• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Fouten in opstellen schoolrapport

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gotenks

Gebruiker
Lid geworden
4 dec 2013
Berichten
9
Dag iedereen!

Zoals jullie zien ben ik nieuw hier, maar ik gebruik het forum al langere tijd. De oplossingen die hier geplaatst staan hebben me al vaak verder geholpen!
Helaas zit ik nu echt potvast, dus wil ik graag jullie hulp inschakelen...

Ik moet voor mijn school waar ik tewerk sta gesteld een nieuw schoolrapport maken in Excel. Mijn Excel kennis is niet zó slecht, maar ik ben het programma echt te zeer ontgroeid. Alles ziet er op het eerste zicht aardig uit, maar praktisch werkt het niet zoals het hoort. Hoewel ik redelijk zeker ben van de formules wilt het programma het niet doen hoe ik in gedachten heb...

In bijlage het huidige Excel bestandje. Ik denk dat na de eerste klik al heel snel het probleem duidelijk wordt :) Meer bepaald het HORIZONTAAL ZOEKEN doet problematisch.

Alvast bedankt!
Bekijk bijlage Schoolrapport 6de leerjaar - origineel.xlsx
 
Je probleem is je verplaatsing in rijen...
vb
Code:
=HORIZ.ZOEKEN($B$4;Puntenoverzicht!$C$29:$AE$52;40)

Nadat je de leerling gevonden hebt wil je 40 rijen naar beneden terwijl er maar 23 rijen in het bereik zitten.
Ik denk dat je 11 rijen naar beneden wil, niet 40 en dat
Code:
=HORIZ.ZOEKEN($B$4;Puntenoverzicht!$C$29:$AE$52;13)
Voor Getallenkennis van Rapport 2

SucZeven :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het is overzichtelijker als je met Index...vergelijken werkt, denk ik zo.
 

Bijlagen

  • Schoolrapport 6de leerjaar - origineel.xlsx
    217,6 KB · Weergaven: 52
Je probleem is je verplaatsing in rijen...
vb
=HORIZ.ZOEKEN($B$4;Puntenoverzicht!$C$29:$AE$52;40)

Nadat je de leerling gevonden hebt wil je 40 rijen naar beneden terwijl er maar 23 rijen in het bereik zitten.
Ik denk dat je 11 rijen naar beneden wil, niet 40 en dat
=HORIZ.ZOEKEN($B$4;Puntenoverzicht!$C$29:$AE$52;13)
Voor Getallenkennis van Rapport 2

SucZeven :)
Ah, ik dacht dat je het rijnummer moest gebruiken, dat verandert de zaak natuurlijk :p Ik weet wel niet of dat het probleem gaat oplossen dat hij niet alle gegevens toont wanneer ik van leerling wil schakelen. Ga ik straks wel eens uitproberen. Bedankt!

Het is overzichtelijker als je met Index...vergelijken werkt, denk ik zo.
Als ik jouw code zo bekijk, is dat inderdaad wel véél eenvoudiger! Ik heb je code toegepast op de rest en werkt perfect!
Het enige knelpunt waar ik over struikel is Frans, deze toont geen gegevens, blijft enkel #N/B staan.

EDIT: mijn fout, ik had 'schriftelijk' geschreven in plaats van 'schriftelijke', waardoor de benaming niet overeen kwam in beide arrays :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@Gotenks Twee berichten samengevoegd. Wanneer je iets vergeten bent kan je ook op "bericht aanpassen" klikken. Op deze manier hoef je niet binnen een minuut twee reacties te plaatsen.
 
@Gotenks Twee berichten samengevoegd. Wanneer je iets vergeten bent kan je ook op "bericht aanpassen" klikken. Op deze manier hoef je niet binnen een minuut twee reacties te plaatsen.
Oei, mijn excuses hiervoor! Zal er in het vervolg op letten :)

Met de hulp hier ben ik er nu in geslaagd om de rapporten te optimaliseren en helemaal af te werken! Zowel met de functie HORIZONTAAL ZOEKEN als INDEX + VERGELIJKEN. Bedankt voor de hulp namliam en Cobbe! :thumb:
 
Het rapport doet het toch nog niet helemaal zoiets het hoort. Voor rapport 2 en rapport 3 worden gewoon identiek dezelfde waardes overgenomen als rapport 1. Ook de rij van Meten toont geen enkel resultaat, terwijl de formule wel ingevuld staat en er weldegelijk een resultaat is als je naar de betreffende cel gaat kijken.

Ik zie niet in waar dat dit fout loopt, want alle arrays zijn juist toebedeeld... Iemand die me op weg kan helpen?

Bekijk bijlage rapport 6de lj 2013-2014 1ste trim.xlsx
 
Je moet natuurlijk ook het tabelnummer aanpassen voor de Index:

Code:
=INDEX([B][/B][COLOR="#FF0000"]tabel2[/COLOR];VERGELIJKEN($A15;vakken2;0);VERGELIJKEN($B$4;namen2;0))
en
=INDEX([B][/B][COLOR="#FF0000"]tabel3[/COLOR];VERGELIJKEN($A15;vakken2;0);VERGELIJKEN($B$4;namen2;0))
 
Indien je deze formule in D15 zet kan je hem zo naar rechts doortrekken zonder aanpassingen:

Code:
=INDEX(INDIRECT("Tabel" & KOLOM()-4);VERGELIJKEN($A15;INDIRECT("vakken" & KOLOM()-4);0);VERGELIJKEN($B$4;INDIRECT("namen" & KOLOM()-4);0))
 
Who, bedankt! :)
Even nadat ik de post hier had gedaan viel mijn eurocent ook dat ik tabel1 naar tabel2/tabel3 moest aanpassen, ik schaam me enorm...

Nu heb ik de vraag gekregen om een deel van de bestaande formules bij de tabbladen van de vakken aan te passen. Overal wordt het totaalcijfer berekend op het max. gewicht van dat vak. Bv. in het tabblad Getallenkennis vanaf C16 t.e.m. AD16 staat de volgende formule:

Code:
=ALS(SOM(C4:C15)=0;"";AFRONDEN.BENEDEN(SOM(C4:C15/SOM(ALS(C4:C15<>"";$B$4:$B$15)))*$A$16;0,5))

Van een leerkracht heb ik de vraag gekregen of ik het afronden naar beneden kan weglaten. Wanneer ik bovenstaande code verander naar het onderstaande, krijg ik altijd de foutmelding #WAARDE:

Code:
=ALS(SOM(C4:C15)=0;"";SOM(C4:C15/SOM(ALS(C4:C15<>"";$B$4:$B$15)))*$A$16)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zou je met deze verder kunnen:

Code:
{=ALS(SOM(C4:C15)=0;"";SOM(C4:C15/SOM(ALS(C4:C15<>"";$B$4:$B$15))*$A$16;0,5))}
Let op dit is ook een matrixformule!!

Waarom zou je je moeten schamen? Is nergens voor nodig.
 
Inderdaad, dat klopt. Ik was vergeten dat het een matrixformule is, dus moest ik CTRL+SHIFT+ENTER drukken en niet gewoon de formule aanpassen...
Ik heb de 0,5 uit je code wel verwijderd, was nog een restant van de afronden formule :)

Bedankt!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja, klopt te laat gezien.
Wij Limburgers zijn wat trager dan de gemiddelde mens. :) Zeggen ze toch. Maar wel slimmer!!!
 
@Gotenks Onnodige quotes verwijderd. Wanneer je direct reageert op een reactie is het niet nodig om dat bericht te quoten. Onnodig quoten heet dat, hetgeen niet gewenst is.
 
Ja, klopt te laat gezien.
Wij Limburgers zijn wat trager dan de gemiddelde mens. :) Zeggen ze toch. Maar wel slimmer!!!
Ben ik het volledig mee eens! :)
Ik heb de rapporten nog wat van extra functionaliteiten voorzien, ben benieuwd wat de leerkrachten nu als feedback gaan geven.

@Gotenks Onnodige quotes verwijderd. Wanneer je direct reageert op een reactie is het niet nodig om dat bericht te quoten. Onnodig quoten heet dat, hetgeen niet gewenst is.
Ok, zal er op letten in de toekomst.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan