• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Fout bij het vinden van drie tekens

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tom5Cat

Gebruiker
Lid geworden
2 feb 2010
Hallo,

Ik heb een probleem in Excel waarbij er in een formule naar bepaalde tekens gezocht moet worden.
In het geval van drie tekens ('*', '~' en '?') geeft dit geen correct resultaat.

Een voorbeeld van het probleem in bijlage:
Bekijk bijlage Zoeken naar tekens.xls

Alvast bedankt!!!

Zet voor de zoek opdracht "~"&
Code:
=VLOOKUP("~"&E9;$A$3:$B$22;2;0)
=VLOOKUP("~"&E11;$A$3:$B$22;2;0)
=VLOOKUP("~"&E13;$A$3:$B$22;2;0)

Goede oplossing maar dan gaan de cijfers niet goed, daarom misschien:

Code:
=VERT.ZOEKEN(ALS(ISGETAL(E6);E6;"~"&E6);$A$3:$B$22;2;ONWAAR)

Ziet er goed uit! Dank je wel!!!

Kun je mij ook vertellen wat de theorie is die erachter zit? Kwestie van niet gewoon na te apen, maar er werkelijk iets uit te leren ;-)
Ik begrijp het nu als volgt:

Dat "~"& een soort code is waarmee je aan Excel laat weten dat een bepaalde speciale functie (zoekfunctie of zo) die bepaalde tekens in bepaalde omstandigheden kunnen hebben (zoals je bv ook een ' moet gebruiken als je = gewoon als tekst wilt gebruiken), dat die speciale functies in dit specifieke geval niet ter zake doen en dus genegeerd moeten worden.
Ik begrijp ook dat dit niet werkt igv cijfers, maar waarom dat dan zo is?

Alvast bedankt voor de les :-)

Vraagtekens en sterretjes zijn voor een zoekfunctie zogenaamde joker-tekens met de "~" ervoor overrule je die functie en zoek je echt op een vraagteken en sterretje.

Yep en door het gebruik van die tilde maak je tekst van je zoekterm en vindt hij dus geen getal.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan