• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Fout in TREND-formule?

Status
Niet open voor verdere reacties.

JURGENVDW

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
11 feb 2011
Hallo,

Als vrij ervaren excel-gebruiker, heb ik nu toch een probleem waar ik kop noch staart aan krijg. Het betreft het volgende:

Stel dat in cellen A1:A4 de x-waarden staan, in cellen B1:B4 de y-waarden, en ik de trendwaarde voor de waarde in A5 zoek d.m.v. de formule: =TREND(B1:B4;A1:A4;A5)

Het resultaat van de formule reageert niet op een andere input in cel B2:
Bijvoorbeeld:
0 50
2 100
4 150
6 200
8 250
Heeft hetzelfde resultaat als:
0 50
2 150
4 150
6 200
8 250
Door gelijk welke andere cel dan B2 te vervangen, verandert het resultaat wél. Bijvoorbeeld:
0 50
2 100
4 175
6 200
8 262.5
Iemand enig idee hoe dit te verhelpen? Bij voorbaat dank!

C'est bizar! Maar het klopt dat dat niet werkt en enkel met de tweede waarde, vreemd!
Het is vm enkel de waarde 2 en 8 die niet samenwerken, als je van die 2 een 1 maakt dan schijnt het wel te werken, maar deze functie lijkt mij toch onbetrouwbaar.

Cobbe

Laatst bewerkt:
Nog vreemder is dat het soms met de 3e waarde is. In het voorbeeld hieronder staat de formule in cel B1, en wordt de trend genomen over de 4 rijen eronder =TREND(B2:B5;A2:A5;A1)
En afwijkende waarde in cel B4 heeft geen invloed:
0 50
2 100
4 150
6 200
8 250
en
0 50
2 100
4 150
6 225
8 250

Overigens, een trendlijn over één rij meer heeft dit probleem niet meer.

waarom moet ik die gegevens zelf aanmaken ?

HTML:
waarom moet ik die gegevens zelf aanmaken ?

Welke gegevens?

Cobbe

logisch al je de uitleg van trend leest, je zoekt een regressierechte die best bij de gegevens past, dus als je als je de regressierechtes toevoegd met hun formules, dan is het uitgelegd.

Bijlagen

Hallo,

Bij nader toezien blijkt de kleinste kwadraten methode inderdaad onafhankelijk van deze waardes. Vreemd op het eerste zicht, maar wiskundig correct blijkbaar.

Bedankt voor de reacties.
Ik denk dat de thread hiermee afgesloten mag worden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan