• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

foutboodschappen bij delen in excel

• Onderwerp starter Onderwerp starter smits
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

smits

Gebruiker
Lid geworden
24 jun 2002
2002 2003 verschil
100 0 -100% B2/A2-1
100 30 -70%
0 100 #DEEL/0!
100 150 50%

Ik vergelijk omzetten van 2 jaren. De foutboodschappen vind ik niet mooi.
Via voorwaardelijke opmaak kan ik dit niet oplossen. Dat heb ik voor iets anders nodig.
Iemand een idee?

Typ in C2: =ALS(A2=0;B2;B2-A2/(A2/100))
en kopieer naar beneden in kolom C. Je krijgt dan:

..A...........B..............C
2002...2003...Verschil in %
100.........0...........-100
100.......30.............-70
....0.....100............100
100.....150..............50

Laatst bewerkt:
Geplaatst door fra
Typ in C2: =ALS(A2=0;B2;B2-A2/(A2/100))
en kopieer naar beneden in kolom C. Je krijgt dan:

..A...........B..............C
2002...2003...Verschil in %
100.........0...........-100
100.......30.............-70
....0.....100............100
100.....150..............50

Ik geloof dat het met de haakjes niet helemaal goed gaat... Ik heb wat aanpassingen gedaan en het lijkt te werken. Bij 1 situatie gaat het nu nog fout: waanneer zowel 2002 en 2003 op "nul" staan. "nul" is overigens niet echt "nul", het is de uitkomst van een somformule die er staat.

De haakjes stonden toch echt helemaal goed hoor.
En ook als zowel in de A- als de B-kolom een 0 staat, voldoet de formule. Je krijgt dan in de C-kolom een 0 als resultaat. Aangezien jij een andere uitkomst krijgt, heb je waarschijnlijk de formule niet goed overgenomen.

ff opstuen ....?

Hoi .... Smits

Misschien handig als je het bestand ff zipt en dan met een reactie meestuurt ......
Dan is de geboden oplossen foor Fra ook overzichtelijk en meteen duidelijk

Teun

hierbij voorbeld bestand

Geplaatst door Teun.van.Veelen
Hoi .... Smits

Misschien handig als je het bestand ff zipt en dan met een reactie meestuurt ......
Dan is de geboden oplossen foor Fra ook overzichtelijk en meteen duidelijk

Teun

De oplossing is nog niet juist. Bijgaand een eenvoudig voorbeeldbestand.
Iemand nog een idee?

Bijlagen

Typ in C3: =ALS(A3=0;B3;(B3-A3)/(A3/100))

en kopieer naar beneden in kolom C.

Als je alle uitkomsten wil afronden op gehele percentages, gebruik dan:

=ALS(A3=0;B3;AFRONDEN((B3-A3)/(A3/100);0))

Zo eenvoudig is het dus niet :-)
Wanneer A "nul" is en B niet, is de uitkomst procentueel onjuist. In de formule van FRA, komt in kolom C de inhoud van B te staan. Dat moet niet. Daar moet het % verschil t.o.v. A komen.
Wanneer er in B een 2 staat is de uitkomst in C 2; wanner die 1000 is, is de uitkomst 1000. Dat is niet goed. Dat is een absoluut getal en niet een % afwijking..

Als de waarde in de A-cel 0 is en je wilt de procentuele afwijking weten t.o.v. 0, dan is welk getal je ook in de B-kolom invult (afgezien van 0) - die afwijking niet 0 % en ook niet 100 %, maar een oneindig groot percentage (je deelt dan immers door 0). Je kunt dus het best in dat geval de cel in de C-kolom blank laten.
Maar als je voor die situatie in de C-kolom liever 100 ziet staan (wat dus niet juist is), plaats dan in C3 deze formule:
=ALS(EN(A3=0;B3=0);0;ALS(A3=0;100;(B3-A3)/(A3/100)))
en kopieer naar beneden in kolom C.

fra, hartelijk bedankt voor je laatste oplossing. Deze werkt prima. Ik heb de 100% vervangen door een opmerking. Je hebt inderdaad gelijk, 100% is theoretisch onjuist.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan