• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Fout in formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

Notaris

Gebruiker
Lid geworden
17 nov 2006
Ik nog maar een beginnend gebruiker van Excel.
Ik ben al aardig gevorderd met mijn eerste klusje.
Wij zijn op het werk verplicht maandelijks 2 formulieren in te vullen m.b.t. de salarisadministratie. Men werkt bij ons met werktijden die in code’s worden aangegeven. Bv. H7 of V2 of K8. Deze code’s bepalen waar men moet werken (werkplek) en tevens de begintijd, pauze en eindtijd van de dienst. Nu ontvangen wij, omdat wij onregelmatige diensten hebben, met een onregelmatigheidstoeslag. Tot zover nog geen probleem. Ik heb in Excel een invulformulier gemaakt en vervolgens verderop in het werkblad een kopie formulier (van elk 1) gemaakt van de door ons in te vullen formulieren. In de bewuste cellen heb ik formules geplaatst die de juiste berekeningen doorvoeren vanaf het invulformulier aan het begin van het werkblad. Het formulier waarop alle uren en dergelijke komen te staan, daar zijn geen problemen mee. Het andere formulier (waarop de onregelmatigheids toeslag komt te staan), wat zichzelf invult aan de hand van de gegevens die ik intyp in het invulformulier, dat heeft soms problemen. Wat is nl het geval. Het bewuste invulformulier is eigenlijk een tabel van 14 kolommen. Ik vul in kolom A de datum in, vervolgens in B het type dienst en in C en D of er wijzigingen waren in mijn begintijd of eindtijd ten opzichte van de code’s. Als ik nl. in kolom B het type dienst typ, dan vult hij verderop in kolom H de automatisch de gewerkte uren in en in Kolom I het aantal uren waarover onregelmatigheidstoeslag wordt uitbetaald.
Nu moet het originele formulier (verder op het werkblad) , waarop de onregelmatigheidstoeslag komt, zichzelf invullen doormiddel van formules die daarop geplaatst zijn. Dus dit formulier (OR formulier) haalt de gegevens (ook de data) op van het invulformulier. Het gaat allemaal perfect, totdat er meer dan 3 of 4 dagen tussen de ene dag en de andere dag zitten. Stel op 16-11-06 heb ik OR toeslag, dan kijkt de formule naar het invulformulier en zoekt of er op de eerstvolgende datum OR toeslaguren zijn gemaakt, zoja dan vult hij de datum en het aantal uren in. Maar als de eerstvolgende dag 21-11-06 is dan weet mijn formule het NIET . Ik gebruik voor de eerste dag de volgende formule: ALS(ISLEEG($A$5);"";KLEINSTE($A$5:$A$31;ALS(O5>$IU$2;1;ALS(O6>$IU$2;2;ALS(O7>$IU$2;3;ALS(O8>$IU$2;4;ALS(O9>$IU$2;5;ALS(O10>$IU$2;6;""))))))))
Daaronder (in de volgende cel) staat: ALS(OF(ISGETAL(VERT.ZOEKEN(VERSCHUIVING($A$5;VERGELIJKEN(BK73;$A$5:$A$32;0);0);$A$5:$R$32;14;ONWAAR));ISGETAL(VERT.ZOEKEN(VERSCHUIVING($A$5;VERGELIJKEN(BK73;$A$5:$A$32;0);0);$A$5:$R$32;17;ONWAAR)));VERSCHUIVING($A$5;VERGELIJKEN(BK73;$A$5:$A$32;0);0);ALS(OF(ISGETAL(VERT.ZOEKEN(SOM(BK73+2);$A$5:$R$32;14;ONWAAR));ISGETAL(VERT.ZOEKEN(SOM(BK73+2);$A$5:$R$32;17;ONWAAR)));SOM(BK73+2);ALS(OF(ISGETAL(VERT.ZOEKEN(SOM(BK73+3);$A$5:$R$32;14;ONWAAR));ISGETAL(VERT.ZOEKEN(SOM(BK73+3);$A$5:$R$32;17;ONWAAR)));SOM(BK73+3);ALS(OF(ISGETAL(VERT.ZOEKEN(SOM(BK73+4);$A$5:$R$32;14;ONWAAR));ISGETAL(VERT.ZOEKEN(SOM(BK73+4);$A$5:$R$32;17;ONWAAR)));SOM(BK73+4);""))))

De 1e formule vult perfect de eerste datum in dat er OR toeslag moet worden berekend, echter de 2e formule doet het ook goed, als er maar niet meer dan 3 of 4 dagen tussen zitten.

Hopelijk is er iemand die mij kan helpen.
Dat er iemand is weet ik wel zeker, maar of men mijn uitleg begrijpt??

Notaris

Een voorbeeldbestandje, ontdaan van gevoelige informatie, zegt in ' t algemeen meer dan 100 regels tekst !;)

Een voorbeeldbestandje, ontdaan van gevoelige informatie, zegt in ' t algemeen meer dan 100 regels tekst !;)

Inderdaad!

Notaris, neem me niet kwalijk, maar zulk een lange tekst zonder voorbeeldbestandje is gewoon onmogelijk te begrijpen, zelfs voor doorwinterde Excellers.

Wigi

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan