• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

fout in SOM.ALS en AANTAL.ALS

Status
Niet open voor verdere reacties.

jofred

Gebruiker
Lid geworden
16 dec 2006
Ik maak voor diverse financiële overzichten gebruik van de handige functie SOM.ALS.
Nu liep ik er tegenaan dat deze functie een verkeerde uitkomst geeft als het criterium, waarop getotaliseerd moet worden meer dan 17 tekens bevat. (bijv. SOM.ALS(BereikA;"20_6202000399990_541";BereikB))

Eenzelfde fout doet zich trouwens ook voor bij de functie AANTAL.ALS.

Ik heb de oplossing gevonden door gebruik van de matrixfunctie SOMPRODUCT; SOMPRODUCT((BereikA="20_6202000399990_541")*BereikB)

Weet iemand of
- dit de slimste oplossing is?
- er nog meer van dit soort fouten in Excel zitten?

Jofred

PS ik gebruik Excel 2010

In jouw voorbeeld is de lengte twintig.
Som.als geeft bij mij een correcte uitkomst in jouw schrijven.
Laat het anders even in een bestandje zien zodat we kunnen zien waar het fout gaat.

jofred,

Geef dit wel het goede antwoord?
In de file staan 2 voorbeelden van de gebruikte formule.
Code:
=SOMPRODUCT(($H$2:$H$12=B2)*($K$2:$K$12))

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Beste ExcelAmateur,

De oplossing van SOMPRODUCT had ik zelf ook al bedacht en geconstateerd dat deze werkte.
Mijn vraag was echter of en misschien nog andere (en betere) oplossingen zijn
En mijn 2e vraag is of er nog meer van dit soort fouten zijn.

Jofred

@pixcel
Een draaitabel wil ik er niet tussen zetten, dat is weer een extra stap. Bovendien moet je er dan weer rekening mee houden om deze te verversen, wanneer de brondata worden gewijzigd.

@WHER,
Ik heb je oplossing bekeken en hij werkt. Alleen is volgens mij het 2e deel van de formule overbodig.
=AANTAL.ALS(BereikA;B2&"*") volstaat ook
Daarop doorgeborduurd heb ik het ook nog aan de praat gekregen voor SOM.ALS
=SOM.ALS(BereikA;B2&"*";BereikB)
Beide geven de goede uitkomsten.

Ben overigens nog wel benieuwd of er nog meer van dit type bijzonderheden/fouten zijn:confused:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan