fout geheugen?

• Onderwerp starter Onderwerp starter keej
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

keej

Gebruiker
Lid geworden
17 aug 2007
Ik werk nu aan een computer met Windows XP. Omdat wij de laatste tijd veel blauwe schermen krijgen met allerhande foutmeldingen heb ik Memtest86+ v1.65 gedraaid. Die gaf bij Test5 (Block move, 64 moves) een 20-tal fouten op het einde en bij Test6 (Moving inversions, 32 bit pattern) stond iets na halfweg deze test de teller op het maximum van 2048 fouten.

Omdat het er zo veel zijn dacht ik dat mss niet het geheugen defect is maar dat het gewoon niet goed ondersteund wordt door het moederbord. Een tijd geleden is het geheugen vervangen en sindsdien zijn er steeds meer blauwe schermen opgedoken (hoewel de computer niet helemaal immuun was voor blauwe schermen daarvoor). Een andere mogelijkheid is mss dat ik iets in het bios moet veranderen maar daar ken ik niets van. Kan iemand mij hierbij helpen?

Dit is de informatie:

Moederbordnaam ECS 661FX-M (Deluxe) / 661FX-M7 / SF2 / Abit SG-72 / Acer E61ML / AOpen s661FXm-US

Geheugen (nieuw):
Kingston
DDR PC3200 (2 keer 512MB)

Nu staat bij moederbord-informatie (bijhorend boek): Supports 2 DIMM DDR 266/333/400 (Max. 2GB)

Bij Everest staat bij het geheugen PC3200 (200Mhz)

Wij hebben bij de uitbreiding van het geheugen in de winkel echter gevraagd om hetzelfde geheugen te nemen als er al in zat
Dat was ook DDR PC3200 (256MB).
Maar bij moederbord-informatie staat 266/333/400 dus 200Mhz wordt niet ondersteund!? Of is dat toch nog iets anders (in het andere geval zou het dus bij de aanschaf van de computer al fout geweest zijn)?

Oef dit heb ik kunnen posten voor er weer een blauw scherm aan kwam.

Laatst bewerkt:
Wanneer dat bord dual channel ondersteunt, dan klopt het wel.

PC3200 DDR400 is in dual channel 2 x 200, dus 400!

Jouw mobo ondersteund dual ddr bankjes.
Heb je toevalig 2 verschillende merken er in zitten?

Je kan proberen de de foutmelding van het bsod te noteren en en bankje er uit te halen en kijken bij de volgende bsod of de meling hetzelfde is.
Herhaal dit bij de andere module.

Als je de exacte bsod melding hier post kunnen we kijken of het daadwerkelijk aan je geheugen ligt of dat er andere oorzaken zijn.

Het zijn twee identieke geheugenmodules die erin zitten.

Zijn dat andere modules die erin moeten zitten voor dual channel? Vroeger zat er maar één in dus is het probleem dan dat er nu twee in zitten of zo? Die ene die er vroeger in zat was PC3200, dus dat was dan fout want geen dual channel, dus ook geen 400? Maar toen ging het wel nog goed, nu niet meer met twee nieuwe.

Wat de foutmeldingen betreft op de blauwe schermen: het zijn er steeds andere. Soms is er een foutmelding dat er iets is met ntfs.sys of iets met usbohci.sys, soms staat er bovenaan trap_cause_unknown, bad_pool_header of iets met usb maar het kan echt nog vanalles zijn.

Hoi !

Veel mobo's kunnen in dual channel geen 400 Mhz aan, maar schakelen dan over naar 333 Mhz. !

Kijk es in je BIOS of de keuze voor de geheugen-snelheid op auto staat, en de dram-timings op: by spd.

Greetz,

Harry.

In het bios staat dram-timings op by spd.
Geheugensnelheid vind ik niet terug in het bios.
Bij support van het moederbord staat zoals in mijn eerste post vermeld dat het moederbord 266/333/400 ondersteund, dus ook 400, of is dat anders in dual channel?
Feit is dat er enorm veel fouten zijn in memtest86+ en dat zou toch niet mogen he?
Dus ik ga nu eens proberen de computer open te doen en memtest te laten lopen (1 pass zal wel al duidelijk maken of er nog altijd zo'n massa fouten is) voor beide modules apart erin.

kee heb nu beide apart getest en geen probleem
het ligt dus aan de combinatie van twee modules
weet iemand waar ik dat dus terug vind in het bios (zie vorige post) of is het mogelijk dat het niet in te stellen is (en dat er dus beter maar één geheugen gebruikt gaat worden)?

Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan