Fouten in C: Schijf, SCANDISK.EXE

Status
Niet open voor verdere reacties.

Poisoned

Gebruiker
Lid geworden
5 sep 2006
Hallo,

3 dagen geleden instaleerde ik een thema in Firefox en de moet je de Firefox preloader altijd even reloaden. Heb ik gedaan maar toen liep de computer vast. Niks aan de hand gebeurt wel vaker Alt+Ctrl+Del en dan nog een keer en dan start de comp opnieuw op, klaar is kees. Maar toen werder er fouten gevonden op de schijf en moest ik die analyseren. Ik klik ok, maar na een enige tijd analyseren loopt dat ook vast. Ook praat hij steeds over SCANDISK.EXE dat niet goed is uitgevoerd. Naar vele maal op enter drukken kan ik eindelijk Windows opstarten.

Hoe kan ik zorgen dat ik weer gewoon kan opstarten?

Met vriendelijk groet,

Poisoned

Hoi,

Denk dat je beter eerst Chkdsk.exe uit kan voeren, want er zou wel 'ns wat mis kunnen zijn met je harde schijf .... (dus tegelijk ook de vraag of je - als dit zo is - beter geen risico kan nemen en een nieuwe schijf d'r in; in de regel het begin van het einde van een harddisk als je dit soort problemen krijgt.
Kijk eerst in de help van WinXp:

Start > Help en ondersteuning, en dan chkdsk intikken in het zoekvak.

chkdsk repareert/registreert beschadigde clusters/sectoren op je hartde schijf.
Hierna voor je Windows installatieherstel uit vanaf de cd.

Mijn voorstel tot verbetering is de volgende: Download hdtune.
Open ook de FAQ die op de hoofdpagina staat, zodat je weet waar je op letten moet.

Selecteer de harddisk die je checken wilt uit het pull-down menu midden bovenin. Kijk in het tabblad Health of bepaalde waarden m.b.t. de harde schijf kritisch zijn geworden. Laat daarna op tabblad Errorscan een volledige check (dus geen quick scan) doen van de harddisk op (fysieke) fouten.

Kijk ook of de temperatuur van de Harddisk niet te hoog oploopt. Lees in de FAQ welke waarden nog acceptabel zijn. Indien te hoog, dan zou je wat moeten gaan doen aan de koeling/ventilatie in je systeemkast.

Tijs.

Het gaat hier volgens mij over win 98 of 95

CHKDSK is win xp

HDTUNE:
System Requirements
Windows 2000, Windows XP, Windows XP 64-bit, Windows 2003 Server

Ik denk dat je het beste even een scandisk in veilige modus kunt uitvoeren.

Het gaat hier volgens mij over win 98 of 95

CHKDSK is win xp

HDTUNE:
System Requirements
Windows 2000, Windows XP, Windows XP 64-bit, Windows 2003 Server

Ik denk dat je het beste even een scandisk in veilige modus kunt uitvoeren.

Je hebt gelijk, goed afgeleid: Een paar keer Ctrl-Alt-Del zorgt er bij XP/W2000 niet voor dat de pc herstart. En Scandisk.exe bestaat daar niet.

Sorry voor het misverstand.

Tijs.

Srry had er niet bij vermeld dat ik Win 98 SE gebruik.
In de veilige modus doe je dan gewoon uitvoeren > SCANDISK.EXE?

Beter Deze Computer openenen, rechtsklikken op de C: schijf (D: schijf etc. welke je maar individueel wilt laten scannen), Eigenschappen kiezen, tabblad 'tools' (of iets dergelijk), kiezen voor Nu Controleren, en daarbij aanvinken "zoeken naar fysieke fouten en automatisch laten herstellen".

Je vindt het wel.

Tijs.

Heb het geporbeerd in veilige modus maar dat had ook geen zin.
Hij haalt de heel tijd maar 2 blokjes van de laadbalk en dan begint hij weer opnieuw.
De hele tijd FAT controle daarna bestanden controleren?
Moet moet ik nu doen om die fouten uit de schijf te halen?

Groeten

Volgens mij ben je niet met Schijfcontrole bezig maar met Defragmenteren. Bij defragmenteren kan het inderdaad zijn dat hij steeds terugspringt, als er een schrijfactie van de harddisk wordt gevraag.

Kijk dus nog eens goed na wat je precies aanklikt qua naam.

Je kunt schijfcontrole vinden o.a. op deze manier:
Ga als volgt te werk om Schijfcontrole te starten:
1. Klik op Start, wijs achtereenvolgens Programma's, Bureau-accessoires en systeemwerkset aan en klik op Schijfcontrole.
2. Selecteer de gewenste opties en functies en klik op Uitvoeren.

Kies bij 2. ook voor de optie dat iets heet dat lijkt op "fysieke controle uitvoeren en proberen de problemen automatisch te herstellen."

Tijs.

Nee het was echt schijfcontrole en ik heb het net zo gedaan als je het beschreven hebt.
Met standaard en uitgebreid en ze deden allebei hetzelfde terugspringen dus.

Nog vergeten misschien belangrijk

Na een tijdje komt er ook nog de melding dat Windows of een andere toepassing naar deze schijf schrijft, en dat ik dus alle programma's moet afsluiten, maar in veilige modus draaien er helemaal toch geen programma's?

doe het dan anders: kies afsluiten -> afsluiten in DOS modus (of zoiets).

Doe daar: Scandisk c: /autofix /surface

NB: Dit duurt wel een tijdje.

Succes,

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan