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

musicalsan

Gebruiker
Lid geworden
23 dec 2001
Hallo,

omwille van privacyredenen kan ik geen bestandje posten. Ik probeer het zo goed mogelijk uit te leggen.

Ik heb een tabblad met postcodes en kantoornamen, en een tabblad ('apr - jun') met een kolom sleutel (= postcode+kantoornaam), en dan per maand het aantal bezoekers. Van dat laatste heb ik per maand een ander bestand.
Nu probeer ik in dat eerste tabblad een overzicht te maken van alle bezoekers per maand.

Ik heb de eerste 2 kolommen in een sleutelkolom (kolom C) samengebracht (= postcode + kantoornaam), en dan in vb de volgende kolom 'april' volgende formule gezet:
=ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN($C4;'apr - juni'!$A:$D;2);0) : dus volgens mij: zoek de waarde van C4 in het tablad 'apr-jun', bereik kolom van A tot D en dan het resultaat van de 2e kolom (= de kolom van april). Bij geen gegevens: 0 weergeven.

Wat krijg ik nu ? De eerste 2 rijen gaan correct : er wordt dus correct het aantal bezoekers van april meegegeven in de juiste cel. Vanaf de derde rij loopt het helemaal fout... IK krijg daar bezoekers van andere kantoren.
Is er iets aan die formule dat ik anders moet schrijven?

Alvast bedankt!

groetjes,

Sandra

Volgens mij ontbreekt er een onwaar (0)
Deze zou het volgens mij wel doen.

Code:
=ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN($C4;'apr - juni'!$A:$D;0);2);0)

Groet,

Joske

Hey,

ik zoek natuurlijk ook verder.
Het lijkt erop dat wanneer de sleutelkolom niet teruggevonden wordt in het tabblad 'apr - jun' (wat zou kunnen), Excell de waarde van de cel erboven overneemt. Eigenlijk wil ik daar dan gewoon '0'.

Iemand een ideetje?

groetjes,

SAndra

Volgens mij ontbreekt er een onwaar (0)
Deze zou het volgens mij wel doen.

Dan is het wel cruciaal om de 0 op de juiste plek te plaatsen :)
Code:
=ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN($C4;'apr - juni'!$A:$D;2;[COLOR="#FF0000"][B]0[/B][/COLOR]);0)

Laatst bewerkt:
Hallo!

Dankjewel!! Deze werkt inderdaad...

En nu kom ik op een volgend probleem... MIjn tabel wordt te groot om handig te zijn, dus vraag ik me af of ik in een tabel enkele die gegevens kan laten overnemen waar ook effectief iets ingevuld is?

Dus : de tabel die ik nu heb (en waar netjes 0 staat als het kantoor niet teruggevonden is), maar dan zonder die rijen met 0? (een andere tabel maken die dan alleen de rijen met waarden overneemt? )

MErciekes!

Gebruik dan een dynamisch naambereik.
Ga naar Formules > Gedefineerde namen > Nieuw > Geef een naam voor je bereik, bijv: tabel
Plak bij bereik de volgende formule (pas zo nodig aan naar jouw bereik)
Code:
=VERSCHUIVING(Sheet1!$A$1;0;0;AANTAL(Sheet1!$A$1:$A$500);2)
Klik op OK en gebruik in je formule nu de naambereik in plaats van $A:$D
Code:
=ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN($C4;[COLOR="#FF0000"][B]tabel[/B][/COLOR];2;0);0)

Bijlagen

Laatst bewerkt:
oei, deze begrijp ik niet meteen

Dat bereik dat ik dan in die formule met verschuiving moet invullen, dat is die grote tabel die ik net gemaakt heb?
of is dat de brontabel per maand waaruit de gegevens komen?

Ik zal pas morgen weer kunnen reageren, maar alvast bedankt!

groetjes,

Sandra

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan