Fout bij installatie Windows 98

Status
Niet open voor verdere reacties.

iemandmetmiseri

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
15 sep 2006
Goeiedag aan allen,

Ik hoop dat er hier een paar straffe PC-freaks dit lezen want ik zit met een serieus probleem. Ik heb een PC gratis gekregen omdat ie niet meer goed werkte. Er stond Windows XP Home op maar na 10 minuten sloeg hij vast, starte hij zich spontaan terug op of kreeg ik een blauw scherm met zever.

Ik heb al het stof uit de koeler van de processor en uit de koeler van de voeding gedaan. Windows XP Home bleek terug goed te draaien. Maar, als ik iets probeerde te installeren van CD-rom (office) of ik verwijderde wat veel software in het configuratie-scherm dan sloeg hij terug vast tijdens het kopieren of verwijderen van de bestanden. Sommige files kon ik kopieren en sommige files kon ik verwijderen, anderen dan weer niet: totaal @ random!

Ik heb met fdisk mijn schijf van 30GB (Maxtor) verdeeld in een primaire partitie van 5GB en een logische van 25GB, en aan beide een FAT32 toegekend. De primaire DOS partitie van 5GB geactiveerd en vervolgens beide partities geformateerd.

Daarna heb ik opgestart met een originele cd van Windows 98. Men PC begon te booten van de cd en toen hij de melding gaf: "Bezig met scannen..." sloeg hij weer vast! Ik heb terug ge-reboot, setup van windows 98 terug gestart, ik kreeg de melding "Bezig met scannen..." en hij springt hier over! Ik kreeg de melding "Bezig met bestanden te kopieren nodig voor de installatie..." en hij slaagt terug vast! Echt om gek van te worden. Na een 3de poging kreeg ik dan uiteindelijk het blauwe scherm waar je de installatiemap kunt kiezen (standaard c:\windows). Ik heb deze map behouden (de schijf van 5GB, want heb ondervonden dat Windows 98 maar 8GB herkent) en hij begint de bestanden te kopieren. Eureka! Helaas bij 47% slaagt hij terug vast... Koeler stuk? CD-ROM stuk? Harde schijf stuk? RAM stuk? 3D kaart stuk? Moederbord stuk? Iemand een oplossing voor men probleem?

De CD van Windows 98 is origineel en werkt, want ik heb met die CD nog maar pas Windows 98 geinstalleerd op een andere PC. Alvast bedankt voor de reacties :thumb:

Laatst bewerkt:
Geen foutmelding van kritieke fout/blauwe scherm?

Begin eerst eens met een reset van de bios naar fabrieksinstellingen.
De meest voorkomende oorzaken kunnen inderdaad zijn:
Schijfproblemen en defecte ramgeheugen.
Gezien het feit dat bij het kopieren/verwijderen de boel vastloopt, denk ik dat je schijf fysiek niet helemaal in orde meer is.

kopieer de w98 cdrom eens op de harde schijf en start dan de setup,
anders heb ik ook nog deze parameters:
/is Schijfcontrole (ScanDisk) niet uitvoeren.
/nostart Setup kopieert alleen de bestanden op de hardeschijf, zonder
de installatie uit te voeren.
Geef bij de Dos Prompt setup /XY in.

Afhankelijk van de Cdrom driveletter kan het er zo uitzien:

e:\setup.exe /XY (xy staat voor de optie). Je kunt ook na elkaar verschillende opties ingeven. ( /xy /? enz.) iedere keer met een spatie.

IIk kreeg de melding "Bezig met bestanden te kopieren nodig voor de installatie..." en hij slaagt terug vast! Echt om gek van te worden. Na een 3de poging kreeg ik dan uiteindelijk het blauwe scherm waar je de installatiemap kunt kiezen (standaard c:\windows). Ik heb deze map behouden (de schijf van 5GB, want heb ondervonden dat Windows 98 maar 8GB herkent) en hij begint de bestanden te kopieren. Eureka! Helaas bij 47% slaagt hij terug vast.
Je schijf is niet helemaal leeg en bevat bovendien mogelijk nog een niet-DOS-partitie.
Volg deze methode om de schijf eerst helemaal schoon te maken.
Gebruik geen andere opstartdiskette dan de daar genoemde.

Andere mogelijkheid is het downloaden van de W98Se diskette image (hier, link van www.bootdisk.com gehaald), daar een diskette van maken, opstarten vanaf die diskette, via Fdisk alle partities weggooien. Nieuwe partities maken én fomatteren (volg de instructies). Dan, zoals ook al gesuggereerd, de hele inhoud van de installatiecd in een map op de harddisk kopieren en vandaaruit Setup.exe starten. Gebruik XCOPY voor dat doel, ook te vinden op de diskette.

Tijs.

Andere mogelijkheid is het downloaden van de W98Se diskette image (hier,
Dat is dus dezelfde diskette als het exemplaar in het bericht waar ik naar link. Dat je daarna opnieuw moet partitioneren wordt ook in dat bericht vermeld. De inhoud van de cd-rom naar de HD kopiëren is vrij zinloos. Als dat lukt kun je Win98 ook gewoon installeren - een kopie neemt dan alleen onnodig schijfruimte in beslag. :rolleyes:

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan