• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Fout in formule met vert.zoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

shalhevet

Gebruiker
Lid geworden
9 okt 2007
In een excel bestand heb ik werkblad Debiteuren en een werkblad Verkoopboek

In de verkoopboek heb ik kolom B "debiteur Nr." en kolom C is "Naam".

In kolom C heb ik een keuzelijst gemaakt waaruit ik de namen van de debiteuren kan kiezen.

Nu wil ik in kolom B, dmv een formule en vert. zoeken in de werkblad Debiteuren zoeken naar de deb. nr. en deze invullen.

Op een of andere reden werkt mijn formule niet en kan ik niet vinden waar gaat het mis.

Wellicht dat jullie het wel kunnen vinden?

Zie bijlage voor een voorbeeld.

Bekijk bijlage Fout formule vert.zoeken.xls

Uit de Help:
You can use the VLOOKUP function to search the first column of a range (range: Two or more cells on a sheet. The cells in a range can be adjacent or nonadjacent.) of cells, and then return a value from any cell on the same row of the range
Gebruik de combinatie Index/Match (Index/Vergelijken in het nederlands).

Ok, dus ik heb de verkeerde formule gebruikt blijkbaar.

Maar ik snap het niet, als ik in mijn formule in plaats van de cijfer 1 (in welke kolom nummer moet hij de waarde zoeken) bijvoorbeeld de cijfer 3 zet werkt het wel. Het is net of mijn formule de eerste 2 kolomen niet wou vinden. waar zou het aan kunnen liggen?

=ALS($C4="";"";VERT.ZOEKEN($C4;Debiteuren!$A$2:$J$10002;1;ONWAAR))

En JeanPaul, ik meende dat ik een bereiknaam had gemaakt, maar blijkbaar dus niet? of niet goed? ik maak een naam door (in excel 2007) de kolom te kiezen, dan naar "Formules" op het lint en daar "Namen beheren". Dat is toch de goede manier? Of niet? :confused:

Als je vert.zoeken gebruik moet in de eerste kolom van je zoek bereik de te zoeken waarde bevinden, en voor het gewenste resultaat kan je op geven uit welke kolom die moet komen , maar in jou geval zijn dat 2 kolommen terug en dat is niet mogelijk met vert.zoeken ,daarom met Index zoals in mijn voorbeeld.
http://www.gratiscursus.be/Excel_Tips/Excel_Tip_031.html een voorbeeld om een naam bereik te maken.

Ik moet nog inverdiepen maar je uitleg is duidelijk. Bedankt voor de moeite en de tijd die je genomen had om het uit te leggen.

Ook de link om naam bereik te maken is handig, heb het direct in mijn favorieten opgeslagen :-)

Nogmaals hartelijk dank

Ik zet de topic op opgelost

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan