• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

foute grafiek: lege cellen uitsluiten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Plotinus

Gebruiker
Lid geworden
25 mrt 2007
Ik heb een berg data die elke maand aangroeit. Door middel van een formule haal ik die data op en sommeer die per maand; indien er geen data is voor een maand laat ik die maand leeg. Het probleem is nu dat de grafiek naar beneden duikelt voor die lege maanden: leeg wordt geïnterpreteerd als '0'. Zie in bijgesloten Excel het (zeer vereenvoudig) voorbeeld in de linker grafiek. Bijkomend probleem is trouwens ook dat de trendlijn natuurlijk helemaal fout gaat.

Ik los het probleem op door iedere keer de grafieken aan te passen: ik selecteer dan alleen de gevulde maanden.Met de trendlijn gaat het dan ook goed. Dit is doenbaar, maar niet echt handig.

Vraag is nu: is het mogelijk om alleen de gevulde cellen in een grafiek te tonen?

(ik werk (op het werk) nog met Office 2007)

Bijlagen

Laatst bewerkt:
vervang je formules voor cumulatief resultaat in dit:
PHP:
=ALS(J5<>0;J5+I6;NB())

dat geeft een foutwaarde in je berekening. maar heft als voordeel dat dit niet als nul wordt gepresenteerd in je grafiek.

Dat werkt; hartstikke mooi.Toch een aanvullende vraag: kan ik de foutwaarde er als een '0' laten uitzien, of leeg?

kan ik de foutwaarde er als een '0' laten uitzien, of leeg?

Ja, dat kan mbv voorwaardelijke opmaak kun je ze leeg laten lijken, zie bijlage

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan